Zoekwoord in bron/index website concurrent
#1: Zoekwoord in bron/index website concurrent Auteur: stephan1974
Geplaatst: wo 18 jan 2006 22:30
Beste,
Ik ben benieuwd wie ons kan helpen. Wij zijn eigenaar van een aantal grote websites, waaronder een christelijke datingsite. Een "concurrent" van ons gebruikt onze naam/domeinnaam als zoekwoord op zijn website, hij gebruikt meer namen dan die van ons alleen. Deze man heeft géén links en géén samenwerkingsverband met ons en heeft ook geen (onpartijdige) vergelijkingsonderzoek op zijn site staan. Wij hebben in eerste instantie vriendelijk gevraagd om onze naam uit zijn index te halen, maar hij reageert niet op emails. Wij hebben nogmaals een email aan verstuurd met het verzoek om onze naam te verwijderen, alsook de namen van ander concurrenten. Deze email hebben wij ge-cc'ed naar ander webmasters/eigenaren die ook in de index staan vermeld. Nu blijkt dat in ieder geval één andere persoon dit in het verleden al een keer heeft geprobeerd, zonder resultaat.
Wat kunnen wij in dit geval als beste doen, wat zijn onze rechten en hoe kunnen wij zulk soort ergenissen in de toekomst vermijden?
Alvast bedankt voor het reageren,
Stephan de Jonge
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 18 jan 2006 23:55
Ik denk niet dat je hier iets tegen kunt doen, tenzij je de naam als merk hebt gedeponeerd. Artikel 12 A van de Benelux merkenwet sluit namelijk iedere bescherming van een teken dat als merk kan worden beschouwd uit, tenzij het gaat om een gedeponeerd merk. Een actie uit onrechtmatige daad lijkt me daarom bij voorbaat te falen.
Het is mogelijk dat de naam van je website niet als merk kan worden beschouwd. Dit is bijvoorbeeld het geval als de naam eigenlijk een beschrijving is van de dienst, bijvoorbeeld www.datingvoorchristenen.nl. In zo'n geval is het misschien mogelijk iets op basis van onrechtmatige daad te doen, maar dan zul je moeten kunnen aantonen dat die zoekterm juist gekozen is vanwege jullie website, en niet toevallig omdat het gewoon een voor de hand liggende term is die beschrijft wat die concurrerende website biedt. Dat lijkt me niet eenvoudig te bewijzen. En zelfs als het lukt is het de vraag of de rechter het als onrechtmatig zou beoordelen.
|
#3: Auteur: stephan1974
Geplaatst: do 19 jan 2006 9:06
ook niet als deze webmaster/eigenaar meer namen gebruikt van concurrenten, zonder dat hier een dienst tegenover staat??
|
|