19 uur vliegtuigvertraging en nieuwe verordening 261/2004
#1: 19 uur vliegtuigvertraging en nieuwe verordening 261/2004 Auteur: Robocop
Geplaatst: do 26 jan 2006 12:14
Hopelijk kan iemand me vertellen welk bedrag ik moet eisen voor een vertraging van 19 uur. Ik ben al sinds juli bezig met Martinair maar ze willen me afschepen met 23 euro, zelfs na inschakeling van Inspectie verkeer en waterstaat. Ik weet dat ik in mijn recht sta, dat heeft IWV ook gezegd maar ze hebben me doorverwezen naar rechtshulp voor bepalen van het bedrag.
Ik zal proberen kort te houden.
Op 28 juli j.l vertrokken we (mijn zoontje van 7 jaar en ikzelf) 21.00 van malaga naar Amsterdam. Uur later als gepland. We gingen bijna opstijgen tot plotseling het vliegtuig stopte en terugkeerde, piloot wilde niet meer verder i.v.m storing.
We moesten allen uitstappen en afwachten. De uren die volgden bij de gate waren verschrikkelijk en zonder enig informatie. Pas rond twaalven s 'nachts kregen we een tegoedbon van 6 euro om te eten en te drinken. Alles was al gesloten. Ik kon bovendien verder niets uitvoeren omdat ik rolstoelafhankelijk ben (beperkte mobiel i.v.m met pinnen etc in bekkenregio). Uiteindelijk werd besloten tot overnachting in hotel, waar we pas 06.00 uur de volgende ochtend aankwamen en om 09.00 uur weer uit moesten om toch nog iets te eten. Om 12.00 opgehaald om hopelijk om 15.00 uur te vertrekken.
Komt daarbij dat niemand van het martinairpersoneel de moeite nam om te helpen met de koffers naar de bus te brengen...mijn zoontje lag huilend op de grond voor de kar omdat hij slechts een halfuurtje op een harde stoel heeft geslapen. En moest ik zelfstandig vliegtuigtrap oplopen, terwijl enkele pinnen loszitten. Vind overigens erg vreemd om iemand in een rolstoel te vragen de trap op te lopen...maar ja ach.
Om een heel lang verhaal kort te houden. Het IWV heeft hen aangeschreven met het volgende:
"Na bestudering van de door u opgestuurde stukken heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (hierna: de Inspectie) uw klacht als zodanig geregistreerd. De vermeende overtreding heeft betrekking op de) artikelen 5,7,8,9,11,14" van verordening 261/2004.
Eerste brief van Martinair was een korting van 46 euro p.p op eerstvolgende vlucht en nu bieden ze 23 euro p.p contant...belachelijk natuurlijk.
Ik wil graag weten wat ik aan schadevergoeding kan vragen, ook om en nabij. Volgens IWV gaan de maatschappijen vaak toch overstag wanneer ze een dagvaarding krijgen...ik wil ze toch de kans geven om dit zo op te lossen voordat ik verdere stappen moet nemen.
Alvast hartelijk bedankt
Linda van hanswijk
|
#2: Auteur: LeChat
Geplaatst: do 26 jan 2006 16:55
Vertragingen geven niet automatisch recht op een schadevergoeding. Luchtvaartmaatschappijen geven (zoals bij jou) in de meeste gevallen -op vrijwillige basis- een consumptie of maaltijd. Ook als je door vertraging 's nachts op het vliegveld moet bivakkeren is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht je hotelkosten te vergoeden.
Het was zeker geen pakketreis? (Dwz een reis, geboekt bij een reisorganisatie, incl. vlucht. In dat geval zou je namelijk ook de reisorganisatie aan kunnen spreken.)
Overigens worden vertragingen van meer dan 8 uur in principe gedekt door je annuleringsverzekering. Dus als je die had, moet je zeker 'ns in de voorwaarden kijken!
Tot slot nog even in de alg. voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij geneust.
De algemene voorwaarden van Martinair, deel van art. 11:
Quote: | 2.2 Langdurige vertraging
In geval van vertraging van een door Martinair uitgevoerde vlucht ten opzichte van de geplande vertrektijd:
(a) van twee uur of langer voor vluchten van 1500 kilometer of minder: of
(b) van drie uur of meer voor alle intra-communautaire vluchten van meer dan 1500 kilometer en voor alle overige vluchten van tussen 1500 en 3500 kilometer; of
(c) van vier uur of meer voor alle vluchten die niet onder lid 2.2 onder (a) of (b) vallen;
zal Martinair de passagier aanbieden:
(i) maaltijden en dranken in een redelijke verhouding tot de wachttijd en de vluchtafstand en twee telefoongesprekken, of, indien beschikbaar, telex- of telefaxberichten of e-mails; en wanneer een of meer overnachtingen naast het oorspronkelijk door de betrokken passagier voorgenomen verblijf noodzakelijk wordt, hotel-accomodatie voor de periode tussen de oorspronkelijk aangekondigde vertrektijd, alsmede het vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accomodatie;
en
(ii) wanneer de vertraging ten minste vijf uur bedraagt, op verzoek van de passagier restitutie van de prijs die is betaald voor het ongebruikte ticket en tevens voor reeds gebruikte gedeelte(n) indien de vlucht in het licht van het oorspronkelijk reisplan van de passagier zinloos is geworden, tezamen met, in voorkomend geval, een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt van het ticket bij de eerste gelegenheid. |
Jij hebt het ticket alsnog gebruikt hè? Dus restitutie, teruggave, gaat niet op...
'k Hoop dat je wat kan met de anuleringsverzekering of de pakketreis, op grond van de voorwaarden van Martinair kun je helaas niet veel beginnen. Veel stampei maken wil nog wel eens helpen, maar dat moet je liggen.
|
#3: 19 uur vliegtuigvertraging en nieuwe verordening 261/2004 Auteur: Robocop
Geplaatst: do 26 jan 2006 17:31
Hoi lechat, bedankt voor je reactie...
Aan de voorwaarden van martinair heb ik niets. Sinds februari is er een nieuwe wet en volgens IWV heb ik wel sprake op schadevergoeding voor de genoemde artikelen. Onlangs is er een rechtzaak geweest voor een vertraging bij easyjet en ze hebben deze zaak verloren en moesten 250 euro betalen. Het ligt ook aan de situatie en omstandigheden.
Voor mij is niet de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verkrijgen, daar ben ik niet op uit. Maar wel een redelijke compensatie voor de ellende die niet nodig was geweest.
Voordat ik me in de rechtzaak stort, wil ik deze kwestie nog zo afhandelen, maar dan moet ik weten wat ik zou kunnen vragen.
Nogmaals bedankt voor je reactie
|
#4: Auteur: LeChat
Geplaatst: do 26 jan 2006 18:56
Hmm, die bewuste wet kan ik nergens vinden, of bedoel je de EG-verordening 261/2004? En wat in de AV van Martinair staat over je rechten bij langdurige vertraging komt rechtstreeks uit een brochure van de IVW/verordening 261/2004... Zie: De rechten van passagiers bij vertraging volgens de IVW
Wat ik uit een eerdere posting van jou begreep is dat zij zeiden dat 'maatschappijen wel overstag gaan bij een dagvaarding'. Dat lijkt mij iets anders dan dat ze zeggen dat je inderdaad recht hebt op een restitutie oid. Of hebben ze dat wel gezegd? Dit zou je namelijk ook zo op kunnen vatten dat luchtvaartmaatschappijen nog wel eens coulant willen zijn als je juridische stappen onderneemt, puur om van het 'gezeur' af te zijn...
En kan de IVW je geen richtlijnen geven voor een schadevergoeding?
|
#5: Auteur: Robocop
Geplaatst: do 26 jan 2006 19:59
Hoi,
Helaas kon het IWV geen richtlijnen geven over de te vragen schadeverdoeding. Ze hebben wel documenten verzonden die voor mij op toepassing zijn. Namelijk de artikelen, en
VERTRAGING:
Afstand Vertraging
Soort bijstand:
Van of naar een lidstaat
≤ 1500 km
≥ 2 uur
Binnen de EU
≥ 1500 km
Van of naar een lidstaat
1500 km - 3500 km
≥ 3 uur
6(1)(a,b)(i)
9(1)(a)
9(2)
Van of naar een lidstaat
≥ 3500 km
≥ 4 uur
• Maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd
• Twee gratis telefoongesprekken, telex/fax of e-mails
6(1)(c)(i)
9(1)(a)
9(2)
Bij vijf uur of meer
• Bovengenoemde verzorging en
• volledige terugbetaling, binnen 7 dagen, van het ticket voor het gedeelte of gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de passagier geen zin meer heeft, en, indien nodig, een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid
6(1)(a,b,c)(iii)
9(1)(a)
9(2)
8
Voor alle boven genoemde vluchten
Bij vertrek een dag later ten opzichte van de geplande vertrektijd
• bovengenoemde bijstand en
• Hotelaccommodatie en Transfer tussen luchthaven en hotelaccommodatie
6(1)(a,b,c)(i)
EN
Bijkomende rechten van passagiers met beperkte mobiliteit of met bijzondere behoeften
Artikel
• Luchtvaartmaatschappijen die een vlucht uitvoeren, geven voorrang aan personen met beperkte mobiliteit en hun eventuele begeleiders of officiële geleidehonden , alsmede aan alleenreizende kinderen.
• In geval van instapweigering, annulering of enigerlei vertraging hebben personen met beperkte mobiliteit en hun eventuele begeleiders, alsmede alleenreizende kinderen, er recht op dat in artikel 9 bedoelde bijstand hun zo spoedig mogelijk wordt geboden.
EN
EU Verordening 261/2004 over rechten van luchtvaartpassagier bij instapweigering, vertraging en annulering
Geldt voor:
werkingssfeer
Artikel
- passagiers
- luchtvaartmaat-schappijen (vervoerders)
De verordening is van toepassing op passagiers die vertrekken:
• vanaf een in een (EU-)lidstaat (lees: Nederland) gelegen luchthaven;
• vanaf een niet-lidstaat (derde land) naar een lidstaat (Nederland) indien:
o de vervoerder een communautaire (=EU) luchtvaartmaatschappij is en
o in dat derde land geen voordelen of compensatie is ontvangen dan wel bijstand is verkregen.
Voorwaarden:
De passagier moet:
• een bevestigde boeking hebben;
• zich tijdig bij de incheckbalie hebben gemeld. Tijdig wil zeggen; uiterlijk 45 minuten voor de bekendgemaakte vertrektijd, tenzij schriftelijk anders is bepaald;
• door een luchtvaartmaatschappij of een touroperator zijn overgeplaatst naar een andere vlucht, ongeacht de reden.
Uitzondering:
De verordening geldt niet voor passagiers die gratis reizen of tegen een gereduceerd tarief, dat niet voor het publiek toegankelijk is, of niet per vliegtuig worden vervoerd.
3(1)(a)
3(1)(b)
3(2)(a)
3(2)(b)
3(3)
3(4)
Ik heb de opmaak vanuit acrobat geplakt, hopelijk is het wat duidelijk.
|
#6: Auteur: LeChat
Geplaatst: do 26 jan 2006 21:04
't Is wel duidelijk hoor, dat is namelijk dezelfde informatie als ik gevonden had op de site van het IVW (en Martinair).
Concreet komt het er dus op neer dat je recht had op het volgende:
1- maaltijden en verfrissingen (redelijk aantal in verhouding tot vertragingstijd)
2- hotel en vervoer daarnaartoe (voor de overnachting)
3- bijstand volgens art. 9 v.d. Richtlijn (voor passagiers met beperkte mobiliteit), d.w.z. extra aandacht, extra zorg dat u bovenstaande compensaties krijgt.
Het probleem met de ticketvergoeding is dat je die krijgt als de reis niet is gemaakt en als verder reizen volgens je eigen reisplan geen zin meer had (dus teveel vertraging in verhouding tot de reis/vakantietijd). Bij jou betrof het echter de terugreis, die uiteindelijk wel is gemaakt en je bent geen vakantietijd verloren...
Ik zou zeggen dat je voor punt 1 en 2 de kostprijs zou kunnen proberen te vragen. Ik ben niet zo goed in prijzen, dus dat zou je zelf even moeten bedenken - wat kost een maaltijd/drankje/overnachting/vervoer op Malaga?
Punt 3 is lastiger, is eigenlijk immateriële schade. Misschien weet iemand anders dat...
|
#7: Auteur: Eva
Geplaatst: za 28 jan 2006 11:59
Ik kan me inderdaad wel herrinneren dat er recent een nieuwe Europese richtlijn ofzo is ingevoerd die recht geeft op schadevergoeding bij lange vertraging. Dan zou je dus niet alleen naar de AV van Martinair moeten kijken maar naar die richtlijn. Ik weet er alleen niet alles verder van..
|
|