Iets gekocht via webshop maar ik vind t niet mooi.
#1: Iets gekocht via webshop maar ik vind t niet mooi. Auteur: zandwin
Geplaatst: wo 12 jul 2006 20:16
#2: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: wo 12 jul 2006 20:48
Ga je een cadeautje dat je van je vriend hebt gekregen wegdoen?
Dat zal hem ook wel een rib uit zijn lijf gekost hebben
|
#3: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: wo 12 jul 2006 20:54
En jij wordt later arbiter als je groot bent?
Volgens mij mag je binnen zoveel dagen terugsturen... moet alleen even zoeken waar dit ook alweer stond...
|
#4: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: wo 12 jul 2006 21:18
MiriamvL schreef: | En jij wordt later arbiter als je groot bent? |
|
#5: Re: Iets gekocht via webshop maar ik vind t niet mooi. Auteur: Volento Deo
Geplaatst: wo 12 jul 2006 21:20
zandwin schreef: | Mijn vriend heeft een horloge voor me gekocht op:
http://www.yourwatch.nl/cgi-bin/eshop/index.cgi?aktion=service&go=agb
maar... helaas voor hem... ik vind hem helemaal niet mooi.
Er zitten bubbels onder de wijzerplaat en hij glimt me teveel.
Hij valt gewoon tegen in t echt.
Wie weet hoe ik mijn geld terugkrijg? Heb ik daar recht op?
Help!! |
Heb je trouwens zelf al gebeld naar de shop?
|
#6: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 12 jul 2006 23:17
Jouw geld krijg je niet terug, want het was een cadeautje immers.
Maar neem even contact op met de shop zou ik zeggen. Misschien krijg je het geld niet terug maar mag je wel iets anders uitzoeken.Dat zou toch ook een mogelijkheid kunnen zijn het naar tevredenheid op te lossen?
|
#7: Auteur: Eva
Geplaatst: wo 12 jul 2006 23:17
De koop van een horloge (of iets anders) via een website valt onder de koop op afstand. Dit betekent dat je 7 werkdagen de tijd hebt om de koop te ontbinden (7:46d lid 1) zonder opgaaf van redenen. Je moet dan het horloge terugsturen en jij hebt dan recht op teruggave van het aankoopbedrag.
Doe dit dus het liefst zo snel mogelijk, zodat je niet te laat bent. Je kunt de mailshop bv een mailtje sturen en zeggen dat je het horloge terug stuurt en de koop wilt ontbinden. Let er wel even op dat je binnen die 7 dagen een reactie krijgt, anders kan je altijd nog een (aangetekende) brief sturen waarin je ontbindt. Let wel, het horloge hoeft dus niet binnen die 7 dagen door hun ontvangen te zijn, jij moet binnen 7 dagen de koop ontbinden dmv die mededeling.
|
#8: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 13 jul 2006 1:01
Wat Eva zegt klopt helemaal. Slordig dat dit niet in de algemene voorwaarden staat vermeld. Vermeld in je mail of brief dat je de koop ontbindt met een beroep op de Wet koop op afstand.
Als je vriend de bestelling op zijn naam heeft gedaan, zal hij moeten ontbinden.
|
#9: thnx Auteur: zandwin
Geplaatst: do 13 jul 2006 8:55
Dank je Eva, dat advies had ik nodig! Ga ik meteen doen!
|
#10: Auteur: annemiekewp
Geplaatst: do 13 jul 2006 12:57
ik zou het wel aangetekend doen, want dan heb je bewijs van verzending.
|
#11: Auteur: Eva
Geplaatst: do 13 jul 2006 15:05
Bij een mailtje heb je in principe ook een bewijs van verzending en dit is ook rechtsgeldig, dus dit volstaat ook. Alleen als je geen antwoord terug zou krijgen dat de ontbinding geaccepteerd is zou je voor de zekerheid inderdaad een aangetekende brief kunnen versturen. De meeste bedrijven zullen echter gewoon reageren op je mail.
@bona fides: Er zijn inderdaad echt nog heel veel webshops die dit niet vermelden in hun AV, waarschijnlijk om zo te profiteren van mensen die niet van dit recht afweten. Of , nog erger, omdat ze het gewoon zelf niet weten. Erg jammer.
|
#12: Auteur: Mechmichael
Geplaatst: wo 02 aug 2006 13:29
De extra plichten van de verkoper
De verkoper moet de volgende gegevens verstrekken voordat consumenten tot koop overgaan:
* zijn identiteit en, bij (gedeeltelijke) vooruitbetaling, zijn postadres
* de belangrijkste kenmerken van het product
* de prijs van het product (inclusief alle belastingen)
* de kosten van aflevering (indien van toepassing)
* wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand
het al dan niet van toepassing zijn van de afkoelingsperiode
de eventuele geldigheidsduur van het aanbod
de minimale duur van de overeenkomst als het gaat om bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement voor mobiele telefonie
Als dit inderdaad niet vermeld staat in de AV zou dat wellicht ook nog een reden kunnen zijn om na die 7 dagen de koop te ontbinden, maar dat weet ik niet zeker.
|
#13: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 02 aug 2006 15:46
Het niet op duidelijke en begrijpelijke wijze vermelden van de afkoelingsperiode verlengt deze periode tot 3 maanden (art 7:46d lid 1). Het is waarschijnlijk niet voldoende om deze periode alleen in kleine lettertjes tussen de andere AV te proppen. In het onderhavige geval lijkt de winkel er in het geheel geen melding van te hebben gemaakt, dus is het een vrij duidelijke zaak.
Ik ben benieuwd of zandwin of haar vriend al succes hebben gehad met de ontbinding.
|
|