Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 17:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contractbreuk bij contractuele medehuurschap
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
enjoyce

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 20:57    Onderwerp: Contractbreuk bij contractuele medehuurschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een half jaar geleden heb ik samen met een vriendin een woning gehuurd (particulier). We konden goed met elkaar opschieten en konden particulier beiden eigenlijk niet echt iets alleen betalen en dus besloten we samen een woning te huren.

Nu, een half jaar later is deze 'vriendin' ineens een jongen tegen gekomen, waarmee ze direct wilde gaan samenwonen. Omdat ze achter mijn rug om probeerde de huur e.d. op te zeggen is er een grote ruzie ontstaan, waarin zij het nu erg gemeen begint te spelen. Zo langzamerhand begin ik mij af te vragen wat eigenlijk mijn rechten zijn en vandaar dat ik op dit forum belandde.

Het huurcontract staat op naam van ons beiden en is dus ook door ons beiden getekend. Wij staan dus allebei onder het kopje 'huurder' in dit contract. Nou heeft zij besloten dat ze per direct weg wil en wil daarom alleen nog deze maand (de maand waarin ze haar spullen weghaald) huur betalen. Zij vindt echter dat als ze daar niet meer woont, dat ze ook niet meer hoeft te betalen. Echter, in ons contract staat het volgende:

Bijzondere bepalingen
Verhuurder en huurder zijn overeengekomen, anders dan genoemd in artikel 3.3 kennisgeving, dat de huurovereenkomst kan worden beëindigd, door zowel verhuurder als huurder, met inachtneming van een opzegtermijn van 2 volle kalendermaanden voor zowel huurder als verhuurder.

Omdat zij zich net zo goed als mij te houden heeft aan dit contract, is het volgens mij zo dat zij zich ook gewoon aan deze 2 maanden heeft te houden en dat ze dus gewoon nog 2 maanden huur moet betalen, ondanks dat ze hier niet meer woont (waar ze zelf voor gekozen heeft, ze heeft al een andere woning gevonden met haar vriend) en ondanks het feit dat de andere huurder hier blijft wonen. Ik zit ineens met een dubbele huur en nu kan ik dit uiteindelijk met wat hulp van mijn ouders (ik studeer nog) wel betalen, maar ze kan me daar toch niet zo van de één op de andere dag mee laten zitten? Klopt het dat zij zich, ondanks dat de andere huurder op dit adres blijft wonen, aan de 2 maanden opzegtermijn te houden heeft en dus gewoon de laatste 2 maanden huur moet betalen? De verhuurder heeft tegen haar gezegd dat ze de laatste maand niet meer hoeft te betalen, omdat ze dan al weg is en ik op dit adres blijf wonen. Hij beweert dat daarmee de 2 maanden opzegtermijn vervalt. Voor hem maakt het natuurlijk ook niets uit, hij blijft het geld toch wel vangen, maar ik heb ineens een stuk hogere kosten en ik zou dus graag willen weten of zij zich hier wel of niet aan te houden heeft.

Verder vraag ik me af of het hierboven genoemde ook geld voor dingen als gas, water en licht. Aangezien ze hier ook ineens niet meer aan meebetaald en ik hierdoor nog eens hogere kosten krijg.

Zij heeft dit half jaar altijd de rekeningen betaald. Ik stortte mijn deel naar haar en zij stortte het door naar de desbetreffende instanties. Nu moet ik dus alles op mijn naam over gaan zetten en ik heb haar daarom alle papieren gevraagd van bijv. Nuon. Deze wil ze mij niet geven, omdat ze zegt dat zij altijd alles betaald heeft en ik daar verder niets aan heb. Ik zie dit anders, ik heb altijd exact de helft meebetaald, zij was alleen degene die het geld stortte. Die papieren zijn dus net zo goed van mij als ze van haar zijn. Ik blijf hier wonen en dus lijkt het me sowieso handig als ik de papieren heb van het afgelopen jaar. Maar deze wil ze dus niet geven en ik moet het maar doen met hier en daar een kopietje. Mag ze dit zomaar doen? Die papieren horen nu toch eigenlijk bij mij? Als er in de toekomst iets is zou ik deze papieren graag hebben om dingen terug te kunnen zoeken...

Dan als laatst nog een vraag: omdat er nu een nieuw huurcontract opgesteld moet worden, waarin zij dus als huurder verwijderd wordt en ik als enige blijf, worden er kosten in rekening gebracht. Om precies te zijn 150 euro om enkel dit contract te veranderen en opnieuw uit te printen (in mijn ogen). Ik blijf hier gewoon wonen, zij vertrekt, mogen ze dan 150 euro voor zoiets vragen??

Alvast heel erg bedankt! Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar, druk met studie en stage en nou dit er allemaal bij. Ik hoop dat iemand me misschien een klein beetje op weg kan helpen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
blackdiamond

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een enorm verhaal. Hoop ze zo goed als mogelijk te beantwoorden

1.
Ja, jouw vriendin moet ten opzichte van de verhuurder een opzegtermijn van 2 maanden in acht nemen. Zolang zij nog medehuurder is, dan is zij verplicht om aan de verhuurder (haar gedeelte van) de huur te betalen.
Doet ze dat niet, dan komt zij haar verplichting uit het huurcontract niet na.

Ik vraag mij af wat je bedoelt met: "ik zit met dubbele huur"? Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je de gehele huur voor je kiezen krijgt. Hoe is het geregeld in het contract? Ik neem aan dat er een zinsnede instaat zoals: "huurder verplicht zich tot betaling van de huur ad € XXX per maand, te voldoen uiterlijk op de eerste van de daaropvolgende maand". Als er zo'n regeling is, dan houdt dat in dat jij voor de hele huur nu opdraait want ik ga er vanuit dat er in elk geval niet in het contract staat dat ieder der huurders 50% van de maandhuur betaalt.

Je hebt naar mijn mening in elk geval regres op jouw vriendin. Dit betekent dat je het deel van de huurprijs dat jij nu extra moet ophoesten bij haar kan vorderen.

2.
Je zegt dat jouw vriendin de huur achter jouw rug probeert op te zeggen. Elke huurder heeft het recht om de huur op te zeggen, met inachtneming van de daarvoor geldende opzegtermijn. Dat jullie (mondeling) de afspraak hebben dat jullie ieder voor de helft bijdragen in de huur om dit finanieel te kunnen dragen, doet daaraan niets af. De consequentie is dus dat de overblijver dus de hele huur voor haar kiezen krijgt.

3.
kosten NUON
Formeel heb je een afspraak dat jullie de kosten zouden delen. Dit geldt voor de huur, energie en water. Ik ga ervan uit dat je geen contractje met je vriendin hebt waaruit dit blijkt. Wat je echter wel hebt zijn jouw bankafschriften. Je kunt dus bewijzen dat inderdaad de kosten met elkaar gedeeld zijn. Misschien heb je ook mede studenten die hiervan afwisten. Je kunt naar mijn mening de kosten die jij extra moet betalen op haar verhalen zolang zij huurder blijft. Zodra zij geen huurder meer is, kun je die kosten niet op haar verhalen cq terugvorderen want dan bestaat er geen "verhouding" meer tussen jullie d.w.z. de afspraak gold alleen zolang jullie beiden in het huis samen wonen.
De vraag is alleen, wat doe je als zij jou het geld niet gaat betalen (zolang zij nog huurder is). Ga je haar dan dagvaarden?

PAPIEREN NUON
Als jouw vriendin de papieren van Nuon (jaarafrekeningen etc) niet wil geven lijkt het erop dat zij de contractant met Nuon is. Waarom wil je die hebben? Jij wordt contractant. Mocht er toch nog een vordering bij Nuon openstaan, dan gaat Nuon dit bij jouw vriendin "terughalen". Jij bent voor Nuon een nieuwe contractant en als er achterstand is: Nuon kan jou niks maken, dus waarom wil je de jaarafrekeningen per se hebben? Is het misschien mogelijk voor je om online (www.nuon.nl) de rekening in te zien?

4.
De kosten van het contract. Daar kan ik niet veel over zeggen. Dat zijn administratiekosten van de betreffende woningcorporatie. Als zij dit soort tarieven hanteren dan zit je er denk ik aan vast. Je moet het zo zien: er moet een "nieuw" contact gemaakt worden maar in feite kan de WBV eigenlijk haar naam uit het (standaard)document halen. Daar zou je nog over kunnen praten.

5. [/b]
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vriendin (hmz) moet zich gewoon houden aan die 2 volle kalendermaanden opzegtermijn. Als de verhuurder dat anders vindt moet hij dat maar weten, maar de verhuurder kan natuurlijk nooit toezeggingen doen die JOU geld kosten. Dus als die bij dat standpunt blijft, dan moet die die maand maar even zelf voor zijn rekening nemen, lijkt me.

Het bedrag dat voor het "nieuwe" contract wordt gerekend vind ik ook absurd. Gevoelsmatig zeg ik dat het redelijk zou zijn wanneer je vriendin daar tenminste de helft aan zou bijdragen. Kijk, zo'n omzetting heb je op een gegeven moment wel, maar je verwacht niet dat die al binnen een half jaar komt.

Misschien moet je eerst maar eens op zoek naar een nieuwe huisgenoot, zodat je evt. daarmee de kosten kunt delen.

Energie etc: gewoon zelf regelen. Als jij je adres geeft maakt de leverancier het heus wel in orde. Formeel zou e.e.a. pas over 2 maanden (of wat meer, dat ligt er aan wanneer je vriendin heeft opgezegd) ingaan, maar ja, jij wilt natuurlijk ook niet zonder stroom zitten.
Aan de andere kant wil je natuurlijk in de gegeven situatie ook niet betalen voor een periode waarin zij nog moet betalen en je wilt helemaal niet dat zij nog geld terugkrijgt, lijkt me.

Rechten hebben is echter wat anders dan je geld krijgen van deze dame. Wellicht kunnen jouw ouders hierin bemiddelen door het gesprek aan te gaan met haar ouders? Samen komen jullie er in elk geval niet goed uit, lijkt het.

Succes. Vervelend gedoe allemaal!
enjoyce

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb hier een hoop aan!

Waarom ik graag de papieren van Nuon e.d. wilde hebben, is voor het geval aan het einde van het jaar blijkt dat we teveel betaald hebben. We zouden dan geld terug krijgen, maar gaat dat nu niet naar haar toe terwijl wij samen betaald hebben?? Zij heeft niets meer aan de papieren, gaat samenwonen met haar vriend, maar ze lijkt me toch op deze manier steeds een beetje dwars te willen zitten, terwijl ik al genoeg rompslomp heb!

Maar goed, het allerbelangrijkste is voor mij gewoon de huur. Ik bedoelde inderdaad met 'dubbele kosten' dat ik nu ineens met een veel hogere huur zit. Normaal gesproken bespreek je dit soort dingen samen en heb je tijd om eventueel iemand anders te zoeken of te kijken of je het geld zelf kunt opbrengen. Dit is bij mij nu niet het geval en daarom wil ik dat zij zich gewoon aan het contract houdt en deze twee maanden nog de huur betaald. Daarna moet ik het natuurlijk alleen voor mijn rekening nemen, maar in die twee maanden heb ik wel wat ruimte om te kijken hoe ik dit ga doen. Zij had natuurlijk het recht om ook het huurcontract op te zeggen, maar omdat ik dacht dat alles toen koek en ei was, heb ik het gevoel dat dit 'achter mijn rug om' is gedaan. Ik kreeg het pas via de verhuurder te horen en niet via haar.

In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties! Huur was gewoon voor mij het belangrijkste punt en daar heb ik nou uitsluitsel over. Als een verhuurder ook nog is ineens zegt dat zij niet meer hoeft te betalen ga je toch even twijfelen, maar voel me nu gesterkt om hier morgen even flink achteraan te gaan!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die afrekening met Nuon moet je gewoon even gelijk in orde maken. Bij beëindiging contract wordt bij mijn weten immers altijd tussentijds afgerekend.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eerste vraag is of jouw vriendin echt vast zit aan de opzegtermijn. Als er maar één huurder is, mag de verhuurder natuurlijk afzien van zijn recht om de huurder aan de opzegtermijn te houden. Hoe dat hier zit is niet zo duidelijk. Ik neig ernaar dat jij je in deze meerpartijenovereenkomst ook kunt beroepen op de opzegtermijn van je vriendin.

De volgende vraag is dan of jullie hoofdelijk aansprakelijk zijn voor betaling van de huursom.

In bepaalde gevallen volgt dit uit de wet (art. 7:266 lid 2 BW voor medehuur door huwelijk, art. 7:267 lid 4 voor medehuur op verzoek van huurder en een andere persoon). In jullie geval volgt dit misschien uit het huurcontract.

Als het huurcontract hierover zwijgt, lijkt uit art. 6:6 BW te volgen dat jullie niet hoofdelijk, maar voor gelijke delen aansprakelijk zijn voor betaling van de huur (of volgt uit de gewoonte anders?).

Als jullie hoofdelijk aansprakelijk zijn, dan kan de verhuurder beslissen om voortaan jou aan te spreken op betaling van de volledige ("dubbele") huur (art. 6:7 BW). Dat mag hij dus doen. Maar dan kun jij op jouw beurt in de onderlinge verhouding je vriendin aanspreken op betaling (aan jou) van haar deel (art. 6:10 BW).

Als jullie voor gelijke delen aansprakelijk zijn, dan hoef jij slechts de helft van de huursom te betalen (zolang je vriendin nog huurder is). De verhuurder moet dan zelf zorgen dat hij de andere helft van je vriendin krijgt.

Ik denk dat je vriendin voor gas/water/licht e.d. in jullie onderlinge verhouding niet meer hoeft te betalen. De verbruikskosten niet, omdat zij niet verbruikt. De vaste kosten niet, omdat er voor gas/water/licht en dingen als kabel/telefoon in ieder geval bij verhuizing geen opzegtermijn geldt (sommige abonnementen moet je misschien meeverhuizen als de dienst op het nieuwe adres beschikbaar is, maar in dit geval is meeverhuizen van gas/water/licht geen optie; van kabel/telefoon misschien wel). Maar deze contracten staan blijkbaar alleen op haar naam, dus zij zal ervoor moeten zorgen dat de rekening voldaan wordt. Zij moet de kosten dan op jou zien te verhalen. Het lijkt mij dat je vriendin er verstandig aan zou doen om de contracten zo snel mogelijk op jouw naam te krijgen.

Een nieuw huurcontract lijkt mij helemaal niet nodig, dus gewoon niets tekenen en die 150 euro niet betalen. Tenminste, als jij al huurder was. Daar lijkt het gezien je bericht wel op, maar voor alle duidelijkheid: klopt het dat het contract nu op jullie beider naam staat?

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 0:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja het contract staat nu zowel op haar naam als op mijn naam. Wij worden beiden als huurders genoemd en nergens wordt bijv. alleen zij of ik aangesproken in het contract. Echt overal staan dan onze beiden namen en onderaan het contract hebben wij beiden getekend.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het om een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd (dus niet een tijdelijk contract)?

Ik bedacht me dat in dat geval een opzegtermijn langer dan 1 maand niet rechtsgeldig is (art 7:271 lid 5 sub a jo. lid 7 BW). Dus dan ben je snel klaar: als je vriendin in september heeft opgezegd, hoeft ze in ieder geval niet meer dan oktober te betalen. De laatste (tweede) maand die ze van de verhuurder niet meer hoeft te betalen, hoeft ze inderdaad niet meer te betalen omdat de wet dat al zo bepaalt.

Als het om een tijdelijk huurcontract gaat, is een opzegtermijn van 2 maanden wel mogelijk. Totdat het tijdelijke contract afloopt, want vanaf dat moment wordt het een contract voor onbepaalde tijd en is het dus mogelijk om met een opzegtermijn van 1 maand op te zeggen.

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om een tijdelijk huurcontract!

En in het contract staat dus het volgende:

Bijzondere bepalingen
Verhuurder en huurder zijn overeengekomen, anders dan genoemd in artikel 3.3 kennisgeving, dat de huurovereenkomst kan worden beëindigd, door zowel verhuurder als huurder, met inachtneming van een opzegtermijn van 2 volle kalendermaanden voor zowel huurder als verhuurder.
enjoyce

BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2007 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals bedankt voor al jullie reactie. Het meisje waar ik tot voor kort mee woonde kon er nu niet meer onderuit dat zij toch gewoon de twee maanden moet betalen en dit zal nu dus ook gebeuren voor zowel de huur als de energie e.d.! Daarnaast ben ik blij dat jullie me erop gewezen hebben dat ze misschien ook wel een deel van het nieuwe contract mee moet betalen, dit gaat nu misschien zelfs ook nog gebeuren! Ik ben ontzettend opgelucht, scheelt mij een hoop geld, dus bedankt!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2007 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor de update. Nu maar hopen dat ze ook daadwerkelijk gaat betalen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor dat nieuwe contract zou ik in ieder geval helemaal niet betalen!!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds