|
Auteur |
Bericht |
oester
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 14:18 Onderwerp: dagafschriften |
|
|
In de periode 2002 t/m 2005 was ik bewindvoerder over de boedel en de financiën van mijn moeder. De andere erfgenaam heeft bij de kantonrechter bedongen dat zij een afschrift kreeg van mijn jaarlijkse verantwoording aan de kantonrechter. Daarbij heeft de kantonrechter aangetekend dat zij geen vragen hoefde de stellen over die verantwoording. Nu bij de afwikkeling van de nalatenschap wil de andere erfgenaam alsnog inzage in alle dagafschriften. Ik heb elk jaar het fiat van de kantonrechter gekregen voor mijn financiële handel en wandel. . Ik heb niets te verbergen, maar ben van mening dat ik reeds verantwoording heb afgelegd en daarmee is voor mij de kous af. Ik heb geen zin voor iedere euro verantwoording af te leggen. Ben ik nu alsnog verplicht de dagafschriften af te staan aan de andere erfgenaam? Kan ik hier ook door een rechtbank toe worden gedwongen?
Graag jullie reacties. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 28 jun 2007 20:32 Onderwerp: |
|
|
Dit is een vraag voor een notarieel geschoolde jurist.
Ik ken maar één forumlid en dan moet ik me niet vergissen.
U kunt ook de notaristelefoon bellen (0900-3469393). Zij geven ook algemeen informatie over juridische zaken. De notaristelefoon is voor iedereen toegankelijk. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 28 jun 2007 20:57 Onderwerp: |
|
|
Ik vind in art 1:445 lid 2 BW:
Quote: | Indien de rechthebbende niet in staat is de rekening op te nemen, of het onzeker is wie de rechthebbende is, wordt de rekening en verantwoording afgelegd aan de kantonrechter. Goedkeuring van deze rekening en verantwoording door de kantonrechter belet niet dat de rechthebbende na het einde van het bewind nogmaals over dezelfde tijdsruimte rekening en verantwoording vraagt, voor zover dit niet onredelijk is. |
Ik neem aan dat het bewind is geëindigd door de dood van de rechthebbende (de moeder). Het lijkt mij dat de andere erfgenaam dan op grond van de tweede zin, in de plaats van de rechthebbende, nogmaals om verantwoording kan vragen (voor zover dit niet onredelijk is).
Van bewind weet ik niet veel, dus wat in de praktijk voor je betekent kan ik niet zeggen. Maar het lijkt erop dat de kous niet noodzakelijk af is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|