Bekeuring voor verlopen APK
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Bekeuring voor verlopen APK Auteur: Holiday BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 10:09
    —
Ik heb een auto die al een jaar stilstaat op eigen terrein. Dus niet op de openbare weg. Wegens drukte is het mij ontschoten dat de APK verlopen was. Nu krijg ik een bekeuring omdat de auto geen geldog APK-keuring heeft. er wordt verwezen naar Art. 72 WvW.

Art. 72 valt onder hoofdstuk V. Gebruik van voertuigen op de weg.
waarbij in Art. 71 bepaalt wordt,
a. de eisen waaraan moet worden voldaan met betrekking tot voertuigen waarmee over de weg wordt gereden, waarbij onderscheid gemaakt kan worden tussen verschillende wegen;
b. de inrichting van voertuigen die op de weg staan.

Verder staat er in Art. 72 lid 3,
3. Voor overtreding van het eerste lid en het bepaalde bij of krachtens het tweede lid zijn aansprakelijk:

a. voor zover het betreft een motorrijtuig, de eigenaar of houder, alsmede in het geval dat met dat motorrijtuig over de weg wordt gereden, de bestuurder,

Ik ben dan ook van mening dat deze sanctie ten onrechte is opgelegd.
Graag uw mening.

#2:  Auteur: MterHeide BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 10:20
    —
Artikel 72 lid 3 geeft slechts twee categorieën personen aan die strafbaar kunnen zijn:

- de eigenaar of houder van het motorrijtuig
- de bestuurder in het geval dat met het motorrijtuig over de weg gereden wordt

Als u aan een de eerste voorwaarde voldoet, dan bent u toch strafbaar zelfs indien er niet mee gereden is en ongeacht waar het voertuig staat.

Mocht u de auto gedurende langere tijd niet gebruiken en deze staat niet op de openbare weg, dan is het een mogelijkheid om het kenteken te schorsen waarmee de verzekeringsplicht en de APK-plicht vervallen voor zolang als de schorsing duurt.

Artikel 71 is verder niet van belang, zij heeft geen betrekking op artikel 72 of 73, maar opent slechts de mogelijkheid om bij Algemene Maatregel van Bestuur op de onder a en b genoemde punten extra regels vast te stellen.

Volgens mij ben ik uw verhaal overigens op een ander forum ook al tegengekomen, en krijgt u toch hetzelfde antwoord.

#3:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 10:46
    —
En in gewoon Nederlands: een auto die niet geschorst is of in een handelsvoorraad zit en apk-plichtig is, moet gekeurd zijn.

#4: APK Auteur: Holiday BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 13:27
    —
Klopt ik heb deze vraag ook voorgelegd op een forum waar politiepersoneel de scepter draagt, maar ik wil het ook eens van de kant van de juristen horen.

Maar als de zelfde mensen hier ook antwoord geven, dan zal het antwoord ook gelijk blijven.

Toch verzoek ik om meer reacties, met name omdat het hoofdstuk gaat over voertuigen die zich op de openbare weg bevinden.
Terwijl deze auto zich op eigen grond bevind.
Ergens in de wet moet toch toestemming worden gegeven, om auto's middels registercontrole te mogen verbaliseren.

#5: Re: APK Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 14:58
    —
Holiday schreef:
Maar als de zelfde mensen hier ook antwoord geven, dan zal het antwoord ook gelijk blijven.

Ik kom nooit op politie-fora
Quote:

Ergens in de wet moet toch toestemming worden gegeven, om auto's middels registercontrole te mogen verbaliseren.

Nu stel je een heel andere vraag, waarop ik je het antwoord schuldig moet blijven.

#6: Re: APK Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 17:37
    —
Holiday schreef:
Toch verzoek ik om meer reacties, met name omdat het hoofdstuk gaat over voertuigen die zich op de openbare weg bevinden.
Terwijl deze auto zich op eigen grond bevind.

Waar de auto zich bevindt is van geen belang. Het enkele feit van het hebben van een kenteken op uw naam verplicht u tot het verzekeren van het voertuig, wegenbelasting betalen voor het voertuig, en het voldoen aan de apk verplichting van het voertuig.

#7: Re: APK Auteur: MterHeide BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 17:42
    —
Holiday schreef:
Klopt ik heb deze vraag ook voorgelegd op een forum waar politiepersoneel de scepter draagt, maar ik wil het ook eens van de kant van de juristen horen.

Nou ja op dat politieforum heb ik gereageerd over artikel 71 op dezelfde wijze, niet dat ik overigens tot het politiepersoneel behoor.

Wat betreft de hoofdstuktitel, dat heeft voor zover ik weet geen enkele invloed op de werking van de bepaling zelf. Juist daarom wordt in artikel 71 specifiek verwezen naar gebruikseisen van voertuigen die op de weg rijden en/of staan. De overige bepalingen van het hoofdstuk hebben allemaal betrekking op de keuring van de auto's.

De bevoegdheid van de medewerkers van het RDW is als volgt geregeld:

artikel 4b lid 1 aanhef en sub m Wegenverkeerswet 1994:
Quote:
De Dienst Wegverkeer is belast met de volgende taken: (...) het opsporen van bij of krachtens deze wet strafbaar gestelde feiten, voorzover de ambtenaren van de Dienst Wegverkeer daarmee ingevolge artikel 159 zijn belast (...).

Op grond van artikel 159 is het "Besluit aanwijzing ambtenaren belast met opsporing ex artikel 159 Wegenverkeerswet 1994" tot stand gebracht. Artikel 2 lid 1 daarvan zegt:
Quote:
De ambtenaren van het Bureau Handhaving van de Dienst Wegverkeer zijn belast met het opsporen van overtredingen van artikel 72, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, en van artikel 5.3.15, tweede tot en met vijfde lid, van het Voertuigreglement.

De medewerkers van het RDW mogen de overtreding waarvan u een beschikking hebt ontvangen dus opsporen. Hoe zij dit mogen doen, is niet in de wet vastgelegd net zo min als dat voor veel opsporingsmethodes van de politie geldt. De medewerkers van het RDW mogen dan ook in het systeem kijken in hoeverre APK-plichtige auto's ook daadwerkelijk APK-gekeurd zijn.

#8: APK Auteur: Holiday BerichtGeplaatst: di 11 apr 2006 23:59
    —
In dit land is alles geregeld met regeltjes, ook een opsporingsambtenaar heeft zich te houden aan regels. Verkeert verkregen bewijslast noem maar op.
Er moeten ook regels zijn waarin staat dat de RWD via registercontrole sancties mag opleggen. Waar staan deze regels?

In de telegraaf van 22 febr 2006, staat een gesprek met een verslaggever en een woordvoerder van de RDW, waarin de woordvoerder verklaarde "Nu is het zo dat veel automobilisten hun apk laten verlopen en zonder geldig keuringsbewijs rondrijden. Alleen als de overtreders worden aangehouden of geflitst, wordt een boete voor de ongeldige apk uitgeschreven.

Hieruit mag ik toch concluderen dat een registercontrole niet rechtsmatig is?

#9: Re: APK Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 12 apr 2006 0:38
    —
Holiday schreef:
Hieruit mag ik toch concluderen dat een registercontrole niet rechtsmatig is?

Op basis van een bericht in de telegraaf? Nee.

De opsporingsambtenaren van de RDW mogen in ieder geval ook doen wat ik mag doen. Via www.rdw.nl kan ik van ieder kenteken (onder andere) de bijbehorende APK vervaldatum opvragen.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl