Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 15:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

artikel 17 procedure
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
billy-d

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 12:43    Onderwerp: artikel 17 procedure Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi rechtsgeleerden

Bij een artikel 17 procedure kan een gemeente een bestemmingsplan wijzingen voor de duur van maximaal 5 jaar .
Is het mogelijk dit te verlengen met nog eens 2 of 3 jaar .

De gemeente wil niets weten een artikel 19 procedure om mij langer de tijd te geven voor mijn bedrijf.

ik vraag me af waarom ,is een 19 procedure zoveel meer werk dan een 17 procedure?

Kan een gemeente een 19 procedure doen en dit na een jaar of 8 weer doen voor het zelfde stukje grond?

Alvast bedankt

Mvg, billy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 13:44    Onderwerp: Re: artikel 17 procedure Reageer met quote Naar onder Naar boven

billy-d schreef:
Hoi rechtsgeleerden

Bij een artikel 17 procedure kan een gemeente een bestemmingsplan wijzingen voor de duur van maximaal 5 jaar .
Is het mogelijk dit te verlengen met nog eens 2 of 3 jaar .

De gemeente wil niets weten een artikel 19 procedure om mij langer de tijd te geven voor mijn bedrijf.

Een artikel 17 *juist* bedoeld voor een tijdelijke situatie. De maximale termijn, inclusief verlengingen, is vijf jaar. De verlenging van 2 of 3 jaar die jij vraagt is niet mogelijk.
Quote:

ik vraag me af waarom ,is een 19 procedure zoveel meer werk dan een 17 procedure?

Het is een procedure met een ander karakter. Art. 17 wordt gebruikt wanneer een tijdelijke situatie wordt gedoogd, bijvoorbeeld dat een bedrijf binnen vijf jaar moet vertrekken. De diverse art 19. vrijstellingen zijn voor onbepaalde tijd.
Quote:

Kan een gemeente een 19 procedure doen en dit na een jaar of 8 weer doen voor het zelfde stukje grond?

Ja.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Een artikel 17 WRO vrijstelling kunnen B&W zelf verlenen, zonder aanvullende procedure (behoudens bezwaar/beroep).

Voor de artikel 19 WRO procedure dient eerst een goede ruimtelijke onderbouwing te worden opgesteld. Dan is een periode van terzagelegging van het voornemen tot toepassing van artikel 19 nodig, waarbij eenieder een zienswijze kan indienen. Deze zienswijzes dienen te worden beoordeeld, en de indieners worden in staat gesteld hierover te worden gehoord. Op basis van de zienswijzen beslist B&W of de procedure wordt doorgezet. Zo ja, dan wordt de voorgestelde ontheffing ter goedkeuring voorgelegd aan gedeputeerde staten, die deze moeten keuren. Pas als goedkeuring van gedeputeerde staten is ontvangen kan B&W de ontheffing verleggen. Tegen het verlenen van de ontheffing staat dan weer bezwaar en vervolgens beroep open.

Artikel 19 ten opzichte van artikel 17 duurt vele malen langer, en is veel arbeidsintensiever.

Quote:

Dat ligt (mede) aan hoe oud het bestemmingsplan is. Is dit ouder dan 10 jaar, dan is eerst een voorbereidingsbesluit nodig. In de praktijk is dit enkel een formele handeling.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds