Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 1:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag je doen voorkomen dat je een geregistreerde kennel hebt?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Moarke

Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 11:12    Onderwerp: Mag je doen voorkomen dat je een geregistreerde kennel hebt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is dit niet geschikte plaats om deze vraag te stellen maar toch kan iemand me misschien helpen.

Omdat het niet van belang is noem ik geen namen ed., maar dit is mijn vraag:

Stel iemand heeft een website en wekt hierop de mogelijke indruk dat hij een kennel heeft, de naam van de kennel wordt duidelijk vermeld op de website, en naderhand blijkt dat de kennel nergens officieel geregistreerd staat en als de persoon waarvan deze kennel is, zegt dat hij pas in de toekomst de kennel wil gaan registreren, is dat wettelijk toegestaan, ook al is het bij wijze van "grap" dat de kennelnaam al op de website vermeld staat?

In koopadvertenties wordt wel al verwezen naar die website middels een link naar de betreffende website.

Bedankt alvast.

Moderatie: Titel aangepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 12:04    Onderwerp: Re: Mag je doen voorkomen dat je een geregistreerde kennel h Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar zou die kennel dan geregistreerd moeten staan ?
Bekijk de homepage
Moarke

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is eigenlijk de vraag:

Moet je wettelijk ergens geregistreerd staan als je op een website adverteert met een kennelnaam voor rashonden? Ik bedoel dus niet bij de KvK.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar wordt er wel een registratie bijgehouden. Zie dit bericht.

Je zou de vraag eens aan de Raad van Beheer kunnen voorleggen. Ik zie wel in het reglement dat deze Raad de bevoegdheid heeft tot het toekennen van kennelnamen, maar in hoeverre dat nou bindend is (oftewel: of je zonder de raad ook een kennelnaam zou mogen voeren) weet ik niet.

Kennelnamen
Quote:
Artikel 5
1. De Raad kan het recht verlenen tot het voeren van een kennelnaam.
2. Het recht tot het voeren van een kennelnaam is, behoudens het bepaalde in het reglement kennelnamen, niet overdraagbaar.
3. Het recht tot het voeren van een kennelnaam geeft aan de rechthebbende het recht, de kennelnaam op te nemen in de naam van de door hem gefokte honden.
4. De Raad houdt een register van kennelnamen bij.
5. De procedure die gevolgd dient te worden bij het aanvragen van een kennelnaam wordt geregeld in het reglement kennelnamen, dat de aanvrager op diens verzoek kosteloos wordt toegezonden.

Ik denk wel dat er een probleem is als de aanbieder suggereert dat hij een door de Raad van Beheer geregistreerde kennel heeft.
Maar nogmaals: misschien staat het mensen wel vrij om zichzelf aan te duiden als Kennel De Thuisfokker, zolang zij daarmee maar geen officiële erkenning suggereren.
Moarke

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel dat jullie moeite doen om mijn vraag proberen op te lossen.

Mbt. de RvB is deze vraag inderdaad al gesteld. Wink

Maar als een verkoper in een verkoopadvertentie eenzelfde type hond/pup aanbied zonder stamboom en dan middels een link verwijst naar de betreffende website is dat dan voor een potentiele koper niet misleidend? Maw. Is dat dan toegestaan in de wettelijke zin van het woord, tov. een konsument?
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die vraag is denk ik niet zo gemakkelijk te beantwoorden, zeker niet omdat we de betreffende website niet kunnen zien.

Eerst al omdat ik niet weet in hoeverre het iemand vrij staat zich als kennel aan te duiden. Mijn gevoel (voor wat dat waard is bij juridische vragen...) zegt dat dat wel mag, omdat kennel een nogal algemene aanduiding is.

Zie ook Van Dale:
Quote:
ken·nel (de ~ (m.), ~s)
1 hondenhok met ren
2 hondenfokkerij
3 meute, troep jachthonden

Anders wordt het, wanneer er vermeld is of gesuggereerd wordt dat de kennel erkend is. Dat je dus als het ware kwaliteitsstandaarden daaruit zou kunnen afleiden. Daarbij speelt de vraag wat de erkenning door de Raad van Beheer waard is. Je hebt wel eens vaker een erkenning of certificatie, maar dat kan ook iets "interns" zijn, begrijp je? Iets dat verder geen wettelijke gevolgen heeft of je rechten zou geven.

Verder zal het bij de beoordeling van de kwestie verschil kunnen maken of iemand een hobbyfokker of beroepsfokker is. Je bent pas consument in de zin van boek 7 BW als jij als particulier iets van een professionele partij (een bedrijf) afneemt. Voor cont(r)acten tussen 2 particuliere personen geldt minder bescherming in dat opzicht.

Een verwijzing naar een website in een advertentie staat mensen natuurlijk vrij. Dat is meer een aanduiding van: "Voor nadere informatie over mijn aanbod: zie mijnkennelwebsite.nl."

Ben benieuwd naar de mening van anderen hierover, mede als controle op wat ik schrijf.
Moarke

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel alvast voor de moeite om te antwoorden en er tijd aan te besteden, als de RvB nu ook zo snel antwoord geeft als jullie, dan weet ik alweer wat meer, zowel de mening van de RvB als vanuit juridisch oogpunt.

De website kan ik je helaas niet doorsturen, want dat zou niet fair zijn tov. degene met de kennel en kennelnaam en het was een vraag van mij in het algemeen. Wink
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vind ik ook heel netjes van je, maar 't was meer om aan te geven dat dat de beoordeling lastiger maakt.

Hou overigens goed in het oog dat wij studenten zijn. Je mag dus aan de uitspraken geen rechten ontlenen Wink
Moarke

BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat snap ik volkomen en ik heb je een Pb. gestuurd met een toelichting waarom ik deze vraag hier stelde, zonder iemands privacy te schenden overigens, want dat is absoluut niet de bedoeling. Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds