Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 20:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opheffen waterschappen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 20:27    Onderwerp: Opheffen waterschappen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bestaansrecht van de waterschappen staat weer ter discussie. PvdA wil waterschappen schrappen. Nu is mij eens verteld dat het bestaansrecht van waterschappen in de grondwet verankerd zit en dat het afschaffen ervan dus minimaal 2 kabinetsperiodes kost. Echter, ik sla nu de grondwet erop na en ik zie dat provincies waterschappen kunnen doen ontstaan maar ook weer kunnen opheffen.

De vraag luidt: Wat is er allemaal (en dan vooral juridisch) voor nodig om waterschappen af te schaffen???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 58
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 16:20    Onderwerp: Daar gaan we weer... Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Grondwet veronderstelt dat er altijd waterschappen zijn en dat er geen delen van het Nederlandse territoir bestaan die niet onder een waterschap vallen. De bevoegdheid van de provincie tot het instellen en opheffen/samenvoegen van waterschappen kan hetzelfde gezien worden als de bevoegdheid tot het instellen en opheffen/samenvoegen van gemeentes en provincies. Dat mag wel (door de wetgever, art. 123 GW) maar op grond van de achtergrond en geschiedenis van de Grondwet kan duidelijk worden aangenomen dat deze bevoegdheid sterk beperkt is: zo kan de wetgever niet alle provincies samenvoegen tot één provincie of bepalen dat een gemeente wordt opgeheven en dat dat stukje territoir voortaan rechtstreeks onder het Rijk of de provincie valt. Daarmee haal je het (ongeschreven) uitgangspunt onderuit en dat mag dus niet. De koninklijke weg zou dus inderdaad zijn: eerst art. 133 GW aanpassen.

Dat moet ook wel, want je zult iets moeten doen met de taken die de waterschappen nu uitvoeren.

Dat brengt mij bij de Waterschapswet: bekijk de artikelen 1 tot en met 9 Wsw, dat werpt al heel wat licht op de zaak.

Verder lijkt het mij overigens een slecht plan: de Waterschappen functioneren over het algemeen goed, "so why fix something that is not broken"...
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helder Machiel, bedankt.

Ik ben het alleen niet geheel eens met je laatste punt over dat waterschappen over het algemeen goed functioneren en dat om deze reden een wijziging van het fenomeen waterschap overbodig zou zijn. Er zou van mij op zijn minst eens flink de bezem door mogen worden gehaald. De waterschappen van tegenwoordig zijn luxe-organisaties die die luxe bekostigen dmv directe belastingheffing. Hierin hebben ze naar mijn mening veel te veel vrijheid. Om een wijziging van de grondwet te voorkomen en om niet al te drastisch veranderingen door te voeren zou ik waterschappen niet op willen heffen maar ik zou wel voorstander zijn om de bestuurlijke laag ervan te saneren. Dit zou dan m.i. moeten kunnen met wijzigingen in de waterschapswet en het zou betekenen dat er een directere aansturing van de provincie zou moeten worden bewerkstelligd. De bstuurlijke laag zoals we die kennen met dijkgraven acht ik niet meer van deze tijd en aangezien de kandidaten voor 90 % boeren zijn vind ik het geen goede vertegenwoordiging van het volk.
Dahliya

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 8:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij de PVDA aan er is al veel bureaucratie...

cia76

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dahliya schreef:

Ik hoop dat de PvdA met een ietwat grondigere onderbouwing komt voor dat standpunt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weg met de bureaucratie, laten we allemaal verzuipen?

BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 6:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Dahliya schreef:

Ik hoop dat de PvdA met een ietwat grondigere onderbouwing komt voor dat standpunt.

Zou het grondiger moeten? Zoveel woorden hoeven er niet aan te pas komen ..or explain yourself.

cia76

BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dahliya schreef:
cia76 schreef:
Dahliya schreef:

Zou het grondiger moeten? Zoveel woorden hoeven er niet aan te pas komen ..or explain yourself.

Je vraagt mij nu uitleg te geven over jouw kreet "ik sluit me aan bij de PvdA er is al te veel bureacratie". Dat ben ik niet van plan. Ik kan alleen maar zeggen dat het roepen van "wegnemen van bureacratie" wat mij betreft geen solide onderbouwing is van het afschaffen van waterschappen. Ik vind het eerder een achterhaalde kreet (mbt die bureaucratie) die ik verwacht te horen in een kroeg waar bijvoorbeeld werkelozen zitten te klagen over van alles en nog wat (om maar een beeld te geven) dan in een forum als hier.

Ik ben geneigd om er verder op in te gaan maar aangezien jij je er ook van af maakt met die ene kreet vraag ik me af waarom ik de moeite zou nemen.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dahliya schreef:

Met eigenwijs uit de hoogte roepen dat je (loze) statements toch echt duidelijk zijn - en wat zijn jullie toch een dommerikken dat je het niet begrijpt! - zal je niet snel mensen overtuigen van je gelijk. Rolling Eyes
mr. crowley

BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het werk dat de waterschappen doen in Nederland zal echt niet verdwijnen, door deze af te schaffen. Het is dan ook een niet echt doordacht plan van de PVDA.

Zeker met klimaatveranderingen en de stijging van de zeespiegel is noodzaak van de waterschappen alleen maar evidenter geworden de afgelopen jaren.

Het enige voordeel dat men kan halen bij de waterschappen is de bestuurslaag er uit te halen en van de waterschappen zbo's te maken. Echter daar zitten niet de grootste kosten voor de waterschappen, die zitten in de gemalen en de dijken. En zonder gemalen en dijken bestaat een groot deel van Nederland niet meer.
Bekijk de homepage
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr. crowley schreef:

Zeker met klimaatveranderingen en de stijging van de zeespiegel is noodzaak van de waterschappen alleen maar evidenter geworden de afgelopen jaren.

Dit zou moeten zijn (zoals je zelf ook al min of meer hebt gezegd) de noodzaak van de taak van de waterschappen.

Quote:

Het enige voordeel dat men kan halen bij de waterschappen is de bestuurslaag er uit te halen en van de waterschappen zbo's te maken. Echter daar zitten niet de grootste kosten voor de waterschappen, die zitten in de gemalen en de dijken. En zonder gemalen en dijken bestaat een groot deel van Nederland niet meer.

Ik zie daar zelf wel een voordeel in, maar het zou op het verkiezingsprogramma onder bestuurlijke vernieuwing moeten in plaats van onder bezuinigingen. Wellicht dat er wel wat mee wordt bezuinigd maar het gaat dan in feite om de bestuurlijke vernieuwing die eraan ten grondslag zou (moeten) liggen.
Dahliya

BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Je vraagt mij nu uitleg te geven over jouw kreet "ik sluit me aan bij de PvdA er is al te veel bureacratie". Dat ben ik niet van plan. Ik kan alleen maar zeggen dat het roepen van "wegnemen van bureacratie" wat mij betreft geen solide onderbouwing is van het afschaffen van waterschappen. Ik vind het eerder een achterhaalde kreet (mbt die bureaucratie) die ik verwacht te horen in een kroeg waar bijvoorbeeld werkelozen zitten te klagen over van alles en nog wat (om maar een beeld te geven) dan in een forum als hier.

Ik ben geneigd om er verder op in te gaan maar aangezien jij je er ook van af maakt met die ene kreet vraag ik me af waarom ik de moeite zou nemen.

Waarom voelen mensen zich toch altijd zo snel aangevallen.?? U kunt mijn statement ook met een korreltje zout nemen. Ik heb dit gezegd omdat ik wilde duidelijk maken dat soms een zin genoeg kan zijn. Ik hoop voor u dat u de definitie van het woord bureaucratie kent? Vast wel... dus waarom moet men nadere uitleg hebben. Ik hou het graag kort en krachtig...misschien kan ik soms een beetje sarcastisch overkomen maar zo ben ik nou eenmaal so het zij zo Very Happy

BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Dahliya schreef:

Met eigenwijs uit de hoogte roepen dat je (loze) statements toch echt duidelijk zijn - en wat zijn jullie toch een dommerikken dat je het niet begrijpt! - zal je niet snel mensen overtuigen van je gelijk. Rolling Eyes

Misschien in jouw beleving loos maar niet in de mijne. Dus door iets loos te verklaren zonder dat daar gronden aan toegekend zijn is ook niet een manier om mensen te overtuigen.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dahliya, tenzij je (onder veel meer) het onderhoud van onze dijken wilt afschaffen, zal het afschaffen van de waterschappen geen cent helpen bij het verminderen van de bureaucratie. Hopelijk is die zin genoeg.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dahliya schreef:

Misschien in jouw beleving loos maar niet in de mijne. Dus door iets loos te verklaren zonder dat daar gronden aan toegekend zijn is ook niet een manier om mensen te overtuigen.

Wat je wilt, steek je kop maar in het zand.
Ik ben in ieder geval niet geneigd iemand serieus te nemen, die constant zelf precies dat doet wat ie anderen verwijt, en bovendien niet in staat is een inhoudelijke discussie te voeren.
Goodbye
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds