salaris verlaging mogelijk
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: salaris verlaging mogelijk Auteur: buurman BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2005 12:24
    —
Sinds 1993 werk ik bij mijn huidige werkgever als adviseur. Vanaf 1 januari 1998 heb ik die functie gecombineerd (50/50) met de dagelijkse leiding van een van de vakafdelingen. Als zodanig maakte ik deel uit van het MT. Mijn werkgever heeft mij afgelopen juli gevraagd te stoppen met mijn werkzaamheden als adviseur en mij nog uitsluitend met de organisatie van de vakafdeling bezig te houden. Omdat ik mijn vak wil kunnen blijven uitoefenen heb ik aangegeven dat dit voor mij geen optie is. Vervolgens heeft mijn werkgever mij van al mijn MT taken ontheven en ben ik sindsdien nog uitsluitend werkzaam als adviseur. Deze week (half november) heeft mijn werkgever mij meegedeeld dat hij mijn salaris met ingang van 1 oktober 2005 heeft verlaagd. Kan dit met terugwerkende kracht?

In een notitie over de salarisstructuur van het MT is aangegeven: "Als iemand om wat voor reden dan ook uit het MT treedt, worden de hierin afgesproken salarisafspraken herijkt." Aangezien niet ik uit het MT getreden ben, maar de directie mij van mijn taken heeft ontheven, ben ik van mening dat mijn salaris niet verlaagd behoort te worden. Klopt dit?

#2:  Auteur: BoeZ BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005 16:57
    —
Dit probleem zal bekeken moeten worden aan de hand van hetgeen de Hoge Raad heeft gezegd in het Taxi Hofman arrest.

Kortweg komt het erop neer dat een werknemer in zal dienen te gaan op redelijke verzoeken van de werkgever. De werknemer zal hierna moeten zien aan te tonen dat de wijziging in alle redelijkheid niet van hem te vergen valt. In de lagere rechtspraak is het al voorgekomen dat een vermindering van verantwoordelijkheid ook een vermindering van het salaris teweeg kan brengen. Echter de rechtspraak heeft hierbij wel aangegeven dat de verlaging van het salaris in goed overleg dient te gebeuren en dat de verlaging niet ineens tot stand gebracht mag worden (dit laatste is namelijk simpelweg niet redelijk). Te denken valt aan de mogelijkheid van de werkgever om het salaris in stappen te verlagen.
Verlaging zonder dat dit van te voren is aangekondigd lijkt mij gezien bovenstaande ook niet mogelijk en met terugwerkende kracht al helemaal niet.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl