|
Auteur |
Bericht |
Abasio
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: vr 15 dec 2006 14:12 Onderwerp: Bank heeft NAW gegevens aan derden verstrekt zonder toestemm |
|
|
Hallo! Ik zit met een probleem en hoop dat hier juridisch iets aan te doen is.
Enige tijd geleden ben ik door een bedrijf aangeschreven, dat zij een jaar geleden een foutieve overboeking naar mijn rekening gedaan hebben.
Hoewel ik het raar vind dat het bedrag nog voldaan moet worden (na 1 jr!) zal ik het bedrag binnenkort aan de firma terug overmaken.
Het probleem is nu eigenlijk dat dit bedrijf, alleen aan de hand van een rekening nummer mijn NAW gegevens achterhaald heeft.
Naar herhaaldelijk vragen gaven zij te kennen deze gegevens via, citaat:
''Met betrekking tot uw vraag hoe wij uw NAW achterhaald hebben, delen wij u mede dat wij een beargumenteerde navraag, rekeninghouder heeft hem niet toekomende gelden ontvangen en deze niet teruggestort, gedaan hebben bij onze bank. Deze heeft vervolgens via Interpay uw NAW ontvangen en deze aan ons doorgegeven''
Deze bankt betreft de Rabo bank in Utrecht. Het lijkt mij niet de juiste gang van zaken dat een Rabo NEDERLAND NAW gegevens klanten zonder toestemming van de rekening houder (in dit geval ik), aan derden verstrekt.
Ik ben zelf klant bij de ING bank.
Alvast superrr bedankt voor jullie reacties/meningen…
 |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 15 dec 2006 14:43 Onderwerp: |
|
|
Dit vond ik in een brief van het CPB aan Interpay. De rest v/d casus is niet zo relevant, maar dit deel verwijst naar een situatie zoals die van de TS.:
Quote: | Standpunt Interpay
Interpay stelt dat door banken NAW-gegevens worden verkregen in het kader van hun operationele verzameldoel. Interpay verkrijgt een machtiging van de banken om namens hen deze NAW-gegevens op verzoek van cliënten van andere banken te verstrekken. In de machtiging
is als eis opgenomen dat een eenmalige overeenkomst wordt gesloten tussen de partij die adrescontrole wenst, een bij Interpay aangesloten bank en met Interpay over het doel van de adrescontrole en de randvoorwaarden. Dit is de Overeenkomst voor verstrekking van NAW-gegevens aan bankrekeninghouders (overeenkomst NAW).
Interpay stelt dat deze verwerking gegrond is op artikel 8 sub f WBP omdat het belang van de banken bij foutloze betalingsverkeerdocumenten en het grote maatschappelijke belang van
charitatieve instellingen prevaleren boven het belang of het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene. Het belang van de banken bij foutloos betalingsverkeer is gelegen in het imago van betrouwbaarheid van het betalingsverkeer waaraan
iedere afbreuk dient te worden voorkomen. Interpay stelt tot slot dat deze verwerking van persoonsgegevens verenigbaar is met het verzameldoel van de banken. |
_________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Abasio
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: za 16 dec 2006 13:44 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie..
Ik kan me voorstellen dat interpay niets heeft misdaan. Deze heeft nml de gegevens aan de Rabobank verstrekt.
Wat volgens mij niet klopt is dat de Rabobank deze gegevens vervolgens aan een derde partij heeft doorgespeeld.
Is zoiets zonder toestemming van de rekening houder niet strafbaar? |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 18 dec 2006 19:10 Onderwerp: |
|
|
Zie dit stukje uit de quote in mijn vorige posting:
Quote: | In de machtiging is als eis opgenomen dat een eenmalige overeenkomst wordt gesloten tussen de partij die adrescontrole wenst, een bij Interpay aangesloten bank en met Interpay over het doel van de adrescontrole en de randvoorwaarden. |
Als er dus inderdaad zo'n overeenkomst is gesloten, is er niets aan de hand, en zit die derde partij dus ook niet fout! _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 18 dec 2006 20:05 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Als er dus inderdaad zo'n overeenkomst is gesloten, is er niets aan de hand, en zit die derde partij dus ook niet fout! |
De enige die zonder twijfel fout zit, is de ontvanger van de onverschuldigde betaling. |
|
|
|
 |
|