Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 0:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hogere bankgarantie bij ondernemers
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hjalmar

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 9:43    Onderwerp: Hogere bankgarantie bij ondernemers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik heb momenteel een wat vreemde situatie met een verhuurder van een woning.

De situatie is als volgt.

mijn vrouw en ik zijn beide ondernemer. Nu willen wij van de zelfde makelaar als dat we nu een woning van huren een andere woning huren.

Na inleveren van alle stukken, kregen wij vorige week akkoord voor de nieuwe woning. Echter moesten wij omdat we ondernemers waren 3 maanden bankgarantie afgeven ( geld op een eigen rekening storten, waarvan alleen de rente voor ons opneembaar is)

In eerste instantie vond ik dit al opmerkelijk omdat niet ondernemers (ofwel gewone werknemers) geen borg hoeven te betalen, maar we zijn daarmee akkoord gegaan en hebben voor vandaag een afspraak gemaakt om de huurovereenkomst te tekenen .

Dit weekend belde een collega van degene die de toezegging gedaan heeft met de mededeling dat ze bij de aanvraag "vergeten" waren een credit check uit te voeren. Nu ze dat wel hadden gedaan bleek dat wij 4 jaar geleden te maken hebben gehad met een faillisement van een VOF en 3 jaar schuldsanering hebben gehad.

Omdat inkomen verder naar behoren was mochten we het huis nog steeds huren, maar moesten we wel 3 maanden extra bankgarantie afgeven, een totaal van 6 maanden dus !!! ( 7500 euro )

mijn vragen zijn nu als volgt :

- Mag een verhuurder discrimineren en meer bankgarantie vragen bij een ondernemer ?
- Na een mondelinge toezegging en akkoord over de bankgarantie, mogen ze deze dan nog aanpassen (omdat ze vergeten waren een credit check te doen ?) volgens mij is deze mondelinge toezegging ook bindend en ben ik niet verantwoordelijk voor het niet volledig uitvoeren van de werkzaamgheden van een medewerker vand e verhuurder.
- Mag ik inzage vragen in de gegevens van de credit check ?
- Als er gronden zijn om e.a van het bovenstaande "juridisch" uit te vechten mag de verhuurder de woning dan aan een ander verhuren ? of moet hij wachten op ons ?

dat waren wel de belangrijkste vragen die ik had.

Ter info nog, ik woon momenteel al 5 jaar in een woning van de verhuurder en heb altijd netjes me lasten betaald, nooit te laat geweest of andere problemen gehad zelfs niet in de periode dat we de schuldsanering hadden. De schuldsanering was puur voor de zakelijk schulden die we hadden en is nooit geweest voor "prive" schulden.

M.i. is het ook niet redelijk dat ze dit er in betrekken, wij hebben boete gedaan en hebben anderhalf jaar geleden een schone lei ontvangen van de rechtbank.

ik hoop dat 1 van jullie er wat mee kan, het zou me sterken voor het gesprek wat ik later op de dag met ze heb.

alvast bedankt.
Hjalmar
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er bestaat geen wettelijk maximum voor de borgsom. Er is geen vast bedrag vastgesteld. De borg moet volgens het oordeel van de rechter redelijk zijn. Een borg van 1 tot 2 maal de maandhuur wordt meestal door de rechters als redelijk beschouwd. Incidenteel ook 3 maal.

Verder weet ik het helaas niet.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is dit een idee voor direct juridisch advies.
Hjalmar

Leeftijd: 52
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jet bedankt.,,

ik ben iets verder gekomen door informatie op te vragen bij de woonbond (www.woonbond.nl)

die wisten wel interessante dingen te vermelden.
er schijnt een artikel in het burgelijk wetboek te zijn wat huurders de mogelijkheid geeft de gestelde eisen te laten testen.
artik 264 BW art 7. gaat over dat de verhuurder geen onredelijk voordeel mag hebben. Volgens jurispidentie is 3 maanden bankgarantie ( waar de huurder kosten aan heeft en geen rente over het geld ontvangt) onredelijk.

Zij hebben mij ook geadviseerd het huurcontract te tekenen en achteraf met een kort geding deze test te laten doen.

hij durfde met 99% zekerheid te melden dat de verhuurder dit altijd zal verliezen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 264:
1. Elk in verband met de totstandkoming van een huurovereenkomst betreffende woonruimte gemaakt beding, niet de huurprijs betreffende, voorzover daarbij ten behoeve van een der partijen een niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.
2. Elk in verband met de totstandkoming van een zodanige huurovereenkomst gemaakt beding, voorzover daarbij door of tegenover een derde enig niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.

Ik ben niet geleerd genoeg om in deze zaak hier verder op in te gaan.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zij hebben mij ook geadviseerd het huurcontract te tekenen en achteraf met een kort geding deze test te laten doen.
Dan heb je daar later weer kosten etc aan. Beter is om het nu even in goed overleg proberen op te lossen. Confronteer de makelaar in kwestie in een persoonlijk gesprek even met je nieuw opgedane kennis, zou ik zeggen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds