Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 4:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurbescherming, zou iemand me kunnen adviseren aljeblieft?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cindy11111975

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 22:52    Onderwerp: huurbescherming, zou iemand me kunnen adviseren aljeblieft? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo allemaal,

Ik zou even van de gelegenheid gebruik maken om wat advies in te winnen over mijn (knagende)probleem...

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Cindy, ik ben 32jr, en kom uit het zuiden des lands...
Ik heb een zoontje(nou ja "tje" hij is 15)maar die woont wegens omstandigheden niet bij mij...Maar daar gaat het nu niet om, het probleem is dit;

Ik woon nu al bijna 5 jaar op dezelfde plek, een leuk, klein appartementje boven een kapperszaak(het is een vrijstaand pand, het was voorheen helemaal een woonhuis)

Ik huur dat appartement nu al 5 jaar met een (!)contract BEPAALDE TIJD.
Nu heb ik dat nooit geen probleem gevonden, er werd mij altijd verteld dat
ik het jaar erop toch weer een nieuw contract zou krijgen, wat ik dus ook altijd heb gekregen....behalve...ditjaar!

De kapster huurt het pand van de eigenaar, laten we hem maar even mr Jansen noemen, en meneer jansen woont bij mij in de straat(zo'n200mvan
mijn huis, ik kijk b.w.v. zo bij hem naar binnen). Hij weet dus dat ik het pand bewoon dmv onderhuur, en heeft daar al 5 jr geen problemen over gemaakt.We hadden altijd goed contact(praatje, kopje koffie enz.)

Nu heeft hij via de kapster laten weten dat hij mij per direct mijn contract opgezegd wil zien, omdat hij (en nou komt het...)het appartementje aan zijn kleindochter wil vehuren! Hij heeft er(volgens de kapster)ook nog een hoop wilde verhalen bij, dat als zij hier te wonen zou komen, hij de huur van de kapster bij wil trekken naar het oorspronkelijke huurtotaalbedrag.(zijn kleinkind hoeft maar 100 euro te betalen in de maand, de hoofdsom is 800)Ik betaalde altijd 500 all-in en de kapster 300.

Nu weet ik wel dat hij dat er nooit doorkrijgt, maar het feit dat mij de huur wordt opgezegd, alsmede dat ik nooit een vast contract aangeboden heb gekregen, is daar geen limiet voor, een contract bepaalde tijd?Er stond in ieder contract dat ik heb moeten tekenen ieder jaar dat de verhuurster terstond de huur opzegd voor d.d. 31dec. 200(3-4-5-6-7) voor zelf-bewoning van het pand. Ze heeft hier nog nooit ingeschreven gestaan als bewoner, dus kan ze toch ook niet "terug-intrekken"?

Numoet ik er wel bijzeggen, dat de lieve meid niks te verwijten valt, ze wil eigenlijk mij helemaal niet weg hebben, maar moet wel gehoor geven aan de eigenaar omdat ze zelf met haar eigen contract zit.(dat als ze dat niet zou doorzetten, haar eigen contract zou worden verbroken..weg zaak!!)

Maar nu wordt het nog een beetje ingewikkelder...

Ik heb te horen gekregen toen ik een jaar of acht was dat ik lijdt aan het syndroom van Gilles de la Tourette, ik heb hier altijd Haldol, remoxipride(ik heb nog aan "de final tests"meegewerkt als tester van de laatste..)voor gebruikt maar ben daar mee gestopt omwille de bijwerkingen...Sindsdien gebruik ik medicinale cannabis.

Ik rook dat uiteraard thuis, en krijg daardoor is het leven weer leefbaar, draagbaar.
ook daar was iedereen van op de hoogte, en (gelukkig) is daar ook nooit een probleem van gemaakt.
Maar sinds Jansen mij eruit wil hebben, zegt hij nooit geweten te hebben dat ik hier(al 5 jr!!)woon...
Ik neem aan dat hij dat geeneen rechter wijs kan maken, dat is toch onmogelijk, 5 jaar lang niet weten dat er iemand in je pand woont, waar je notabene iedere week zelf 2 keer het gras komt maaien, alsmede je vrouw iedere zaterdag in de kapperstoel beneden zit!

maar omdat ik het zeker niet breed heb, en cannabis niet in het ziekenfondspakket zit, ben ik een tijdje(kan om privacyredenen niet uiten hoelang, het onderzoek loopt nog)
geleden begonnen met het telen van, let wel, TWEE CANNABISPLANTEN.

Nu heb ik gehoord dat alles onder de vijf planten een OVERTREDING, en dus geen MISDRIJF is.

Twee dagen na de beste man te horen had gekregen dat ik het er niet bij zou laten zitten, jawel hoor, een politieinval!!Call it coincidence...!

Nu hebben ze mijn lampen in beslag genomen, mijn !!TWEE!! plantjes meegenomen, alsmede(en dat is wel mijn eigen domme schuld)ruim anderhalve kilo cannabis.De stroom heb ik altijd netjes betaald, geen gekke omleidingen via de meter om, dat is ook geconstateerd door essent.

Ik weet natuurlijk wel dat ik daarvoor berecht zal worden, ik ben me wel degelijk bewust van de wet, maar ik moet wel vanwege mijn aandoening, maar dat is een andere discussie...MAAR DAT IS TOCH GEEN GEGRONDE REDEN OM MIJ MIJN HUIS UIT TE ZETTEN, TOCH?

phoe, wat een ellende he, ik heb het weer lekker voor elkaar...ik weet het niet meer, ik zie door de bomen het bos niet meer, heb al bijna 3 weken zonder mijn medicijn de dagen moeten doorkomen, ik kan verdomme bijna niet meer naar de winkel toe!(ik schaam me voor mijn tics...)

Zou iemand me kunnen helpen met het geven van wat raad...?

Alvast bedankt,
Cindy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn advies is aan u is kort: schakel deskundige bijstand in. Huurzaken vallen binnen de competentie van de kantonrechter en u hoeft derhalve niet noodzakelijk een advocaat in te schakelen. Komt u in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand, dan is een advocaat mogelijk wel goedkoper.

Hoe dan ook, laat u bijstaan.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat thuisteelt van een zeer beperkt aantal plantjes zelfs was toegestaan (althans wordt gedoogd)? Ik heb het nooit nagezocht. Vermoedelijk is de anderhalve kilo meer een probleem.

Een huurcontract voor bepaalde tijd is eigenlijk een huurcontract voor onbepaalde tijd, met de beperking dat huurder en verhuurder gedurende de bepaalde tijd niet kunnen opzeggen. Na afloop van de bepaalde tijd heb je feitelijk een contract voor onbepaalde tijd. Als je elk jaar opnieuw tekent gaat er wel steeds opnieuw een bepaalde tijd lopen.

Wel is er hier blijkbaar sprake van onderhuur. Als ik het goed begrijp, huurt de kapster van de eigenaar, en huur jij van de kapster. Dat houdt in dat de verhuurder/eigenaar eigenlijk niet zoveel met je te maken heeft. De vraag is of hij de huur van de kapster kan opzeggen. Als dat kan (en ik mij niet vergis), dan moet jij er in principe uit. Wel heb je dan een appeltje te schillen met de kapster, van wie jij immers huurt. De kapster heeft ervoor te zorgen dat jij daar kunt blijven wonen.

Betaal je de huur aan de kapster? Of direct aan de verhuurder?

Ik lees nu wat je schrijft over de clausule voor zelf-bewoning (door de kapster). Dat zou inderdaad een valide reden kunnen geven voor opzegging, als er tenminste tijdig is opgezegd (opzegtermijn voor de huurder lijkt mij in dit geval minimaal 6 maanden, zie art. 6:271 lid 5 sub b BW). Voorwaarde is dan wel dat de kapster daar ook echt zelf gaat wonen, en dat lijkt niet het geval te zijn. Het appartement is immers voor de kleindochter bestemd.

Een advocaat inschakelen lijkt mij geen slecht advies. Zoals je ziet is het vrij gecompliceerd.

BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 6:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Code:
ja, dat klopt, ik betaal de huur aan de kapster.
dus als ik het goed begrijp, als ik(wij, de kapster wil immers ook dat ik blijf)zorgen dat haar copie van het huurcontract(er staat immers mijn handtekening op)"verdwijnt", dan heb ik in principe een contract voor onbepaalde tijd? 

Maar is dit huidige huurcontract dan wel geldig? Ik kan immers aantonen aan de hand van mijn vorige 'JAARCONTRACTEN' dat ik er al 5 jaar woon.

Zit er geen limiet aan het verstrekken van "jaarcontracten"?

en het klopt ook, dat de kapster er niet zelf gaat wonen, het is alleen een clausule in het contract, ter zekerheid denk ik....

Moet de verhuurder dan ook daadwerkelijk aantonen dat zij daar gaat wonen, en zo ja, hoe dan?
Ik bedoel, stel ik zou gaan, en een maandje of 3 later ga ik op de koffie, en zie dat er "totaal iemand anders woont"! Moet ze dat op een of andere manier bewijzen aan de rechter ofzo?
cindy11111975

BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 7:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oh ja, even over die 6 maanden opzeggingstermijn, ik heb daar over gelezen, maar is het dan zo dat die 6 maanden ingaan op het moment dat ze de huur opzegd, of is de opzegging ongeldig, en "rollen we in een nieuw huurjaar"zodat ik weer een contract krijg van een jaar?(en dan uiteraard niet teken...)
en over de planten, NEE, het is altijd verboden om ze te kweken, ook vijf of minder....het is alleen geen misdrijf, maar een overtreding....
En de grote, op winst gebrande dealers(de coffeeshops) worden met rust gelaten..... Wat een prachtig, doch zeer verwarrend, klein landje(geen wonder dat ze in het buitenland zo "raar"tegen ons beleid aankijken".

Ik wordt hier gedwongen om giftige, met bijwerkingen beladen, synthetische middelen tot me te nemen(voordat cannabis de "medische"status kreeg)

bravo Balkie
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cindy11111975 schreef:
ja, dat klopt, ik betaal de huur aan de kapster.
dus als ik het goed begrijp, als ik(wij, de kapster wil immers ook dat ik blijf)zorgen dat haar copie van het huurcontract(er staat immers mijn handtekening op)"verdwijnt", dan heb ik in principe een contract voor onbepaalde tijd?

Dat lijkt mij te kloppen. Maar dan heb je nog maar een (onder)huurcontract met de kapster en de eigenaar van het huis heeft daar op zich niets mee te maken.

Quote:
Maar is dit huidige huurcontract dan wel geldig?

Ja het is geldig. Er is geen limiet op het verstrekken van jaarhuurcontracten.

Quote:
Moet de verhuurder dan ook daadwerkelijk aantonen dat zij daar gaat wonen, en zo ja, hoe dan?

De kapster zou het moeten aantonen. De verhuurder heeft van jouw contract met de kapster in principe geen last.

Hoe er gekeken wordt of de kapster er ook gaat wonen is mij niet zo duidelijk. Bij het beëindigen van de huur op grond van dringend eigen gebruik zijn daar wel wettelijke bepalingen voor, maar voor het geval van beëindiging op grond van zo'n clausule niet. Ik weet niet zo snel wat de sanctie is op het valselijk voorwenden van zo'n grond.

Maar zoals gezegd: jij kunt je eigenlijk alleen tegen de kapster verweren. Jij kunt de kapster op laten draaien voor de kosten die je noodgedwongen moet maken als jij door de eigenaar van het huis wordt uitgezet. Met haar heb je een contract, niet met de eigenaar. Het is de kapster die een contract heeft met de eigenaar en ervoor moet zorgen dat dat contract blijft doorlopen.

Wat betreft de 6 maanden: volgens mij is de opzegging anders niet geldig, en krijg jij vanzelf een contract voor onbepaalde tijd als je niet opnieuw tekent. Ik sluit niet 100% dat ik iets over het hoofd zie, maar volgens mij werkt het zo. Echter heb je dan nog slechts een huurcontract voor onbepaalde tijd met de kapster.

Die twee plantjes of de anderhalve kilo lijken mij overigens geen grond voor uitzetting. Daar is meer voor nodig. Het gebrek aan een huurcontract met de huurder lijkt mij ernstiger, maar hoeft geen probleem te zijn als de kapster haar huurcontract met de eigenaar behoudt.

BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk bedankt voor de informatie, ik zal zeker juridische bijstand zoeken, dat is wel nodig, denk ik, maar als ik het zo allemaal doorlees, sta ik best wel sterk, geloof ik. hartstikke bedankt, bona fides, ik ga je advies zeker gebruiken!
cindy11111975

BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 2:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en stevenK ook bedankt natuurlijk! Very Happy
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cindy, ik hebven voor voor je gezocht in de richtlijnen etc. Twee planten is echt geen probleem hoor. Dat leidt gewoon tot politiesepot. De grens ligt bij 5.

Wel van belang: die anderhalve kilo. Zeer waarschijnlijk zal je daarvoor een transactievoorstel worden gedaan. In jouw geval kan ik me zo voorstellen dat je wél graag bij de rechter wilt uitleggen wat de bedoeling van die anderhalve kilo is. Een verklaring van je huisarts zou daarbij wel helpen. Maar goed, overleg dat t.z.t. even met een strafrechtadvocaat. Vanzelfsprekend kun je nu ook al een advocaat raadplegen om even goed na te gaan wat je positie is en wat verstandig zou zijn.
cindy11111975

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He, bedankt simone, voor het opzoeken, en de goede raad, ik zie het weer een stuk zonniger in. Ik heb met de kapster gesproken, zij heeft het nu wel door, denk ik, ik kan dat niet zo bot tegen haar zeggen, daar is ze altijd te aardig voor geweest, en mij altijd wel een beetje vooruit geholpen(paar daagjes te laat met de huur e.d.) Ik hoop dat ze snel een verlenging krijgt, dan is alles weer in kannen en kruiken, zogezegd...

Oh ja, ik heb vandaag(zondag) een lange mail naar mijn advocaat geschreven(die heb ik ook alweer een tijdje niet gezien, haha), dus zodra hij na de kerst op kantoor komt, ben ik (hoogstwaarschijnlijk)het eerste wat hij ziet/leest. Ik ga hem vragen mij bij te staan, ookal is het de kantonrechter.

Oh, ja, kan men (mits ik voldoe aan de voorwaarden)ook staatsfinanciering (pro deo heet dat geloof ik...?)bij de kantonrechter?, ach ja, het zal ook nog wel een rondje strafrechter(1.5kg)worden...Ach, maken we er gelijk een dagje uit van! haha...

Zo, nog ZEER BEDANKT Laughing iedereen, voor de goeie raad, dat doet een mens goed, dat er nog mensen belangenloos voor iemand z'n tijd opoffert.. Ik ben geroerd....bedankt.....Oh ja, als het proces(jes) geweest is/zijn laat ik nog wel even weten wat daaruit gerold is, goed??

Laterrr........... Good
cindy11111975

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 12:58    Onderwerp: help.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, ik laat nog even wat van me horen, de situatie is dusdanig veranderd, dat ik nu helemaal niet meer weet "wat wat is".

Ik sprak de kapster vanmorgen, en hoorde tot mijn verbazing dat ze een advocaat had ingeschakeld, ze had geen keus, ze moest het van de huis-eigenaar...

Ik zit nu dus in het nieuwe jaar,, oh ja, gelukkig nieuwjaar, en iedereen de beste wensen gegund... Smile

Ze zegt nu tegen me, cin, ik denk dat ik niet achter een advocaat aan ga, ik denk dat ik zelf maar ga...? (HUH)
Ze overweegt dus om te gaan! Ik weet dus helemaal niet meer hoe ik er (dan)voorsta....

is het zo dat mijn 6 maanden "uitzitten"van kracht gaat, of heb ik (nog)een jaar tegoed, OF HHHOE ZZZZIT HHHET NNNU EIGENLLLLIJK.....aaaaah....(lol)

Jongens, talk to me plzzzz.... Bonk simone, BEN JE DAAAAR....? Brick wall Crying or Very sad
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wacht even met praten tot je iets minder medicijn op hebt Mr. Green

Je moet wel duidelijk hebben: er zijn twee procedures: een strafechtelijke en een civielrechtelijke. En alleen in die laatste is de kapster partij.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds