|
Auteur |
Bericht |
domi
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 17:19 Onderwerp: Uren niet betaald krijgen |
|
|
Ik zit met een probleem en ik dacht misschien kan je me helpen.
Naast het harde studeren ben ik privé chauffeur, door een soort uitzendbureau voor chauffeurs worden we op gewenste dagen ingedeeld om verschillende personen te rijden.
Tot mijn spijt heb ik vorige week een aanrijding veroorzaakt.
Alle papier netjes ingevuld, klant niet kwaad...
Nu wil mijn bedrijf de gemaakte uren niet in extra kosten brengen naar de klant toe. Best begrijpelijk, het is al een lange tijd een goede klant. En ze willen het niet uit eigen zak betalen...
Maar dit betekent dus ook dat ik niet uitbetaald krijg voor deze dag. Vanaf 06.30 tot 00.00 uur ben ik in de weer geweest. Dit is 17.5 uur wat dus mooi wegvalt.
Ik snap best dat ze het niet durven door te berekenen naar de klant toe.
Maar mogen zij dit doen naar mij toe?
Iemand tips om toch uitbetaald te krijgen?
Dankjewel!!!
Met vriendelijke groet,
Nick
Laatst aangepast door domi op di 28 aug 2007 16:13, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 17:27 Onderwerp: Re: Uren niet betaald krijgen |
|
|
domi schreef: |
Ik snap best dat ze het niet durven door te berekenen naar de klant toe.
Maar mogen zij dit doen naar mij toe?
|
Nee, dat mogen ze niet. |
|
|
|
 |
domi
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 17:40 Onderwerp: |
|
|
En hoe kan ik daat aanvoeren
Ze blijven stijf staan van NEE!!! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 18:04 Onderwerp: |
|
|
domi schreef: | En hoe kan ik daat aanvoeren
Ze blijven stijf staan van NEE!!! |
Kort samengevat ? Rechtzaak. Praktisch ? Brief laten schrijven door advocaat/jurist. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 20:33 Onderwerp: |
|
|
Ben je van 6.30 uur tot 00.00 uur bezig geweest met de nasleep van dat ongeval??? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
domi
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 13:35 Onderwerp: |
|
|
Nee
Half 7 van huis vertrokken met mijn auto naar huis client
Om 14.15 ongeluk... Alle zooi regelen
Om half 6 vertrokken met eigen naar Rotterdam om een vervangende auto op te halen en vervolgens naar rosmalen
Van Rosmalen naar huis client, auto terug brengen naar rotterdam en met eigen auto naar mijn huis |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 16:19 Onderwerp: |
|
|
Staat er iets in de CAO of de overeenkomst met jou over de gang van zaken bij schade? Is er iets mondeling over afgesproken?
Formeel gezien moet het bureau jou denk ik gewoon uitbetalen. Zie dus je evt. CAO of je overeenkomst met het bureau. Dat is punt 1.
Echter, ik kan me voorstellen dat je om praktische redenen voor een soort middenweg zou kiezen. Het bedrag waar het om gaat is relatief gering (niet voor jou, maar zo in het algemeen gesproken). Voor het overige heb jij geen belang bij een hevig conflict met dit bureau, omdat men je dan waarschijnlijk niet meer zal oproepen.
Je kunt dus nog even wijzen op de bepalingen in de CAO/je overeenkomst.
Als compromisvoorstel: je kunt ook een berekening maken van de extra uren die je hebt gemaakt deze dag en voorstellen het verschil te delen.
Een deel van de tijd zal immers als "gewoon" werk gelden. Er zal een verwachte eindtijd van de opdracht gegeven zijn en anders kun je die relatief eenvoudig zelf berekenen.
Ik vind de houding van het bureau in deze nogal kinderachtig. Een keer schade en daardoor extra kosten maken hoort gewoon bij de bedrijfsvoering.
Maar ja, met wetsartikelen onderbouwen kan ik dat helaas niet. Hooguit het "goed werkgeverschap" en de "redelijkheid en billijkheid". _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 17:04 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Staat er iets in de CAO of de overeenkomst met jou over de gang van zaken bij schade? Is er iets mondeling over afgesproken?
Formeel gezien moet het bureau jou denk ik gewoon uitbetalen. Zie dus je evt. CAO of je overeenkomst met het bureau. Dat is punt 1.
Echter, ik kan me voorstellen dat je om praktische redenen voor een soort middenweg zou kiezen. Het bedrag waar het om gaat is relatief gering (niet voor jou, maar zo in het algemeen gesproken). Voor het overige heb jij geen belang bij een hevig conflict met dit bureau, omdat men je dan waarschijnlijk niet meer zal oproepen.
Je kunt dus nog even wijzen op de bepalingen in de CAO/je overeenkomst.
Als compromisvoorstel: je kunt ook een berekening maken van de extra uren die je hebt gemaakt deze dag en voorstellen het verschil te delen.
Een deel van de tijd zal immers als "gewoon" werk gelden. Er zal een verwachte eindtijd van de opdracht gegeven zijn en anders kun je die relatief eenvoudig zelf berekenen.
Ik vind de houding van het bureau in deze nogal kinderachtig. Een keer schade en daardoor extra kosten maken hoort gewoon bij de bedrijfsvoering.
Maar ja, met wetsartikelen onderbouwen kan ik dat helaas niet. Hooguit het "goed werkgeverschap" en de "redelijkheid en billijkheid". |
Valt toch weinig aan te onderbouwen ? Wie werkt, moet betaald krijgen. En als een werkgever geleden schade op een werknemer wil verhalen dan moet er sprake zijn van opzet of daaraan grenzende roekeloosheid. |
|
|
|
 |
domi
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 15:44 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties
Er staat niks beschreven in m'n overeenkomst over schade.
Ik kon hoog of laag springen, die gast zat er maar van ja 'Het boeit me toch niet, je krijg je geld toch echt niet'...
Ik ga maandag langs de rechtswinkel, misschien kunnen zij mij helpen met een brief opstellen.
Bedankt! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 12:07 Onderwerp: |
|
|
Succes ermee, en laat je niet afbluffen hoor! _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
MrWhite
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 12:24 Onderwerp: |
|
|
Artikel 7:661 Burgerlijk Wetboek
Quote: | 1. De werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan de werkgever of aan een derde jegens wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden, is te dier zake niet jegens de werkgever aansprakelijk, tenzij de schade een gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid. Uit de omstandigheden van het geval kan, mede gelet op de aard van de overeenkomst, anders voortvloeien dan in de vorige zin is bepaald.
2. Afwijking van lid 1 en van artikel 170 lid 3 van Boek 6 ten nadele van de werknemer is slechts mogelijk bij schriftelijke overeenkomst en slechts voor zover de werknemer te dier zake verzekerd is. |
_________________ "The greatest obstacle to discovery is not ignorance -- it is the illusion of knowledge."
-- Daniel J Boorstin |
|
|
|
 |
bolletje
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 okt 2006 16:42 Onderwerp: |
|
|
Chauffeur, ik treur met je mee. Met onwillige honden is het slecht hazen vangen. Een rechtszaak voor een bedrag in de orde van hooguit een paar honderd euro raad ik je van harte af. Ik zou het volgende doen:
(1) met gebruikmaking van de bovenstaande adviezen en inderdaad via bijv. een rechtswinkel de werkgever op zijn juridische (en trouwens ook morele) ongelijk wijzen en hem nogmaals verzoeken de koninklijke weg te bewandelen, dat is: zijn verlies te nemen. Hij zou je bijv. ook kunnen bedanken voor het extra werk (17,5 uur achter elkaar, dat zijn geen normale werktijden meer, hij had er een collega op moeten zetten!) en het feit dat je hem kosteloos van juridisch advies dient.
(2) niet marchanderen voor de helft: je hebt er gewoon recht op.
(3) de overeenkomst verbreken als de werkgever op zijn standpunt blijft staan (er zijn betere werkgevers te vinden) en vervolgens je (oud-)collega's informeren over de gang van zaken, omdat zij ditzelfde risico lopen.
NB: of je het nu leuk vindt of niet, dit zal een van de meest leerzame ervaringen van je jonge leven zijn en des te meer als je steeds je innerlijke rust erbij bewaart! Dus gewoon aardig en vriendelijk blijven: de werkgever doet zijn best, hij vergist zich helaas in zijn verantwoordelijkheid. Dat is heel menselijk, daar hoeft niemand al te boos enzovoort over te worden - maar wel gewoon helder en consequent zijn |
|
|
|
 |
|