|
Mag een werkgever je banksaldo weten? |
Ja, hij weet toch ook al wat ik verdien. |
|
0% |
[ 0 ] |
Nee, dat is prive |
|
100% |
[ 6 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 6 |
|
Auteur |
Bericht |
NewJOB
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 aug 2007 22:53 Onderwerp: Screening nieuwe baan - wat mogen ze wel / niet vragen?? |
|
|
Hai,
Ik wordt binnenkort gescreend voor een nieuwe baan. De screening heeft mijn toekomstige werkgever uitbesteed aan een bureau.
De screening bestaat uit een 2-uur durend gesprek waarbij ze niet alleen mijn arbeidsverleden/referenties/opleidingen natrekken, maar ook inzicht willen in mijn financiele gegevens. Dat is een BKR-uitdraai, opgave van schulden en vermogen van mijzelf en van mijn partner, en zelfs mijn hypotheekcontract.
Ik krijg een functie in de IT waarbij ik verwacht geen direct contact te hebben met werkelijke financiele gegevens of vermogensbeheer.
Mag een werkgever/tussenbureau mijn financiele gegevens dan wel vragen? Hoezo moet mijn werkgever weten wat er op mijn bankrekening staat, of wat voor hypotheek ik heb? En zo ja, mag deze info in mijn personeelsdossier komen?
Ik vind dat deze info een werkgever helemaal niets aangaat zolang er uit andere bronnen (referenties e.d.) de conclusie kan worden getrokken dat ik wel/niet te vertrouwen ben, maar ik weet niet of dit via een wet is afgedekt. |
|
|
|
 |
chipstra
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 10 aug 2007 0:44 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat deze werkwijze strijdig is met de strekking van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (voor meer info: zie deze link).
Art 7 van de WBP zegt bijvoorbeeld:
Quote: | Persoonsgegevens worden voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden verzameld. | (cursivering van mij)
Wat men hier van jou wil is m.i. buitenproportioneel voor wat men blijkbaar van jou moet weten om jou "betrouwbaar" te kunnen noemen. Dat kan inderdaad ook wel via een Verklaring Omtrent het Gedrag. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 10 aug 2007 0:47 Onderwerp: |
|
|
P.S. Misschien is dit al wel een eerste test: in hoeverre jij makkelijk uiterst vertrouwelijke gegevens verstrekt (als IT'er kun je bij een hoop informatie) aan mensen die zich voordoen als daartoe gerechtigd  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|