de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 06 dec 2006 14:00 Onderwerp: Symposium 'Eerwraak en Strafrecht' Van do 14 dec 2006 13:00 tot en met do 14 dec 2006 16:59 |
|
|
Moet rechter rekening houden met culturele achtergrond dader?
In Nederland worden er per jaar enige tientallen eerwraakzaken aan de strafrechter voorgelegd. Waarin onderscheidt eerwraak zich van andere vormen van eergerelateerd geweld? Moet de rechter in deze multiculturele samenleving rekening houden met de culturele achtergrond van de dader? Deze vragen komen onder meer aan de orde tijdens het symposium 'Eerwraak en Strafrecht' dat de Wetenschapswinkel Rechten van de Universiteit Utrecht organiseert op 14 december 2006.
Op het symposium zullen 2 onderzoeksrapporten worden aangeboden aan Tweede-Kamerlid Khadija Arib (PvdA). Het gaat om het onderzoek naar multiculturaliteit in strafzaken van Miriam Siesling en het onderzoeksrapport ‘Ik moest mijn namus, mijn eer redden; De verdediging in eerwraakzaken’ van Kamil Karakaya. Voorzitter van het symposium is prof. mr. Constantijn Kelk, hoogleraar straf(proces)recht en penitentiair recht aan de Universiteit Utrecht.
Symposium 'Eerwraak en Strafrecht'
Op donderdag 14 december 2006, om 13.00 uur – 17.00 uur, in de Raadzaal, Achter Sint Pieter 200 te Utrecht. Aanmelden is verplicht en kan tot 30 november a.s., bij de Wetenschapswinkel Rechten, Belen Rhebergen, telefoon (030) 2537025, email wewir@law.uu.nl.
Het programma en de sprekers
Voor meer informatie:
Erzsó Alföldy, Voorlichting Rechtsgeleerdheid, telefoon (030) 2537497, email e.alfoldy@law.uu.nl. |
|