|
Auteur |
Bericht |
Hork
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: vr 09 feb 2007 15:53 Onderwerp: stageovereenkomst of arbeidsovereenkomst? |
|
|
Ik kan een baantje krijgen, maar de werkgever in kwestie wil me een stagecontract aanbieden ipv een arbeidscontract. Ik krijg een redelijk salaris, maar vraag me toch af wat de haken en ogen zijn die hieraan zijn verbonden en of ik het wel moet doen. Kan iemand me van mijn twijfels afhelpen en me iets meer over de juridische kanten van deze zaak vertellen.
O ja, ik studeer wel, maar de universiteit heeft niets met de 'stage' te maken, er is dus geen school aan verbonden. Kan dat eigenlijk wel? |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 09 feb 2007 16:45 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk denkt de werkgever op die manier te voorkomen dat bepaalde rechten van werknemers op jou van toepassing zijn (zoals het wettelijk minimumloon - krijg je dat wel betaald?).
In het arbeidsrecht geldt echter (kort door de bocht) "als het er in de praktijk uitziet/uitwerkt als een arbeidsovereenkomst ís het een arbeidsovereenkomst, wat er ook bovenaan het papiertje staat". Er moet dan uiteraard wel voldaan zijn aan de voorwaarden voor een arbeidsrelatie: werken voor de ander, onder zijn gezag, tegen betaling van loon, gedurende zekere tijd. (Zie voor de officiële definitie art. 7:610 BW.)
Daar zitten natuurlijk wel haken en ogen aan, mocht er een geschil rijzen: kun je bewijzen dat het eigenlijk een arbeidsovereenkomst is? Zit er echt geen school/opleidinggerelateerd aspect aan? Krijg je salarisstrookjes en/of wordt het salaris gestort? (handje-contantje zonder ontvangstbevestiging oid, dan heb je natuurlijk geen bewijs...) _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Ingrid2
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 10 feb 2007 14:31 Onderwerp: |
|
|
Ik heb in de zomer onder een stagecontract gewerkt bij een notaris, en ik weet wel dat hij daar een hoop problemen mee heeft gehad bij zijn accountant, omdat er dus geen school aan verbonden zat. Ik zal hem woensdag eens vragen wat nu het precieze verhaal was, als je daar nog wat aan hebt? Uiteindelijk heeft de notaris wel gewoon zijn zin gehad. Inmiddels heb ik een gewoon arbeidsovereenkomst. |
|
|
|
 |
|