Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

als legitimaris betrokken bij een rechtzaak van de erflater
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kodomo

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 21:35    Onderwerp: als legitimaris betrokken bij een rechtzaak van de erflater Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als legitimaris heb ik bijna een jaar na het overlijden mijn legitieme portie gekregen.
Mijn vader was verwikkeld in een rechtzaak. Deze zaak loopt ook nu nog steeds door.
De advocaat (betaald via rechtsbijstandsverzekering) wil nu een verklaring getekend hebben dat de erfgenaam door wil gaan met de rechtzaak.
Aangezien de advocaat een zeer rooskleurig beeld heeft getekend, ziet de erfgenaam $$$ in zijn ogen en wil dus doorgaan met de rechtzaak.

In de stukken die ik heb gelezen over de rechtzaak, heb ik niks rooskleurigs gezien. De feiten/getuigen spreken voor de tegenpartij.
Binnenkort gaat er een gesprek plaats vinden bij de (boedel)notaris, tussen erfgenaam, advocaat, notaris en mij.
Er zou iets getekend moeten worden om de rechtzaak door te laten gaan.

Ik zie niks in die rechtzaak. Ik heb geen problemen met de tegenpartij en mocht het komen tot “winst” voor mijn vader, dan zou ik van dat geld niet gelukkig worden (nee, ben niet rijk, kan goed geld gebruiken, maar dit voelt niet goed, geld krijgen van iemand op deze manier). Mijn voorkeur gaat uit na alles te laten stoppen, en zo min mogelijk onkosten er aan over te houden.

Mijn vragen:
1. moet ik tekenen om de rechtzaak door te laten gaan, als de erfgenaam dat wil?
2. Wat zijn de gevolgen voor mij als legitimaris als de rechtzaak verloren wordt?
3. De tegenpartij geeft ook aan dat als de erfgenaam door gaat, en ze wint, dat ze ook door procedeert om alle kosten vergoed te krijgen. Wat zijn hiervan de gevolgen voor mij? (hierbij gaat het o.a. om een winkel die niet verkocht kon worden omdat mijn vader daarop beslag heeft laten leggen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat ook jij erfgenaam bent. Daarom is jouw handtekening ook nodig.

Is het niet mogelijk om jouw rechten in deze zaak over te dragen aan de andere erfgenaam? Eerlijk gezegd zou ik niet zo snel weten of dat kan, maar het lijkt me voor jou de eenvoudigste oplossing.

Wat in ieder geval mogelijk zou moeten zijn, is met de andere erfgenaam overeen te komen dat je hem/haar machtigt om mede namens jou de rechtszaak te voeren (of niet te voeren), op voorwaarde dat alle kosten en baten uit die rechtszaak voor haar/zijn rekening komen.

Het nadeel van zo'n overeenkomst is dat deze alleen tussen jou en de erfgenaam werkt. Dat wil zeggen dat, mocht er uiteindelijk aan de tegenpartij betaald moeten worden, die tegenpartij ook jou op betaling kan aanspreken. Jij kunt je dan weer verhalen op de erfgenaam. Maar als die erfgenaam intussen failliet zou zijn, zal dat laatste niet lukken.

Hopelijk heeft iemand een eenvoudige oplossing Smile

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt mij dat ook jij erfgenaam bent. Daarom is jouw handtekening ook nodig.

Dus in dit geval maakt het niet uit dat ik middels testament onterft ben?
De erfgenaam heeft geen diepe beurs. Ik heb het idee dat het geld van de erfenis al ver op is.
Dat is niet mijn pakkie an, maar de tegenpartij kan bij de erfgenaam geen geld halen.
Zelf heb ik ook geen diepe beurs, het geld van de legitieme portie staat nog vast.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kodomo,
De notaristelefoon, voor algemene vragen op werkdagen van tussen 09.00 tot 14.00 uur, 0900-3469393 (0,25 ct./p.m.), is dat een idee?
( http://www.notaris.nl/page.asp?id=387 )
Kodomo

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Kodomo,
De notaristelefoon, voor algemene vragen op werkdagen van tussen 09.00 tot 14.00 uur, 0900-3469393 (0,25 ct./p.m.), is dat een idee?
( http://www.notaris.nl/page.asp?id=387 )

Dank je wel, die zal ik zeker bellen.
Gezien de tijd die de klok nu aan geeft, zal dat nog even moeten wachten.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 1:10    Onderwerp: Re: als legitimaris betrokken bij een rechtzaak van de erfla Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn vragen:
1. moet ik tekenen om de rechtzaak door te laten gaan, als de erfgenaam dat wil?
2. Wat zijn de gevolgen voor mij als legitimaris als de rechtzaak verloren wordt?
3. De tegenpartij geeft ook aan dat als de erfgenaam door gaat, en ze wint, dat ze ook door procedeert om alle kosten vergoed te krijgen. Wat zijn hiervan de gevolgen voor mij? (hierbij gaat het o.a. om een winkel die niet verkocht kon worden omdat mijn vader daarop beslag heeft laten leggen).

Als legitimaris hebt u een vordering op de gezamenlijke erfgenamen dan wel op de echtgenoot van de erflater (en op de begiftigde). De legitieme porties worden berekend over de nalatenschap waarbij bepaalde schulden in vermindering worden gebracht op de nalatenschap. De schuld van de nalatenschap betreft mede de schulden van de erflater die niet met zijn dood teniet gaan. Ik denk dat kosten gemoeid met de rechtsgang hier tot op zekere hoogte kunnen worden ondergebracht. Zulks is dan van invloed op de hoogte van een legitieme portie (2). Nu rijst de vraag of voortzetting van de procedure thans nog kan worden gezien als een schuld van de nalatenschap. Wellicht is van betekenis dat belanghebbenden instemming verlenen (1). De kosten van de wederpartij kunnen zodoende denk ik evenwel tot op zekere hoogte worden gezien als een schuld van de nalatenschap. Gevolg is dat uw legitieme portie minder aanzienlijk zal zijn.

Mooi zou zijn, indien 'Flash' hier acht op slaat.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 1:34    Onderwerp: Re: als legitimaris betrokken bij een rechtzaak van de erfla Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Als legitimaris hebt u een vordering op de gezamenlijke erfgenamen dan wel op de echtgenoot van de erflater (en op de begiftigde).

Hmm, dat klopt. Een legitimaris verkrijgt dus niet onder algemene titel (toch?). Dan klopt wat ik hierboven schrijf helemaal niet.

Kodomo kan als legitimaris (en dus niet erfgenaam) m.i. nooit partij zijn bij de rechtszaak. Waarom wordt haar dan gevraagd te tekenen? De erfgenaam mag helemaal zelf bepalen of hij/zij de rechtszaak doorzet, zou ik denken.

Naar welk moment wordt voor de berekening van de legitieme portie de waarde van het vermogen bepaald? Ik dacht het moment van overlijden, maar misschien klopt dat niet.

Als dat moment pas bij het opmaken van de hele verdeling is, dan zouden fluctuaties in de "waarde" van de rechtszaak nog van invloed kunnen zijn op de hoogte van de legitieme portie, en zou dat de reden kunnen zijn waarom Kodomo een stem heeft bij de voortzetting van de rechtszaak.

Wel een ingewikkelde kwestie als je eigenlijk niets van erfrecht afweet Smile
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 8:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een legitimaris is onder het nieuwe erfrecht geen erfgenaam meer. Maar de vraag die ik nog niet voorbij heb zien komen, is wanneer is je vader overleden? Als dat voor de inwerkingtreding van het nieuwe erfrecht is, dan is er sprake van een oude legitieme (en dus erfgenaamschap). Het zou ook nog kunnen dat de het testament wordt ingekleurd naar oud recht (art. 4:46 BW geloof ik), is er een verklaring van erfrecht afgegeven? En zo ja, wat is de conclusie die daarin staat?

De legitieme wordt berekend naar het moment van overlijden. Desalniettemin kan er nadien een wijziging in plaatsvinden die van belang is voor de omvang van de legitimaire massa (of er komt plots een andere erfgenaam op de proppen). Je loopt op dat moment ook als legitimaris een risico. Ik dacht dat er een beschermingsbepaling in Boek 4 stond dat voor zover de legitieme verteerd is ('opgemaakt is'), het niet terugbetaald hoeft te worden. Dit zal ik echter nog even moeten nakijken voor je, want ik weet niet zo uit mijn hoofd welk artikel dit is.

Als legitimaris heb je ten alle tijde recht op inzicht en inlichtingen omtrent gegevens die van belang zijn voor de waarde van de legitimaire vordering, vandaar dat de advocaat Komodo hierbij betrekt. Ik zou echter terughoudend en oplettend zijn met wat er getekend zou moeten worden.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Kodomo

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Een legitimaris is onder het nieuwe erfrecht geen erfgenaam meer. Maar de vraag die ik nog niet voorbij heb zien komen, is wanneer is je vader overleden?

Hij is juni 2006 overleden

Flash schreef:
is er een verklaring van erfrecht afgegeven? En zo ja, wat is de conclusie die daarin staat?

Ik heb geen verklaring van erfrecht gekregen. Ik heb een copy van het testament ( hierin staat 1 regel : ik benoem tot enige en algehele erfgenaam ..... )
De erfgenaam heeft toen onder voorbehoud de erfenis aanvaard. Inmiddels heeft de erfgenaam dus haar erfdeel gekregen. Later heb ik nog papieren gekregen met daarop alle activa en passiva en de verdeling van het bedrag dat overbleef. Mijn handtekening is alleen gezet onder de papieren van de belastingdienst i.v.m. de successierechten.

Flash schreef:
Je loopt op dat moment ook als legitimaris een risico. Ik dacht dat er een beschermingsbepaling in Boek 4 stond dat voor zover de legitieme verteerd is ('opgemaakt is'), het niet terugbetaald hoeft te worden. Dit zal ik echter nog even moeten nakijken voor je, want ik weet niet zo uit mijn hoofd welk artikel dit is.

Als je dat zou willen doen, graag Smile
De advocaat heeft de erfgenaam verteld dat er een grote kans is op winst (dus geld) dus erfgenaam wil doorgaan. De advocaat wordt betaald door de rechtsbijstandsverzekering van erflater. Advocaat wil duidelijk doorgaan met de rechtszaak. (verteld tegen de erfgenaam dat het helemaal geen geld kost, zelfs als de uitspraak in nadeel erflater uitvalt. De erfgenaam gelooft dit natuurlijk graag $$$)
Deze rechtszaak loopt ondertussen al een aantal jaren.

Flash schreef:
Als legitimaris heb je ten alle tijde recht op inzicht en inlichtingen omtrent gegevens die van belang zijn voor de waarde van de legitimaire vordering, vandaar dat de advocaat Komodo hierbij betrekt. Ik zou echter terughoudend en oplettend zijn met wat er getekend zou moeten worden.

Dat zal ik zeer zeker zijn. Bedankt voor je antwoord.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kodomo schreef:

Dus onder het nieuwe erfrecht, zodat jij inderdaad geen erfgenaam bent en dus geen partij bij de rechtszaak.

Wat jouw relatie als legitimaris tot de rechtszaak precies is laat ik verder maar aan Flash over. In elk geval lijkt het me verstandig om niets te tekenen tenzij je goed begrijpt wat je tekent. (Open deur, ja.)

Quote:
De advocaat wordt betaald door de rechtsbijstandsverzekering van erflater. Advocaat wil duidelijk doorgaan met de rechtszaak. (verteld tegen de erfgenaam dat het helemaal geen geld kost, zelfs als de uitspraak in nadeel erflater uitvalt. De erfgenaam gelooft dit natuurlijk graag $$$)

Misschien is dit ook wel zo? Betalen rechtsbijstandverzekeringen niet ook de proceskosten als je een zaak verliest?

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Kodomo schreef:

Dus onder het nieuwe erfrecht, zodat jij inderdaad geen erfgenaam bent en dus geen partij bij de rechtszaak.

Wat jouw relatie als legitimaris tot de rechtszaak precies is laat ik verder maar aan Flash over. In elk geval lijkt het me verstandig om niets te tekenen tenzij je goed begrijpt wat je tekent. (Open deur, ja.)

Ik zal me dit goed in mijn oren knopen. Ik teken niks.

bona fides schreef:
Quote:
De advocaat wordt betaald door de rechtsbijstandsverzekering van erflater. Advocaat wil duidelijk doorgaan met de rechtszaak. (verteld tegen de erfgenaam dat het helemaal geen geld kost, zelfs als de uitspraak in nadeel erflater uitvalt. De erfgenaam gelooft dit natuurlijk graag $$$)

Misschien is dit ook wel zo? Betalen rechtsbijstandverzekeringen niet ook de proceskosten als je een zaak verliest?

Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering nog niet eerder nodig gehad. Ik weet het dus niet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds