Jessse
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
Berichten: 24
|
Geplaatst: di 24 apr 2007 15:23 Onderwerp: advies inzake schadevergoeding tele2 |
|
|
Beste Medeforummers,
Ik ben voornemens internetprovider Tele2 voor de rechter te dagen en wel om het volgende:
In november 2006 zijn wij overgestapt op Tele2 compleet (internet+ bellen in een pakket). Kort gezegd komt het er op neer dat wij vanaf november 2006 tot maart 2007 door een fout van Tele2 zowel niet konden telefoneren (en dus ook niet telefonisch bereikbaar waren) en geen gebruik hebben kunnen maken van het internet.
Uiteindelijk is in maart het probleem opgelost.
In de tussentijd hebben wij inmiddels aardig wat kosten gemaakt:
- Vanaf januari een abonnement via de kabel aangevraagd: zodra Tele2 het probleem in maart had opgelost, dit kabelabonemment direct weer opgezegd. Echter wel 2 maanden opzegtermijn a 30 euro per maand+ aanschaf modem twv 100 euro + een router a 40 euro= 200 euro schade.
- factuur KPN over de maand november/ december a 76 euro
- 45 euro extra mobiele abonnementskosten ( doordat we geen gebruik meer konden maken van de huistelefoon. Het bellen is overigens tot een minimum beperkt)
- 30 euro aan gesprekskosten voor het bellen naar het servicenummer van Tele2, (waar ons overigens alleen maar valse en loze beloftes zijn gedaan)
Opgeteld dus minimaal 350 euro aantoonbare schade, los van de persoonlijke ellende/ problemen/ spanning dat dit probleem bij ons thuis veroorzaakt heeft.
Deze claim is schriftelijk aan Tele2 meegedeeld.
Enige weken geleden kregen we een jurist van Tele2 aan de lijn, die ons vertelde dat men maximaal 50 euro schade wil vergoeden (waaronder de gesprekskosten naar het servicenummer).
Hij beriep zich daarbij op de algemene voorwaarden (zie onderaan), waarin samengevat staat dat Tele2 zich niet aansprakelijk stelt voor schade, veroorzaakt door een fout van Tele2.
Ik heb hem toen al verteld dat de rechter hier ongetwijfeld anders over zal denken en dat ik de zaak desnoods laat voorkomen.
De rechter oordeelt immers op basis van redelijkheid en billijkheid. Bovendien hoop dat ik dat de rechter middels deze zaak wellicht een flinke tik zal uitdelen aan dit soort bedrijven die hun machtspositie grof misbruiken ten nadele van de consument.
Voordat ik Tele2 ga dagvaarden, wil ik graag jullie mening weten over de haalbaarheid van deze claim. Ook andere tips en adviezen over hoe ik dit het beste kan aanpakken zijn uiteraard welkom.
---------------------------------------------------------------------------------
PS Hier nog een aantal voorwaarden uit de AV van Tele2, betreffende de aansprakelijkheid.
Deze voorwaarden lijken naar mijn mening sterk op voorwaarden die in de grijze lijst van art. 6:237 BW staan, met name art. 237 sub F:
Een beding waarin de gebruiker (Tele2) zich geheel of gedeeltelijk bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding.
13. Aansprakelijkheid
13.1. De aansprakelijkheid van Tele2 jegens de Klant, uit welken hoofde dan ook, is per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt) beperkt tot de in het lopende kalenderjaar daadwerkelijk door de Klant aan Tele2 voor de Dienst betaalde vergoedingen
(exclusief BTW).
13.2. Aansprakelijkheid van Tele2 voor indirecte of gevolgschade, waaronder begrepen bedrijfsschade, inkomstenderving, immateriële schade of gemiste besparingen, is te allen tijde uitgesloten.
13.5. Indien de Klant ten behoeve van de Dienst tijdelijk en/of gedeeltelijk
diensten en/of apparatuur afneemt van een derde (c.q. andere aanbieder
en/of een andere leverancier), dan is Tele2 noch voor die afname noch voor
schade als gevolg daarvan verantwoordelijk dan wel aansprakelijk.
13.9. De Klant vrijwaart Tele2 voor alle vorderingen van aansprakelijkheid,
schade, kosten en onkosten, waaronder kosten in rechte, voortvloeiende uit
enige schending van de Algemene Voorwaarden door de Klant. |
|