Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 29 dec 2025 9:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schadevergoeding bij einde arbeidsovereenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 25 mrt 2007 14:15    Onderwerp: Schadevergoeding bij einde arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag naar aanleiding van schadevergoedingsmogelijkheden bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst: bij onregelmatig ontslag kun je schadevergoeding vragen die hetzij gefixeerd hetzij volledig is (7:677 lid 4).

Is dat de enige schadevergoedingsregel waarbij je de keuze hebt tussen die twee? Want bij de andere schadevergoedingsmogelijkheden (kennelijk onredelijk ontslag, 7:681 en ontbinding wegens wanprestatie (7:686) staat die term er alleen algemeen.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook wel benieuwd of mensen hier hun licht op kunnen laten schijnen. Want zoals Tiksimone het opschrijft begin ik te twijfelen, terwijl ik net nog met dit onderwerp bezig was.

Wat ik heb staan in mijn aantekeningen is:

"Onregelmatige opzegging: indien opzegtermijn niet in acht wordt genomen door één der partijen. Kan dus ook werknemer zijn!
Gevolg: art. 677 lid 2 schadeplichtigheid. Iets anders dan schadevergoeding! In arbeidsrecht specifiek gekoppeld aan onregelmatigheid: te korte opzegtermijn.
Consequentie: art. 677 lid 4 gefixeerde of volledige schadevergoeding."

Schadeplichtigheid is dus iets anders dan schadevergoeding, maar levert wel hetzij gefixeerde hetzij volledige schadevergoeding op.

Nu lees ik je vraag nogmaals, en doe een gooi:
Deze sanctie is erop gericht de schade te vergoeden als gevolg van het niet in acht nemen van de opzegtermijn. Om schade vergoed te krijgen, moet je schade lijden. Als dat moeilijk is aan te tonen, kan je opteren voor gefixeerde schadevergoeding.
Dit is een stok achter de deur om je vooral braaf aan de opzegtermijnen te houden, want zowel voor werkgever als werknemer kan het erg vervelend zijn als dat niet gebeurt.
Vanuit die optiek kan ik me voorstellen dat dit inderdaad de enige situatie is waarin de keuze bestaat tussen gefixeerde dan wel volledige schadevergoeding. Voor het overige geldt dan: stellen en bewijzen dat je schade hebt geleden, als je die vergoed wilt zien.
LeChat

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een gefixeerde schadevergoeding komt inderdaad alleen voor bij onregelmatig ontslag. Je zou er Arbeidsovereenkomstenrecht van Prof. Van der Grinten eens op na moeten lezen, en dan m.n. hoofdstuk 29 (en 30).

De gefixeerde schadevergoeding is gelijk aan het in geld vastgestelde loon voor de tijd dat de arbeidsovereenomst bij regelmatige beëindiging had behoren voort te duren (art. 680 lid 1). Het is niet toegestaan om in de a.o. een lagere vergoeding dan de gefixeerde op te nemen (als de werkgever die moet betalen).
Kiest men daarentegen voor volledige schadevergoeding, dan worden ook alleen de posten die verband houden met de onregelmatige opzegging meegenomen, deze mogelijkheid is interessant in zaken waar fooiengeld en andere extra's een rol spelen. De volledige schadevergoeding is evenwel, i.t.t. de gefixeerde, géén dwingend recht.

Onregelmatigheid is minder 'verwijtbaar' dan bijv. een kennelijk onredelijk ontslag, in dat laatste geval wordt dan ook *niet* enkel een begroting v.d. geleden schade gemaakt, maar weegt de rechter alle omstandigheden van het geval mee om de hoogte v.d. schadevergoeding te bepalen. Er zit iets punitiefs in. Dit speelt bij de 'minder verwijtbare' onregelmatigheid veel minder, en dat is volgens mij de achterliggende gedachte achter de gefixeerde schadevergoeding.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds