|
Auteur |
Bericht |
Kevin
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 16:20 Onderwerp: Dagvaardingstermijn |
|
|
Hallo,
art. 7 lid 1 Rv (oud) bepaalt dat de dagvaardingstermijn voor een kantonzaak 4 weken bedraagt.
Waar vindt ik dit terug in de huidige Rv? Artt. 114 e.v. vermelden er niets over.
Bedankt!
Moderatie: titel aangepast |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
|
|
|
 |
Kevin
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 16:31 Onderwerp: |
|
|
Dat is mijn vraag niet. Ik weet dat volgens die checklist en volgens 114 Rv. 1 week van toepassing is voor die termijn.
Ik wil weten waar die termijn van tenminste 28 dagen uit art. 7 lid 1 Rv. (oud) is gebleven? |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 16:38 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Versnelde procedure vraagt om goed onderbouwde bewijslast
Het vereenvoudigen en versnellen van procedures. Dat is het voornaamste doel van de per 1 januari 2002 van kracht geworden herziening van het burgerlijk procesrecht. Een ingreep waarmee de rechtbanken, waar de kantongerechten in op zijn gegaan, op korte termijn hun achterstanden willen wegwerken.
[...]
Kortere termijnen
Tot slot wordt de rechtsgang versneld door het terugbrengen van de dagvaardingstermijn, de termijn tussen de dagvaardingsdag en de dag waarop de zaak voor de eerste keer door de rechtbank wordt behandeld. Deze termijn is teruggebracht tot één week, waar dat voorheen 28 dagen bij de kantongerecht was. Ook de verzet- en beroepstermijnen zijn gestandaardiseerd en teruggebracht tot respectievelijk vier weken en drie maanden. Met deze wijzigingen verwacht justitie de procesgang aanmerkelijk te versnellen. Dat betekent dat u als schuldeiser in de toekomst ook sneller uw recht kunt halen. |
BRON: Modernisering burgerlijk procesrecht een feit
© Oordijk & Partners _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 08 nov 2006 23:52 Onderwerp: |
|
|
De dagvaardingstermijn is een week: 114 Rv. Voor iemand die in een EG lidstaat woont, is de dagvaardingstermijn 4 weken (115 lid 1 Rv). Iemand die buiten europa woont: 3 maanden. |
|
|
|
 |
blackdiamond
|
Geplaatst: wo 08 nov 2006 23:53 Onderwerp: Re: Dagvaardingstermijn |
|
|
Kevin schreef: | Hallo,
art. 7 lid 1 Rv (oud) bepaalt dat de dagvaardingstermijn voor een kantonzaak 4 weken bedraagt.
Waar vindt ik dit terug in de huidige Rv? Artt. 114 e.v. vermelden er niets over.
Bedankt!
Moderatie: titel aangepast |
Ik neem aan dat je rechten studeert.....probeer iets aan je Nederlands te doen hahahaha |
|
|
|
 |
blackdiamond
|
Geplaatst: wo 08 nov 2006 23:57 Onderwerp: |
|
|
De dagvaardingstermijn is een week: 114 Rv. Voor iemand die in een EG lidstaat woont, is de dagvaardingstermijn 4 weken (115 lid 1 Rv). Iemand die buiten europa woont: 3 maanden. |
|
|
|
 |
|