|
Auteur |
Bericht |
Xman83
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 12:56 Onderwerp: Conclusies onderzoeksraad voor veiligheid |
|
|
Bij de Schipholbrand waren minder of geen doden gevallen als de overheid de brandveiligheidsregels had nageleefd. De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is de hoofdverantwoordelijke voor het falen van de overheid. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport over de Schipholbrand.
De DJI onderkende niet het brandgevaar op het cellencomplex op Schiphol, liet daardoor bouwkundige maatregelen na en bereidde ook het personeel niet voor.
Ook de Rijksgebouwendienst van VROM en Haarlemmermeer schoten tekort. Alle partijen communiceerden slecht en schoven verantwoordelijkheden af.
bron : nos.nl
Nou dat wordt een nieuwe minister justitie? _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 13:53 Onderwerp: |
|
|
Zojuist is bekend geworden dat de ministers Donner en Dekker opstappen.
Bron: RTL nieuws
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
|
|
|
 |
Xman83
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 14:31 Onderwerp: |
|
|
Nou ... dat wordt zoeken naar een nieuwe 'baas'  _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 14:59 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het vermoeden dat Wijn misschien de portefuille Justitie erbij gaat doen en Peys VROM erbij gaat doen. Maarja, dat vermoeden hebben er wel meer .
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 15:25 Onderwerp: |
|
|
Zozo! Ik had toch wel verwacht dat Donner met een keurige koude redenering zich ook hier uit zou weten te redden! _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 16:53 Onderwerp: |
|
|
En toch kan ik me niet vinden in die beslissing. Het begint een trend te worden om tegenwoordig maar ministers te dwingen op te stappen als er ergens iets fout gaat.
Het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurd is in de gevangenis, maar die onderzoeksrapporten bezorgen mij al jeuk voordat ze uit zijn.
Er zal een hoop nuttige informatie in staan waar in de toekomst een hoop lering uit getrokken kan worden, maar waarom is men altijd op zoek naar een zondebok?
Het personeel zal al een trauma hebben van dit gebeuren, nu moeten ze ook eens lezen dat hun dingen te verwijten valt, ditzelfde geldt voor de brandweer. Die mensen hebben daar hun stinkende best gedaan om te doen wat ze konden, daar ben ik van overtuigd zonder een onderzoek in te stellen. Het is wel erg gemakkelijk om vanachter een tafeltje conclusies te trekken. Ik denk dat er hier wel andere meningen zullen zijn dan de mijne, maar ik begrijp er niets meer van. Den Haag wordt meer en meer een poppenkast. |
|
|
|
 |
mr. NN
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 87
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 19:21 Onderwerp: |
|
|
Op zich had ik eigenlijk niet verwacht dat ze weg zouden gaan. Van de week was er nog een interessant gesprek met PvdA-senator (en oud minister) Ed van Thijn (ik dacht in Nova). Hij had het over de hedendaagse sorry-cultuur, waardoor ministers steeds vaker 'even sorry zeggen' en op het pluche blijven zitten.
Opvallend dus dat ze weg gaan. Maar aan de andere kant, het rapport was nastuurlijk wel zéér negatief en dan behoort een minister die wil handelen volgens de ministeriéle verantwoordelijkheid ook wel zijn conclusies nemen. Interessant in dit opzicht vond ik dan ook wel de verklaring van Donner van vanmiddag. |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 20:25 Onderwerp: |
|
|
Ik kon me eigenlijk volledig vinden in zijn verklaring. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 22:36 Onderwerp: |
|
|
Er is vast niemand direct verantwoordelijk voor het grote aantal slachtoffers. Maar waar het voor mij om gaat is dat mensen werden vastgehouden in een omgeving die daar gewoon niet geschikt voor was. Als een ramp als deze zich dan voordoet is er m.i. voor de verantwoordelijke ministers slechts één conclusie mogelijk: die verantwoordelijkheid ook nemen, dwz opstappen.
Het betekent niet dat Donner nu bloed aan zijn vingers heeft. Strafrechtelijk kan hem ook vast niets verweten worden. (Al wil ik niet helemaal uitsluiten dat de inhoud van het rapport me zelfs op dat punt op andere gedachten zou kunnen brengen.)
Bedenk dat 11 mensen in die brand zijn omgekomen. Als overheid kun je mensen toch niet opsluiten in een onveilige omgeving? Dit mag in Nederland gewoon nooit gebeuren.
Zo'n uitlating als van De Geus gisteren vind ik helemaal schandalig. Natuurlijk is die brand aangestoken door een asielzoeker, maar een gevangenis moet erop voorbereid zijn dat iemand rare dingen doet. De uitspraak van De Geus doet me vooral denken aan die Amerikaanse generaal of zo die de zelfmoord van gevangenen op Guantanamo Bay als een daad van terrorisme bestempelde. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 22:51 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Zozo! Ik had toch wel verwacht dat Donner met een keurige koude redenering zich ook hier uit zou weten te redden! |
Jij hebt het niet zo op Donner begrijp ik? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 22:55 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Michèle schreef: | Zozo! Ik had toch wel verwacht dat Donner met een keurige koude redenering zich ook hier uit zou weten te redden! |
Jij hebt het niet zo op Donner begrijp ik? |
Kan ook bewondering zijn voor zijn juridische vaardigheden. Michèle, wat is het?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 23:38 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Den Haag wordt meer en meer een poppenkast. | Nee, jij wordt "groot" en begint het nu te ontdekken.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: vr 22 sep 2006 0:07 Onderwerp: |
|
|
Er zijn nu geluiden dat minister Verdonk de portefuille Justitie erbij gaat doen. Dat lijkt mij echt een brug te ver.
Ik vind trouwens ook dat minister Verdonk op het matje geroepen moet worden. Zij is immers verantwoordelijk voor de toestand waarop de uitgeprocedeerde asielzoekers zich bevinden en bevonden.
Pauw en Witteman was afgelopen avond trouwens zeer de moeite waard om naar te kijken.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 22 sep 2006 0:27 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Er zijn nu geluiden dat minister Verdonk de portefuille Justitie erbij gaat doen. Dat lijkt mij echt een brug te ver. |
Geen geluiden, het is zo.
Het ligt voor de hand, ze zit op hetzelfde departement.
Quote: | Pauw en Witteman was afgelopen avond trouwens zeer de moeite waard om naar te kijken. |
De vrouw van één van de overlevenden kon alles goed onder woorden brengen. Hopelijk heeft Verdonk ook gekeken. Maar je zult zien dat ze straks alle kritiek weer vrolijk van zich af zal schudden.
In ieder geval kan ik Peijs en Dekker nu niet meer door elkaar halen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|