Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 16:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verzwijgen identiteit dader: valse aangifte?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucas

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 0:50    Onderwerp: Verzwijgen identiteit dader: valse aangifte? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel, het volgende.

Je bent een vrouw en net gescheiden van je man. Je ex-man breekt, in jouw afwezigheid, in je huis in. Bij thuiskomst ontdek je de inbraak, de dader is al lang en breed vertrokken, en je belt de politie. Vervolgens doe je aangifte van deze diefstal met braak.

Eigenlijk weet je wel dat je ex-man de dader is, maar je besluit hem in bescherming te nemen en dit niet aan de politie te vertellen. Uiteindelijk komt de politie er echter toch achter dat je de identiteit van de dader verzwegen hebt. Je wordt vervolgd wegens het doen van valse aangifte (art. 188 Sr.).

Maar is het verzwijgen van de identiteit van de dader te scharen onder "valse aangifte"?
De officier van justitie vindt van wel. 188 Sr. moet ruimer geïnterpreteerd worden dan alleen het strafbare feit op zichzelf; het heeft ook betrekking op het verhaal eromheen.
Mee eens?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 9:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In hoeverre had de ex-man recht om nog in dat huis te zijn, bijvoorbeeld omdat het ook nog op zijn naam stond? In hoeverre is hij binnengekomen met een eigen sleutel? Zijn de spullen die meegenomen zijn spullen die van hem specifiek ook waren of waarvan hij in ieder geval dacht dat die van hem waren? Hoe wist jij dat het je ex-man geweest was?

Heb je bij de aangifte van diefstal specifiek gezegd dat je geen idee had wie het gedaan had?

Wat nou precies onder een valse aangifte en of dit er onder valt, ik weet het niet, maar zuivere koffie van jouw kant was het in ieder geval zeker niet. En de politie zal er denk ik van uitgaan dat zij ingezet zijn bij het touwtrek spel tussen twee mensen die gescheiden zijn en nog ruzie hebben over wat van wie is.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel oud, maar:

Quote:
(...) dat het voor de toepassing van art. 188 Sr. voldoende is dat in de aangifte opzettelijk feiten worden medegedeeld in zodanige bewoordingen dat degene aan wie de aangifte wordt gedaan, daaruit moet begrijpen dat op zekere tijd en ter aangegeven plaatse een bepaald strafbaar feit is gepleegd, zodat de opzettelijke onjuiste aangifte van verdachte omtrent plaats en dader van het door hem aangegeven strafbare feit de toepassing van genoemd wetsartikel wettigt.

(Hof Amsterdam 16-3-1979, NJ 1979/476)

In dit geval ging het erom dat de aangever beschoten was in zijn huis door een hem bekende persoon en stelde dat hij ergens anders was beschoten door een hem onbekende persoon. Het lijkt mij dat gezien het eerste deel van de zin vooral het opgeven van de verkeerde plaats en tijd zwaar woog.

Recentere relevante rechtspraak heb ik helaas (nog) niet kunnen vinden.

Het lijkt me dat het in jouw geval niet 100% zeker is dat je een valse aangifte hebt gedaan. Het was misschien niet netjes, maar of het strafbaar is, is een tweede.
Lucas

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M schreef:

Wat nou precies onder een valse aangifte en of dit er onder valt, ik weet het niet, maar zuivere koffie van jouw kant was het in ieder geval zeker niet. En de politie zal er denk ik van uitgaan dat zij ingezet zijn bij het touwtrek spel tussen twee mensen die gescheiden zijn en nog ruzie hebben over wat van wie is.

Even voor de duidelijkheid, want ik bespeur een misverstand; het is niet mij overkomen. Ik ben geen vrouw en heb daarnaast ook geen ex-man. Ik ben er ook niet bij betrokken. Het is maar een zaak die ik onlangs meemaakte.
Dat het geen zuivere koffie is? Dat ligt eraan van welke koffie je houdt. Het is natuurlijk niet netjes tegenover de politie, maar uiteindelijk gaat het daar niet om. Nergens staat immers dat je netjes moet zijn tegenover de politie.

Het gaat ook niet erom dat de verkeerde dader is aangewezen, maar of het strafbaar is ex art. 188 Sr. om de identiteit van de dader te verhullen wanneer deze je wel bekend is. Het kan absoluut zijn dat daar nog geen jurisprudentie over is. Mijn vraag is alleen wat jullie inzichten daaromtrent zijn?
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het afhangt van de concrete omstandigheden van het geval Wink I.c. is dan de vraag hoe zeker de persoon die aangifte deed wist dat de ex de inbraak had gepleegd. Als zij alleen een sterk vermoeden had en verder geen bijbedoelingen heeft gehad voor het verzwijgen dan zou het naar mijn mening niet strafbaar moeten zijn. Maar aan de andere kant± haar zullen expliciete vragen zijn gesteld over of zij een vermoeden heeft wie het is geweest. Als dit het geval is en ze heeft hierop geantwoord nee, dan zou het m.i. wel strafbaar moeten zijn.

ook van belang is de opzet die in het spel is. Je stelt dat ze het bewust verzweeg met het oogmerk om haar ex te beschermen. Deze omstandigheid weegt m.i. tegen haar. Echter, waarom deed ze dan toch aangifte? Wist ze het toch niet zeker genoeg? (neigt naar niet strafbaar)Of wist ze het wel zeker maar deed ze het voor de verzekering? Als dit laatste het geval is zou het m.i. weer wel strafbaar moeten zijn.
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha, huiswerk dus.....
Lucas

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het is een werkelijk geval uit de (recente) praktijk. Maar is wel een mooie oefencasus natuurlijk!

Wat betreft haar bedoelingen; zij wist zeker dat het haar ex-man was en ze heeft inderdaad aangifte gedaan met het doel om verzekeringsgeld op te strijken. Ik vraag me af of daar wat mis mee is, want er is immers wel een inbraak geweest. Maar daarbij is dit oogmerk in het kader van 188 Sr. niet relevant.

Naar alle waarschijnlijkheid heeft ze ook niet naar waarheid geantwoord op de -wellicht- gestelde vraag naar de identititeit van de dader. Jij (cia76) stelt dat dit strafbaar moet zijn. Maar wanneer zij gehoord wordt door de politie is ze toch getuige-aangever? Dan sta je niet onder ede. Nu wil dat ook niet zeggen dat je automatisch het recht hebt om te liegen (dat levert problemen op met 188 Sr.), maar dat betekent in mijn ogen ook niet dat de identiteit van de dader verzwijgen vanzelfsprekend strafbaarheid op grond van 188 Sr. oplevert. De vraag is of dit wel onder het bereik van 188 Sr. valt.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het OM voor de vrouw een ander artikel zou moeten inzetten dan de valse aangifte. Hier is eerder sprake van een onvolledige aangifte, waarbij mevrouw (ten eigen bate) een nogal relevant deel verzwijgt.

Bijv. 227a Sr (als ik die op dit late tijdstip goed lees) lijkt me dan eerder in de rede liggen.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 9:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
...aan degene door wie of door wiens tussenkomst enige verstrekking of tegemoetkoming wordt verleend...

Dit artikel lijkt me meer bedoeld voor situaties van uitkerings- of verzekeringsfraude e.d.. Of bedoel je dat dit indirect verzekeringsfraude is omdat ze met aangifte verzekeringsgeld wil veiligstellen? Dat lijkt me niet, omdat het voor de verzekering niet relevant is of zij weet wie er heeft ingebroken zolang er maar wel sprake was van een strafbare inbraak (ik bedoel: de ex geen 'recht' had daar te zijn). En ik betwijfel (dus) of je de politieambtenaar kunt zien als iemand door wie etc.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De situatie doet natuurlijk wel aan verzekeringsfraude denken. Het doen van aangifte lijkt mij één van de voorwaarden om de verzekering te laten uitbetalen. Het is duidelijk niet de bedoeling om de verzekering te laten uitbetalen wetende en verzwijgende dat de ex-man de gestolen spullen in bezit heeft.

Misschien vermoedt de politie dat het hele zaakje vooropgezet spel is. Inbraak in scène gezet, spullen met medeweten van de vrouw weggenomen. Dan is art. 188 Sr zeker van toepassing.

Als het wel om inbraak en diefstal gaat en de verzekering wordt ingeschakeld, dan rust er op de verzekerde m.i. de plicht om de verzekering te vertellen op wie de schade kan worden verhaald. Het doen van de incomplete aangifte bij de politie valt misschien nog niet onder art. 227a Sr, maar op de claim die bij de verzekering wordt ingediend lijkt het artikel mij wel van toepassing.

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft 188 Sr. kom je in dit geval volgens mij gewoon uit op een interpretatiekwestie. Puur tekstueel gezien is er voor de dame in dit geval ex art. 188 geen vuiltje aan de lucht. Maar andere interpretaties zouden wel eens een ander licht op de zaak kunnen werpen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar weet je zeker dat de politie niet denkt dat vrouw en ex-man samen de inbraak hebben verzonnen? Want dan zou er geen twijfel zijn aan de toepasselijkheid van art. 188 Sr.

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de inbraak staat vast. Over de feiten is geen twijfel en deze worden ook niet betwist. Het gaat puur om het verzwijgen van de identiteit van de dader.
Spijtoptant

Leeftijd: 62
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me een valse aangifte in de geest van art.188 Sr.
Hij die aangifte doet dat een strafbaar feit door een onbekende dader gepleegd is, terwijl hij vermoedt of weet wie de dader is, wordt gestraft met (...)

Ik kan helaas geen artikelen vinden die verzwijgen van kennis bij het doen van een aangifte verbieden. Het wordt anders als de aangever als getuige wordt verhoord.

Spop
Lucas

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Spijtoptant schreef:

Ik kan helaas geen artikelen vinden die verzwijgen van kennis bij het doen van een aangifte verbieden. Het wordt anders als de aangever als getuige wordt verhoord.

Als getuige gehoord worden onder ede bedoel je? Want dat spreekt voor zich (indien er naar gevraagd wordt uiteraard).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds