|
Auteur |
Bericht |
Danieldevries
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 12:30 Onderwerp: Uitleg Artikel 27 BW6 Boek 6 Titel 1 Afdeling 6 |
|
|
Hallo,
Ik heb laatst een brief gehad van een klant waar in hij Artikel 6: 27 noemde:
Hij die een individueel bepaalde zaak moet afleveren, is verplicht tot de aflevering voor deze zaak zorg te dragen op de wijze waarop een zorgvuldig schuldenaar dit in de gegeven omstandigheden zou doen.
Ik snap niet helemaal wat hier staat, maar wil het nu toch graag weten wat deze wet betekent. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen.
Alvast bedankt, |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 13:11 Onderwerp: |
|
|
Van een "individueel bepaalde zaak" is sprake als er afgesproken is dat jij een specifiek ding zult leveren. Dus niet "100 kilo aardappels" of "een jas van het merk McGregor", maar "de Mingvaas volgens de foto uit de bijlage" of "de auto met kenteken AA-12-CX".
Het onderscheid is belangrijk voor situaties waarin de zaak beschadigd wordt. Als ik een boek bestel bij de boekhandel, en er gaat een kop koffie over het gereserveerde exemplaar in het magazijn, dan pakken ze gewoon een ander exemplaar. Maar het gaat om een specifieke zaak, dan kan dat niet. Daarom zegt dit artikel dat je zorgvuldig moet passen op de zaak totdat je hem levert. In veel gevallen betekent dit dat je een schadevergoeding moet betalen als de zaak beschadigd raakt.
Arnoud |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 15:14 Onderwerp: |
|
|
Het artikel zegt dus niet alleen dat je zorgvuldig op de individueel bepaalde zaak (die je nog moet afleveren) moet passen, maar ook dat je niet méér zorg in acht hoeft te nemen dan een zorgvuldig schuldenaar zou doen, en dat je dus niet verantwoordelijk bent voor dingen die ook een zorgvuldig schuldenaar zouden zijn overkomen. Het artikel geeft dus de grens aan waarbij het risico van beschadiging verschuift van de persoon die nog moet leveren naar de persoon die gaat ontvangen.
Bij niet-individueel bepaalde zaken bestaat zo'n zorgplicht inderdaad niet omdat de schuldenaar eenvoudigweg zaken van normale kwaliteit zal moeten leveren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Danieldevries
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 okt 2007 14:47 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de hulp het heeft mij een hoop ellende gescheeld! Dank u |
|