|
Auteur |
Bericht |
Mini
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 jan 2007 10:16 Onderwerp: Juiste juridische uitdrukking? |
|
|
Van Tele2 krijg ik sinds enige tijd rekeningen van telefoogesprekken, terwijl ik gewoon via de KPN bel.
Ik ben al een tijdje schriftelijk aan het "bekvechten" met hen, maar het schiet niet op. Aan het door hen ingeschakelde incassobureau (Interum Justitia) heb ik de ontvangen acceptgiro teruggestuurd, enz, enz...
Nu wil ik aan Tele2 schrijven dat ik hun inmenging in mijn telefoongespekken (ze hebben enkele maanden steeds een paar gesprekken in rekening gebracht terwijl ik géén contract met ze heb) als een aantasting van mijn privacy ervaar.
Kortom mijn vraag is: Is dit de beste uitdrukking die ik kan gebruiken in dit geval of is er een juridische uitdrukking die de lading beter dekt?
Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie(s)! |
|
|
|
 |
Ilja
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: do 04 jan 2007 12:36 Onderwerp: Re: Juiste juridische uitdrukking? |
|
|
Mini schreef: | Van Tele2 krijg ik sinds enige tijd rekeningen van telefoogesprekken, terwijl ik gewoon via de KPN bel.
Ik ben al een tijdje schriftelijk aan het "bekvechten" met hen, maar het schiet niet op. Aan het door hen ingeschakelde incassobureau (Interum Justitia) heb ik de ontvangen acceptgiro teruggestuurd, enz, enz...
Nu wil ik aan Tele2 schrijven dat ik hun inmenging in mijn telefoongespekken (ze hebben enkele maanden steeds een paar gesprekken in rekening gebracht terwijl ik géén contract met ze heb) als een aantasting van mijn privacy ervaar.
Kortom mijn vraag is: Is dit de beste uitdrukking die ik kan gebruiken in dit geval of is er een juridische uitdrukking die de lading beter dekt?
Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie(s)! |
Mini: aantasting van je privacy lijkt mij niet juist. Aangezien de gesprekken zelf niet worden afgeluisterd en alleen de gesprekken in rekening worden gebracht zal Tele 2 ook niet wakker van liggen, mensen krijgen die brief, lachen tot ze naar huis gaan en gooien de volgende dag nog na genietend je brief in het ronde archief.
Tele2 werkt oa met een systeem van voorkeuze nummers die je voor het gesprek intoetst (carrier select), maar ook met een systeem dat van afstand kan worden ingeschakeld en waardoor al je gesprekken via Tele 2 lopen waarvoor in principe geen schriftelijk contract wordt gebruikt. Het is dus (volgens mij, maar check dat zorgvuldig) mogelijk dat iemand anders je bij Tele 2 heeft aangemeld of bij jou thuis met een voorkeuze belt. Punt 2: check of de gesprekken ook door KPN in rekening zijn gebracht, Zo ja dan heb je een goed bewijsmiddel, want kan nooit door 2 bedrijven in rekening zijn gebracht.
Succes ermee, maar blijf rationeel nadenken. Bewijs je stelling en indien nog niet gedaan vraag om bewijzen bij Tele 2 want nog altijd geldt als hoofdregel: wie stelt moet bewijzen. Niet gooien met juridische termen als je ze niet kent een jurist zal immers ook geen tandarstboor hanteren als hij dat niet kan. _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 04 jan 2007 14:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Succes ermee, maar blijf rationeel nadenken. Bewijs je stelling en indien nog niet gedaan vraag om bewijzen bij Tele 2 want nog altijd geldt als hoofdregel: wie stelt moet bewijzen. Niet gooien met juridische termen als je ze niet kent een jurist zal immers ook geen tandarstboor hanteren als hij dat niet kan. |
Mag het wat minder? Het is wel degelijk een aantasting van de privacy. Zonodig in de zin van EVRM, wat echter niet noodzakelijk zal zijn.
Uiteraard is van belang wat mini wenst te bewerkstelligen. Kennelijk gaat het niet slechts om het onterecht rekeningen naar haar zenden, maar ook om het hebben van haar persoonsgegevens en het belastende gebruik. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 jan 2007 15:28 Onderwerp: |
|
|
Zijn de rekeningen echt onterecht? Zijn de gesprekken wel gevoerd? Hoe kan het dat deze via Tele2 zijn gevoerd? Sommige wel, sommige niet?
Het is niet waarschijnlijk dat Tele2 zonder enige aanleiding selectief gesprekken voor zijn rekening heeft genomen. Veel waarschijnlijker is dat er via carrier select of preselect is gebeld.
Mocht het gaan om niet gevoerde gesprekken naar het buitenland of een betaalnummer, dan wordt het wellicht tijd om de pstn- of isdn-verbinding van je computer los te koppelen en een virusscanner op te starten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bientje
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: di 09 jan 2007 1:10 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Quote: | Succes ermee, maar blijf rationeel nadenken. Bewijs je stelling en indien nog niet gedaan vraag om bewijzen bij Tele 2 want nog altijd geldt als hoofdregel: wie stelt moet bewijzen. Niet gooien met juridische termen als je ze niet kent een jurist zal immers ook geen tandarstboor hanteren als hij dat niet kan. |
Mag het wat minder? Het is wel degelijk een aantasting van de privacy. Zonodig in de zin van EVRM, wat echter niet noodzakelijk zal zijn.
Uiteraard is van belang wat mini wenst te bewerkstelligen. Kennelijk gaat het niet slechts om het onterecht rekeningen naar haar zenden, maar ook om het hebben van haar persoonsgegevens en het belastende gebruik. |
Een beetje hard, denk je niet?? ik zelf zie hier ook geen privacyschending omdat de gesprekken niet afgeluisterd zijn. Telefoonnummers zijn volgens mij openbaar (tenzij uitdrukkelijk een geheim nummer is aangevraagd), telemarketeers enz gebruiken ze tenslotte ook. Ik ben benieuwd waar jij die privacyschending uit haalt....
En voorzover het doel van mini lijkt het me alleen dat zij niet dubbel wil betalen (belastend gebruik en het onterecht hebben van persoonsgegevens maak ik niet uit haar verhaal op als hoofdreden om tele2 aan te schrijven...) |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 09 jan 2007 1:42 Onderwerp: |
|
|
Quote: | (belastend gebruik en het onterecht hebben van persoonsgegevens maak ik niet uit haar verhaal op als hoofdreden om tele2 aan te schrijven...) |
Daar doel ik op en niet op afluisteren.  |
|
|
|
 |
|