Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 22:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurgenot
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bouk

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 13:27    Onderwerp: Huurgenot Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

De huisbaas van mijn broer wil verhuizen naar Thailand en wil nu zijn huis verkopen. Mijn broer heeft daar de bovenetage gehuurd en is nu wel op zoek naar andere woonruimte maar heeft vanmorgen wel aan zijn huisbaas verteld dat hij weet wat zijn rechten zijn. Nu is de sfeer gelijk zeer gespannen en aangezien mijn broer in ploegendiensten werkt vreest hij dat zijn huisbaas hem het leven daar onmogelijk wil gaan maken. Ik vraag mij nu dus af hoe het zit met het huurgenot als verhuurder en huurder in het zelfde huis wonen?

P.S. De huisbaas weet dat mijn broer gewoon netjes wil meewerken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het om zelfstandige woonruimte? Bij onzelfstandige woonruimte gaat de huurbescherming volgens mij wat minder ver, al kan ik zo uit mijn hoofd niet de verschillen opnoemen.

Als het om zelfstandige woonruimte gaat, maakt het geen verschil dat de verhuurder toevallig in hetzelfde pand woont.

"Het leven onmogelijk maken" mag in geen geval. Niet mogen is natuurlijk niet hetzelfde als niet gebeuren.

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om onzelfstandige woonruimte, ze delen de badkamer.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan is art 7:232 lid 3 BW van belang. Gedurende de eerste 9 maanden is sprake van verminderde huurbescherming wanneer het om onzelfstandige woonruimte gaat.

Maar waarschijnlijk zit je broer er al langer dan 9 maanden. Dan zie ik als enig verschil met de "normale" huur van woonruimte nog art 7:274 lid 1 sub f: de rechter kan een vordering tot beëindiging van de huurovereenkomst toewijzen wanneer de verhuurder aannemelijk maakt dat zijn belangen bij de beëindiging van de huur zwaarder wegen dan die van de huurder bij voortzetting daarvan. Ik weet niet precies of verkoop wegens verhuizing naar Thailand zo'n zwaarwegend belang is. Ik vind het merkwaardig dat in deze situatie geen verhuis- en inrichtingskosten op grond van art 7:275 BW kunnen worden toegekend. Of dit nu betekent dat de kamerhuurder bij verkoop gewoon pech heeft, of dat het (financiële) belang bij verkoop nooit de doorslag kan geven, weet ik niet.

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geacht forum
Hier dan even een bericht van de broer van Bouk zelf....
Vanavond probeerde de verhuurder(huisbaas) mij een papiertje te laten tekenen waarop stond dat ik per 1 oktober 2006 de woonruimte leeg zou opleveren.
Toen ik dit weigerde te tekenen wees hij me op een punt in de overeenkomst die wij toendertijd hebben ondertekend, daarin staat :
ART 2. De huur word aangegaan voor 1 maand met verlenging van telkens 1 maand. Opzegging is slechts mogelijk tegen de eerste van een kalendermaand, schriftelijk.

Mijn vraag is nu dus of de verhuurder dit kan gebruiken om mij op straat te zetten?

Gegroet Yeppi
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

yeppi schreef:
Mijn vraag is nu dus of de verhuurder dit kan gebruiken om mij op straat te zetten?

Ik neem aan dat je daar al langer woont dan 9 maanden. Anders is het een heel ander verhaal, omdat het om onzelfstandige woonruimte gaat.

Het antwoord is simpel: nee, dat kan hij niet.

Sowieso kan je huurovereenkomst slechts beëindigd worden door tussenkomst van de rechter (of met jouw goed vinden, als er bijvoorbeeld een ruime vergoeding tegenover staat).

Het staat precies in art 7:271 en 272 BW: de verhuurder moet eerst bij exploot of bij aangetekende brief de huur opzeggen onder vermelding van redenen (7:271 lid 3 en lid 4).

Als jij dan schriftelijk instemt, eindigt de huurovereenkomst (7:272 lid 1).
Als je niet binnen 6 weken schriftelijk instemt, kan de verhuurder op de gronden vermeld in de opzegging vorderen dat de rechter de datum bepaalt waarop de overeenkomst eindigt (7:272 lid 2).
De rechter kan uitsluitend op die gronden beslissen (7:273) en kan de vordering slechts toewijzen als dit 1 van de gronden is vermeld in 7:274.

In jouw geval lijkt de verhuurder mij alleen kans te maken als hij de grond vermeld in art 7:274 lid 1 sub f aandraaagt: indien de huurovereenkomst een onzelfstandige woonruimte betreft, die deel uitmaakt van de woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft (dit is het geval), en de verhuurder aannemelijk maakt dat zijn belangen bij beëindiging van de huur zwaarder wegen dan die van de huurder bij voortzetting daarvan.

Of de rechter het in jouw geval met de verhuurder eens zal zijn weet ik niet.

Voor de duidelijkheid: art 7:271 lid 7 en art 7:282 bepaalt dat van de bovengenoemde bepaling niet ten nadele van de huurder bij overeenkomst kan worden afgeweken. Maar wel is 7:232 lid 3 van belang gedurende de eerste 9 maanden van huur van onzelfstandige woonruimte.

BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier weer even een vraagje met betrekking tot mijn huursituatie, Er zijn nu regelmatig bezichtigingen van het huis van mijn huisbaas en de mensen die komen kijken willen natuurlijk ook de 2 kamers zien die ik huur.
Nou is mijn vraag of ik verplicht ben om mee te werken of dat ik daar vrij in ben, het gaat natuurlijk wel om mijn privacy als mensen in mijn slaap kamer gaan rondneuzen en tevens komen die bezichtigingen vaak op voor mij erg ongelegen tijden omdat ik in ploegen diensten werk.
Zo kwam er vanavond een heel gezin mijn kamer in terwijl ik lag te slapen. Evil or Very Mad

ben erg benieuwd hoe dit volgens de wet geregeld is.

m.vr.gr
Yeppi
bona fides

BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ieder geval mag de huisbaas niet zomaar binnenvallen voor een bezichtiging! Zonder jouw toestemming mag hij helemaal niet naar binnen.

Ik kan me wel voorstellen dat het onder "goed huurderschap" valt dat je je hierbij redelijk opstelt en voor zover het je niet te veel overlast bezorgt gelegenheid geeft voor bezichtigingen. Maar dan moet de verhuurder dit wel van tevoren even met je afspreken.

BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier dan weer even een update mbt dit topic.
Inmiddels heb ik gelukkig nieuwe woonruimte gevonden en lijkt alles toch nog op een nette manier opgelost te kunnen worden.
Nu ben ik wel bezig om een nieuwe overeenkomst op te stellen voor mijn nieuwe huisbaas en mij.
Mijn vragen nu zijn:
1. is een overeenkomst op papier die ik samen met mijn nieuwe huisbaas onderteken wel rechtsgeldig of moet dit bekrachtigd worden door een daartoe bevoegd persoon?
2. zijn er standaard een aantal punten die van belang zijn om mee te nemen in deze overeenkomst?

groet

Yeppi

Laatst aangepast door yeppi op di 19 sep 2006 15:55, in totaal 2 keer bewerkt
yeppi

BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P.S.
Via deze manier wil ik bona fides bedanken voor zijn antwoorden op dit topic en hoop ik dat andere mensen die dit topic hebben gevolgd (of nog gaan lezen) er iets aan hebben gehad......

Groet

Yeppi
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk dat je ons op de hoogte houdt en gefeliciteerd met je nieuwe nest! Good
bona fides

BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag gedaan hoor Smile

yeppi schreef:
1. is een overeenkomst op papier die ik samen met mijn nieuwe huisbaas onderteken wel rechtsgeldig of moet dit bekrachtigd worden door een daartoe bevoegd persoon?

Die is rechtsgeldig. Behoudens onbekwaamheid is een ieder bevoegd zijn eigen rechtspositie te bepalen, of in andere woorden: wat jij met je huisbaas afspreekt is rechtsgeldig. Door het op papier te zetten en te ondertekenen hebben beide partijen schriftelijk bewijs van wat precies is afgesproken.

Alleen bij bepaalde handelingen (bijv. het kopen van een huis) is de bemoeienis van een ander (de notaris) nodig.

Quote:
2. zijn er standaard een aantal punten die van belang zijn om mee te nemen in deze overeenkomst?

Als huurder ben je op zich standaard al goed beschermd, dus het is vooral van belang voor de verhuurder dat hij in het contract opneemt wat hij belangrijk vindt. Vermelding van adres en huurprijs is natuurlijk wel standaard Wink.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds