Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 14:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Waarborgsom "gebruiken".
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marja

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 21:42    Onderwerp: Waarborgsom "gebruiken". Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een huurder van een winkelpand -buiten z'n schuld om- huurbetalingsproblemen krijgt zoekt hij natuurlijk naar een manier om de schade binnen de perken te houden.
Klinkt het dan (ook maar enigszins) logisch als de huurder aan de verhuurder vraagt om de huur van één maand van de waarborgsom (die de huurder bij aanvang van het huurcontract naar rekening van de verhuurder heeft overgemaakt) af te houden? De waarborgsom bestaat uit een bedrag van twee (huur)maandtermijnen.

Zoiets is natuurlijk niet bepaald gebruikelijk, maar de omstandigheden waardoor de betalingsachterstand ontstaan is... is ook niet gebruikelijk! Maandenlang is er een grote teruggang geweest in de omzet door opengebroken wegen rondom het winkelcentrum. Nu zijn de wegen weer begaanbaar maar is er een grote verbouwing vlàk voor de winkel aan de gang, waardoor er wederom minder mensen langs de winkel lopen.
Over plm. één maand is de verbouwing vóór het winkelpand achter de rug en zal de situatie -eindelijk!- normaliseren.

Maar nú loopt de betalingsachterstand op en moet er IETS gebeuren om niet ten onder te gaan. Vandaar de vraag of het mogelijk is en/of vaker wordt toegepast, een deel van de borgsom te gebruiken om te voorkomen dat huurder 'het niet kan bolwerken'.

Overigens: De opbrekeingen aan de wegen zóuden ongeveer drie maanden duren, het werden er uiteindelijk bijna negen!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is wel een heel cosmetische manier om iets aan de betalingsachterstand te doen. Er lijkt me geen juridische reden te zijn waarom de verhuurder hiermee wel akkoord zou moeten gaan als hij niet akkoord hoeft te gaan met de huidige betalingsachterstand. Het maakt immers geen enkel verschil.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 30 jun 2007 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt me typisch een geval van planschade.

De winkeleigenaar zou eens bij de gemeente moeten informeren (ik neem aan dat gemeente verantwoordelijk was voor de weg en/of de verbouwing) naar de mogelijkheden voor schadevergoeding.

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw reacties.

Marco Knol schreef:
Dit lijkt me typisch een geval van planschade.

De winkeleigenaar zou eens bij de gemeente moeten informeren (ik neem aan dat gemeente verantwoordelijk was voor de weg en/of de verbouwing) naar de mogelijkheden voor schadevergoeding.

Ik heb al eens geïnformeerd naar mogelijkheden om planschade op de gemeente te kunnen verhalen. Ik voldoe echter niet aan de voorwaarden voor een dergelijke aanvraag.
Dat wil in dit geval (o.a.) zeggen: De cijfers van de afgelopen 3 jaren kunnen overleggen. Ik zit nog geen 2 jaar op deze locatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 05 jul 2007 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou je dan eens moeten navragen bij iemand die op dat gebied wat beter op de hoogte is, maar 't lijkt mij een voorwaarde die meer slaat op 't kunnen aantonen van de hoogte van de schade. Niet van de schade op zichzelf.

Ik zie dus wel degelijk mogelijkheden, maar ik raad je aan dit met iemand te bespreken die meer van dit onderwerp afweet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds