Nog terug na ondertekening koopcontract?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Nog terug na ondertekening koopcontract? Auteur: Cella BerichtGeplaatst: za 01 jul 2006 23:03
    —
Zoals jullie weten zijn wij bezig met de koop van een huis. Gisteren hebben wij een keuken gekocht waarbij we, na zeer bescheiden afdingen van onze kant, op 12000 euro uitkwamen. Nu komen we op internet precies dezelfde keuken tegen voor nog geen 7000 euro...
Auw!!
Nu vraag ik mij af of je na het tekenen van zo'n koopcontract, nog terug kunt en de koop ongedaan kunt maken? Weet iemand hier het fijne van?

#2:  Auteur: Xman83 BerichtGeplaatst: za 01 jul 2006 23:26
    —
Hee klasgenoot ! Very Happy

Ben bang ervoor dat je er aan vast zit Sad . Bedenktijd heb je alleen bij koop op afstand. Misschien kan je iets met dwaling proberen.

Ik zou in ieder geval even proberen met een goede smoes de overeenkomst ongedaan te maken Wink

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 01 jul 2006 23:48
    —
Dwaling lijkt me niet bij voorbaat kansloos. Probeer via de fabrikant te achterhalen wat een gebruikelijke consumentenprijs is. Als die beduidend onder de 12000 euro ligt ben je toch eigenlijk gewoon opgelicht.

Maar ja, in het algemeen heb je natuurlijk niet het recht om een overeenkomst te ontbinden als het product ergens anders toevallig wat goedkoper is. Wel kun je de algemene voorwaarden er eens op na slaan, wie weet geven die nog een uitweg.

#4:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2006 0:58
    —
Meestal bieden zulke bedrijven toch een laagste-prijs-garantie? Hoewel dat bijna nooit expliciet ergens staat aangegeven, krijg je dan zo'n keuken voor de prijs die je elders hebt gezien. Mits het daadwerkelijk hetzelfde product is. Misschien kun je het zo proberen Question Think

Prijsverschil vind ik wel énorm trouwens. Weet je zeker dat het hetzelfde keuken betreft? Confused

#5:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2006 9:41
    —
O ja, het kan heel goed precies dezelfde keuken zijn, hoor. Ik heb d'r niet echt verstand van (vind het nogal een opgeklopt iets, dat keukengedoe), maar de mannen van kantoor hadden het er laatst tijdens de lunch over en een halvering van de rpijs schijnt heel normaal te zijn. Moet je er wel wat druk op leggen. Het kopen van zo'n keuken in Duitsland schijnt ook veel in de prijs te schelen.

Denk dat het voor Cella gewoon een kwestie van jammer is. De verkoper zal wel roepen dat ze zich dan maar beter vooraf had moeten orienteren.

Cella, 1 ding: je hebt toch niet het hele bedrag vooraf betaald he? Want in de keukenbranche wil men ook nog wel eens failliet gaan ..... en dan wordt het alsnog koken op een kampeersetje Wink

#6:  Auteur: Cella BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2006 9:41
    —
Ja, het gaat om dezelfde keuken. Hij wordt daar wel aangegeven met Adviesprijs 12.000 (en een beetje) en bodemprijs 6.500. Voor de bodemprijs gaat nu die keuken dus de deur uit. Ik denk dat dwaling dan ook geen kans maakt, aangezien de adviesprijs wel dat bedrag betreft wat wij betaald hebben? Het blijft lastig, je keuken heeft een bepaalde maat, daar moet alles op worden aangepast, altijd. Maar dat zal geen 3.500 schelen..

#7:  Auteur: Cella BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2006 9:43
    —
Nee hoor, we laten de keuken betalen door de hypotheekverstrekker. En het geld moet binnen zijn de dag voor de keuken wordt geplaatst.

Ja, wat ik al dacht, een typisch geval van Jammer Dan.. Confused Wij zijn zo naief op dit gebied. Bah..

#8:  Auteur: Cella BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2006 9:44
    —
Overigens is dit wel een leerschool voor de badkamer die we nu nog aan het uitzoeken zijn. Rolling Eyes

#9:  Auteur: Cella BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 16:03
    —
Kan men eigenlijk eisen dat je betaalt vóór de keuken wordt geleverd? Nu ik zo de waarschuwingen lees over faillisement e.d. ... En de vraag van de keuken boer is dus wel dat de dag voor plaatsing is betaald.. Ik heb geen aanwijzingen dat hij failliet gaat hoor, maar toch..

#10:  Auteur: torilion BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 16:52
    —
Check anders even wat de annuleringskosten zijn in bijv. de algemene voorwaarden. Als dit bijvoorbeeld (zoals nogal eens voorkomt) 15% is, ben je dus goedkoper uit door deze kosten te betalen en elders de keuken goedkoper te bestellen. Kwestie van rekenen...

#11:  Auteur: Gwenny BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 17:23
    —
Volgens mij moeten er nog wel mogelijkheden zijn om de koop te kunnen annuleren. Zeg bijvoorbeeld dat de koop in een bevlieging is gegaan en dat jullie keuze op iets anders is gevallen (verder hoef je niet in detail te treden).
Dit is opzich een aannemelijke reden aangezien met name keukenverkopers erg handig zijn in het 'inpakken' en overhalen van klanten.

Verder is het bijna niet mogelijk om als 'gewone' burger de financiële toestand van een bedrijf helder te krijgen. Je zou wel bij de ombudsman en consumentenbond en KvK navraag kunnen doen of er iets over de betreffende winkel bij hen bekend is. Dit kan een klacht in welke vorm dan ook, negatieve reputatie van de eigenaar enz. betreffen.

Het gehele aankoopbedrag voor levering voldoen vind ik zeer riskant. Stel ze komen de keuken niet of gedeeltelijk brengen, dan zit wel je aankoopsom al 'in het product'. Verder is er geen stok achter de deur voor het geval er mankementen aan de keuken mochten zijn.

Ik wil verder adviseren om te controleren of de voorwaarden redelijk zijn en conform de geldende wet- en regelgeving.

Gwen

#12:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 21:41
    —
Cella schreef:
Kan men eigenlijk eisen dat je betaalt vóór de keuken wordt geleverd?

Ik dacht dat je nooit verplicht kunt worden meer dan de helft van het aankoopbedrag aan te betalen. Helaas kan ik even niet vinden waar dat in de wet zou staan.

Keukenleveranciers zijn het standaardvoorbeeld van bedrijven die tussen betaling en levering failliet gaan. Goed oppassen lijkt me daarom verstandig. Op de dag van de levering (cash) betalen zou voor de leverancier geen probleem mogen zijn. (Al is het wel een boel geld zo in je broekzak Wink)

#13:  Auteur: torilion BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 17:43
    —
Quote:
Ik dacht dat je nooit verplicht kunt worden meer dan de helft van het aankoopbedrag aan te betalen. Helaas kan ik even niet vinden waar dat in de wet zou staan.

Consumenten hoeven inderdaad maximaal 50% vooruit te betalen; 7:26 lid 2 BW, behoudens uitzondering 7:6 lid 2 BW.

#14:  Auteur: Cella BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 19:09
    —
Ik heb zojuist ontdekt dat we er theoretisch nog wel gratis onderuit zouden moeten kunnen. IN de algemene voorwaarden van het CBW, waar het keukenhuis bij is aangesloten, staat opgenomen dat de ondernemer de afnemer schriftelijk bij het ondertekenen van de overeenkomst, op de annuleringskosten moet wijzen. Dit is ons noch mondeling, noch schriftelijk medegedeeld.
Inmiddels vinden wij het echter te veel gezeik om ons er uit te werken en elders weer opnieuw te beginnen..

#15:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 19:47
    —
Je kunt in ieder geval het prijsverschil eens aanstippen. Wellicht valt erover te praten en wil de verkoper je gedeeltelijk tegemoet komen. Misschien niet waarschijnlijk, maar het valt te proberen.

Wat betreft de algemene voorwaarden, in deze AV vind ik de bepaling waar je het over hebt niet. Welk artikel is het, of luiden de AV die jij hebt anders?

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl