Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schade door afval op openbare weg
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
romke

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 21:37    Onderwerp: schade door afval op openbare weg Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb schade opgelopen doordat ik in een nacht over een hoop sloothekkel materiaal en modder wat op een fietspad lag met mijn brommer onderuit ben gegaan .ik heb de gemeente wie de wegbeheerder is aansprakkelijk gesteld omdat er geen borden geplaats waren en de gemeente dus weg beheerder is en tevens opdracht gever van het hekkelen van de sloot . de gemeente onkend nu aanspakkelijkheid wie heeft gelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij hebt gelijk. Je kunt de gemeente aansprakelijk stellen op grond van art. 6:174 BW.
art. 6:174 BW schreef:
1. De bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.

2. Bij erfpacht rust de aansprakelijkheid op de bezitter van het erfpachtsrecht. Bij openbare wegen rust zij op het overheidslichaam dat moet zorgen dat de weg in goede staat verkeert, bij leidingen op de leidingbeheerder, behalve voor zover de leiding zich bevindt in een gebouw of werk en strekt tot toevoer of afvoer ten behoeve van dat gebouw of werk.

De gemeente kan zich proberen te beroepen op de "tenzij"-clausule van lid 1, maar dat lijkt mij weinig kansrijk. Als de gemeente op de hoogte was geweest van de staat van de weg, dan had zij er iets aan moeten doen (bijv. met waarschuwingsborden).

(In dit geval is het mogelijk dát de gemeente op de hoogte was. Dan is zij strikt genomen aansprakelijk op grond van onrechtmatige daad, art. 6:162 BW. Maar dat maakt voor jou niet uit. Van belang is dat jij niet eens hoeft aan te tonen dat de gemeente op de hoogte was.)

Op grond van welke argumenten ontkent de gemeente haar aansprakelijkheid?

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 22:25    Onderwerp: reactie gemeente Reageer met quote Naar onder Naar boven

in haar brief schrijft de gemeente het volgende ;
De gemeente is als wegbeheerder aansprakkelijk voor de schade als de weg niet voldoet aan de eisen die hieraan worden gesteld.De zorgplicht van de gemeente gaat niet zover dat de veiligheid van de weggebruiker gegarandeerd moet worden.In uw geval hebben wij gecostateerd dat de weg geen gebreken vertoont ;de weg voldoet aan de daaraan gestelde eisen .De aanwezigheid van modder en gras leidt niet tot een gebrek aan de weg.Wij waren niet op de hoogte van de aanwezigheid van het materiaal, zodat wij ook geen maatregelen hebben kunnen treffen.

dit is was dus de reactie van de gemeente
de werkzaamheden zij in opdracht van de gemeente uitgevoerd en het materiaal(ik heb daar foto's van ) lag op en aan het fietspad.
volgens mij moest de gemeente op de hoogte zijn van de werkzaamheden.
dus borden plaatsen had mijn inziens altijd gekund.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 23:00    Onderwerp: Re: reactie gemeente Reageer met quote Naar onder Naar boven

romke schreef:
in haar brief schrijft de gemeente het volgende ;
De gemeente is als wegbeheerder aansprakkelijk voor de schade als de weg niet voldoet aan de eisen die hieraan worden gesteld.De zorgplicht van de gemeente gaat niet zover dat de veiligheid van de weggebruiker gegarandeerd moet worden.

Het eerste klopt. In de tweede zin trekt de gemeente het een beetje in het belachelijke. De gemeente kan natuurlijk geen garantie geven dat er geen ongelukken gebeuren. De gemeente moet echter wel voor een veilige weg zorgen.

Quote:
In uw geval hebben wij gecostateerd dat de weg geen gebreken vertoont ;de weg voldoet aan de daaraan gestelde eisen .De aanwezigheid van modder en gras leidt niet tot een gebrek aan de weg.

De gemeente beweert niet aansprakelijk te zijn voor de modder op de weg. Dat lijkt mij onjuist. Als de weg door de modder spekglad is, dan is dat een eigenschap van de weg. Een gebrek van de weg.

In "Verbintenissen uit de wet en Schadevergoeding", nr. 110 vind ik:
Quote:
Zo bijvoorbeeld kan art. 6:174 de benadeelde te stade komen die uitglijdt over een vloer in een supermarkt die glad is omdat daarop een fles olie is gevallen of die aanbotst tegen een van een terras afkomstig cafétafeltje dat op de openbare weg terecht is gekomen.

Met verwijzing naar Asser-Hartkamp III nr. 172 en 189 en C.H.W.M. Sterk, Verhoogd gevaar in het aansprakelijkheidsrecht, p. 194 e.v.

Aan de andere kant is ijzel geen gebrek van de weg. Maar ijzel ontstaat dan ook onder weersomstandigheden waarin je ijzel kunt verwachten zodat je daar als weggebruiker rekening mee dient te houden. Met modder op de weg wegens werkzaamheden hoef je midden in de nacht geen rekening te houden als je er niet voor wordt gewaarschuwd.

Quote:
Wij waren niet op de hoogte van de aanwezigheid van het materiaal, zodat wij ook geen maatregelen hebben kunnen treffen.

Hoezo dit nu? Voelt de gemeente zich opeens wel aansprakelijk voor de modder?
In ieder geval is deze laatste zin pure onzin. Het doet er niet toe of de gemeente op de hoogte was! Daar is nu juist art. 6:174 BW voor.

Quote:
dit is was dus de reactie van de gemeente
de werkzaamheden zij in opdracht van de gemeente uitgevoerd en het materiaal(ik heb daar foto's van ) lag op en aan het fietspad.
volgens mij moest de gemeente op de hoogte zijn van de werkzaamheden.
dus borden plaatsen had mijn inziens altijd gekund.

De gemeente staat mijns inziens erg zwak. Zoals ik al zei maakt het helemaal niets uit of de gemeente op de hoogte was van de aanwezigheid van de modder of niet. De gemeente is net zo goed aansprakelijk als zij niet op de hoogte was.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente is dan misschien als wegbeheerder niet aansprakelijk, maar wel als opdrachtgever.
Bekijk de homepage
Ron61

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: di 06 nov 2007 0:41    Onderwerp: schade door afval op de weg Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk in deze niet zo moeilijk.
Ik zou het eenvoudiger oplossen. Naar mijn mening is hier sprake van feitelijke handelen van de overheid, althans in opdracht van de overheid )de gemeente). Door de overheid wordt een onrechtmatige daad gepleegd 6:162 BW. Als je de elementen hierin bekijkt is de onrechtmaige daad direct bewezen. De schade die is ontstaan kan worden verhaald op de gemeente of op het ingehuurde bedrijf door de gemeente.
Hier zijn meerdere arresten over te vinden op rechtspraak.nl
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 06 nov 2007 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duidelijk verhaal van bona lijkt me. En inderdaad, als de gemeente niet als wegbeheerder aansprakelijk is, dan is zij dat wel als opdrachtgever. In die laatste hoedanigheid kan zij eventuele schade wellicht weer verhalen op de opdrachtnemer maar dat is dus niet jouw probleem. Jij kunt overigens wel zelf ook die opdrachtnemer aansprakelijk stellen.

BerichtGeplaatst: di 06 nov 2007 13:01    Onderwerp: Re: schade door afval op de weg Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Ron61: een beroep op onrechtmatige daad (art. 6:162 BW) is helemaal niet eenvoudiger omdat je dan méér elementen zult moeten bewijzen. De feiten die de gemeente nu erkent zijn voldoende voor een geslaagd beroep op art. 6:174 BW.

Op grond van art. 6:162 BW kan de gemeente als niet-uitvoerder alleen als wegbeheerder aansprakelijk zijn. Dan zul je toch moeten aantonen dat de gemeente op de hoogte was van de modder. Juist dat ontkent de gemeente. Ofte wel: art. 6:174 BW is de aangewezen weg.

@StevenK: aansprakelijkheid als opdrachtgever (art. 6:171 BW) valt - naast art. 6:174 BW - te proberen, maar gaat waarschijnlijk niet op. Het criterium "ter uitoefening van diens bedrijf" wordt restrictief uitgelegd. Als voor de vragensteller zonder meer duidelijk was dat de gemeente hier niet de feitelijk uitvoerder was, dan lijkt mij dat eigenlijk al voldoende om te kunnen zeggen dat de opdrachtnemer niet handelde ter uitoefening van het bedrijf van de gemeente.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds