|
Auteur |
Bericht |
Mikke
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 22:26 Onderwerp: Recht van overpad |
|
|
Wie kan mij helpen? Stel perceel A (woonhuis nr 3 met erf) en perceel B (erf) worden verkocht. Op het erf perceel B zit recht van overpad tbv de woonhuizen op nr 1 en 5. Nu wordt perceel B verkocht en daarna perceel A ook (aparte eigenaren).
Geldt het recht van overpad nu ook voor het woonhuis op nr 3? Het recht van overpad voor nr 1 en 5 is in januari 1962 kadastraal vastgelegd. Daarna is er niets officieel vastgelegd voor nr 3.
Wie heeft er voor mij een antwoord? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 22:35 Onderwerp: Re: Recht van overpad |
|
|
Mikke schreef: | Stel perceel A (woonhuis nr 3 met erf) en perceel B (erf) worden verkocht. |
Is perceel B het erf van het woonhuis op perceel A? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mikke
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 22:45 Onderwerp: |
|
|
Nee, dit is een een apart stuk grond, grenzend aan de tuin van het woonhuis. Alleen via dit stuk grond is de tuin van het woonhuis te bereiken (en natuurlijk via de woning). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 mei 2007 23:01 Onderwerp: |
|
|
Wat maakt het dan uit dat de percelen verkocht zijn? Of waren A en B eerst van dezelfde eigenaar?
In ieder geval lijkt er geen recht van overpad te bestaan omdat er niets over is vastgelegd. Door verjaring kan het volgens mij niet zijn ontstaan, omdat verjaring van recht van overpad pas sinds 1992 mogelijk is (ingewikkelde kwestie, zie andere threads).
Alleen wanneer A en B eerst van dezelfde eigenaar waren, en de verkoop vóór 1992 plaatsvond, zou zo'n recht van overpad misschien door bestemming kunnen zijn gevestigd. Wanneer werd perceel B verkocht (en geleverd)?
Deze pagina geeft wat meer informatie. Na dit gelezen te hebben denk ik eigenlijk dat ook de mogelijkheid van ontstaan door bestemming niet kan helpen, aangezien een recht van overpad niet een voortdurende en zichtbare erfdienstbaarheid is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mikke
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 9:47 Onderwerp: |
|
|
A en B waren inderdaad van een eigenaar, de verkoop vond plaats in 1989 eerst B en daarna A.
De (nieuwe) eigenaar van A heeft altijd (van de nieuwe eigenaar van B) over perceel B naar zijn tuin mogen gaan, echter nu zijn er weer nieuwe eigenaren van B en mag het ineens niet meer. |
|
|
|
 |
|