Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 15:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan je een curator aansprakelijk stellen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 11:43    Onderwerp: Kan je een curator aansprakelijk stellen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zojuist hoor ik het volgende verhaal over een oude kennis van me, P.
Het leidt tot de vraag of je als crediteur - ruim na opheffing (correctie: beëindiging) van een faillissement - een curator aansprakelijk kunt stellen (voor nalatigheid, plichtsverzuim, gebrek aan zorgvuldigheid, iets in die geest: om je financiële schade - deels - te verhalen).
Nevenvraag: zijn curatoren verzekerd misschien tegen fouten die ze maken bij de uitoefening van hun werk?

P. is meer dan 20 jaar met plezier in dienst bij een gezond ambachtelijk bedrijf (een B.V.) met ca. 60 personeelsleden. Dat bedrijf bestaat al zo'n 40 jaar en wordt enkele jaren geleden overgenomen door een nieuwe eigenaar. Die presteert het om het in nog geen 5 jaar tijd failliet te helpen.
Veel jong personeel zag de bui al hangen, en was al vertrokken. De rest krijgt ontslag. Er is sprake van achterstallig loon e.d., en de personeelsleden waaronder P. krijgen dus een erkende vordering op de boedel.
De curator lijkt als volgt tewerk te zijn gegaan: preferente crediteuren als Belasting-dienst en GAK (toen nog "GAK") krijgen hun geld; de curator krijgt z'n geld; alle overige crediteuren krijgen een absolute fractie (nl. 1%) van hun vordering uitgekeerd uit de opbrengst van de boedel. En zodoende wordt het faillissement beëindigd, en niet "opgeheven bij gebrek aan baten".

Niet lang voordat de slot-uitdelingslijst beschikbaar komt, wordt P. zeer ernstig ziek. Een ziekte die alle aandacht en energie eist. Pas na verloop van tijd realiseert hij zich dat hij niets meer van de curator hoort, en neemt contact op. Dan blijkt hij te laat te zijn, het geld is verdeeld en het faillissement opgeheven. P. maakt schriftelijk en aangetekend bezwaar bij de curator. Hij denkt dat men een fout heeft gemaakt, en hem "vergeten" is. Zijn met deskundige hulp berekende vordering (ook i.v.m. de anciënniteit van zijn dienstverband, pensioenopbouw resp. -derving e.d.) beliep een bedrag van ruim € 70.000.=
Het antwoord van de curator luidt dat hij nalatig is geweest. Nalatig in of bij wat, is mij op dit moment niet duidelijk. Maar bij wijze van coulance is de curator bereid hem alsnog een bedrag van € 750.- over te maken. (Dat is dus ook ca. 1% van zijn vordering op de failliete B.V.).

Vraag
1. Kan dat, de vordering van een personeelslid negeren?
2. Behoren personeelsleden onder deze omstandigheden niet ook tot de zgn. preferente crediteuren? (Ik dacht uit het blote hoofd van wel, nl.)
3. Hoe kan P. nalatig zijn geweest, in welke fase van de ontwikkelingen rond de behandeling van het faillissement? Zijn vordering was immers niet omstreden. (En hij heeft geen hond of kat thuis die z'n post opvreet, bijvoorbeeld).
4. Wat te denken van het aanbod van de curator om, nu P. schriftelijk en aangetekend bezwaar had gemaakt, hem uit welwillendheid en niet uit plicht nog 750 Euro over te maken?
5. Kan een curator voor de bovengeschetste handelwijze eventueel aansprakelijk worden gesteld? (Waarbij de verweten "nalatigheid" van de crediteur inderdaad eerst helder moet zijn; ik zal dat z.s.m. navragen).

Graag wat reacties.
Het is al rot genoeg als het bedrijf waar je heel lang werkt over de kop gaat en je vervolgens aan een levensbedreigende ziekte blijkt te lijden. Maar om dan door een curator ook nog eens finaal aan de kant geschoven te worden, dat vind ik echt te bot.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om te beginnen een quote van UWV.nl, over wat je als werknemer moet doen als je werkgever failliet dreigt te gaan. Vermoedelijk doelt de curator hierop als hij stelt dat de werknemer 'nalatig' is geweest.

Quote:
Wat moet ik doen als mijn werkgever mijn loon niet meer kan betalen?
Als uw werkgever uw loon niet meer betaalt, is het belangrijk dat u de volgende dingen doet:
- Schrijf uw werkgever een brief (liefst aangetekend) waarin staat dat u nog loon, vakantiegeld etc. krijgt. Het kan zijn dat de rechter iemand heeft aangesteld die de financiën regelt (een curator). Stuur dan de brief naar de curator. Bij een schuldsanering of uitstel van betaling is er meestal een bewindvoerder. Stuur dan de brief naar de bewindvoerder. Bewaar zelf een kopie van de brief.
- Meld direct bij UWV dat uw werkgever u niet meer kan betalen. U kunt dit zelf doen bij UWV Telefoon Werknemers via 0900 - 92 94 (lokaal tarief).
- Vraag advies over uw situatie bij bijvoorbeeld uw ondernemingsraad, uw vakbond of een bureau voor rechtshulp; dan weet u beter wat uw rechten en mogelijkheden zijn in uw situatie.
- Ga direct op zoek naar ander werk. Ook als u nog niet bent ontslagen. U kunt bij CWI langsgaan of kijken op www.werk.nl om op zoek te gaan naar vacatures. Wordt u ontslagen? Schrijf u dan uiterlijk één dag na uw ontslag in als werkzoekende bij CWI.

Meer informatie vindt u in de brochure Mijn werkgever kan mij niet meer betalen (PDF)
Helaas kun je niet direct linken naar de site van het UWV, maar als je op www.uwv.nl zoekt naar 'faillissement werkgever' vind je o.a. de bedoelde brochure.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het loon van de werknemers is inderdaad een boedelschuld, zie art. 40 lid 2 FW. Deze heeft dus voorrang op overige schuldeisers (met uitzondering van hypotheek- en pandhouders). Zie overigens ook deze scriptie over deze materie.
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 12:17    Onderwerp: Re: Kan je een curator aansprakelijk stellen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

silverback schreef:
Nevenvraag: zijn curatoren verzekerd misschien tegen fouten die ze maken bij de uitoefening van hun werk?

Ja.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mieke2

mieke2

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ LeChat
Dank je! (voor beide antwoorden).
De relevante pagina's (en brochures) op de UWV-website heb ik gevonden. Ik zal proberen meer exacte informatie te krijgen over wat P. wel en niet gedaan heeft om zijn positie en zijn vordering zeker te stellen. We zijn intussen wel een paar jaar verder, maar niet veel. Dan lijkt me dat de wetgeving op dit terrein nauwelijks ernstig veranderd kan zijn intussen. Daarnaast: hij was nooit een eenling in die periode en heeft net als collega-personeelsleden de nodige wegen bewandeld.

En ik ben erg blij met wat je schrijft over voorrang voor personeelsleden in deze omstandigheden. Daarom nog een opmerking wat die pensioenaanspraken betreft: de betrokkene zal mogelijk binnen hooguit een paar jaar aan zijn ziekte overlijden. Dan "haalt" ie zijn pensioen helemaal niet. Maar dan zijn er nog wel een weduwe en kinderen. En dus blijft het van belang om voor die opbouw-derving (in de pensioenrechten) te knokken (weduwenpensioen)...

Laatst aangepast door mieke2 op do 19 apr 2007 12:19, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 12:18    Onderwerp: Re: Kan je een curator aansprakelijk stellen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
silverback schreef:

Ja.

Mooi zo! (Altijd optimist blijven Very Happy )
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds