mag een schilder aan een particulier een prijs opgeven exBTW
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: mag een schilder aan een particulier een prijs opgeven exBTW Auteur: Puurgenieten BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2005 18:28
    —
vraag:

Wij hebben behang- en schilderwerkzaamheden laten uitvoeren door een schilder, en er was een bedrag afgesproken van 350 euro, incl alles, het zou nooit meer worden, als hij minder dan een dag werk had, kon het alleen maar minder worden.
Er is niet bijgezegd dat het zonder btw was.
ik ben particulier, geen zaak.
Ik mag er toch vanuit gaan dat een schilder aan een particulier een bedrag opgeeft incl BTW, of dat hij het anders zou moet zeggen dat het excl BTW is??

nu is de rekening gekomen en nu blijkt dat het ex btw is..en tevens zijn er extra reiskosten opgevoerd..15 euro aan afbreekmesjes?? voor een kamertje van 8 m2..?

help..

telefonisch kunnen we niets oplossen..wat nu???

graag uw reactie..

alvast bedankt...

groeten Peter

Laatst aangepast door Puurgenieten op vr 16 dec 2005 19:30, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2005 19:07
    —
Quote:
en nu blijkt dat het ex btw is

Tja, was de afspraak met of zonder BTW? Er is geen standaard voor als dat niet duidelijk is afgesproken.

Quote:
en tevens zijn er extra reiskosten opgevoerd..

Bij een aanneemsom mag je er van uitgaan dat alle kosten voor de overeengekomen werkzaamheden er onder vallen, ook reiskosten.

Ik zou gewoon de factuur betalen zonder BTW en reiskosten, de schilder schriftelijk aangeven dat jij er van uitging dat het inclusief was, en dat reiskosten geacht worden in de totale aanneemsom te zijn meegenomen.

#3:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: za 17 dec 2005 12:20
    —
Ik denk dat het wel is toegestaan dat de prijs exlusief BTW is afgesproken. Ookal ben jij een particulier, de schilder is dat niet en het is eigenlijk redelijk normaal dat de prijs wordt genoemd zonder BTW. Je had vantevoren zelf duidelijk moeten vragen of het incl. BTW was.
De schilder mag de prijs volgens 7: 752 lid 2 met 10% overschrijden. Als ik de prijs die jullie hebben afghesproken dan even zie als een richtprijs. Zo zijn dit soort prijsafspraken ook doorgaans wel te zien, tenzij jullie echt duidelijk hebben afgesproken dat het sowieso niet duurder zou worden.
Maar ben jij niet dezelfde als die schilder met dat prutswerk?? Dan zou je zoals al eerder gezegd, gewoon onder de ovk uit kunnen komen....

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 17 dec 2005 15:33
    —
Is dat zo normaal dat een door een particulier te betalen prijs zonder BTW wordt genoemd? Als er niets over wordt gezegd zou ik zelf aannemen dat het inclusief BTW is. Dat is dan de prijs waarmee je akkoord bent gegaan. De schilder had dit moeten begrijpen.

Of werkt het echt zo anders in de schildersbusiness en behoren particulieren daarvan op de hoogte te zijn?

#5:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 13:01
    —
Nou, volgens mij werkt het zo bij bijna alle aanneming van werk en opdracht. Tenminste ik heb dat zelf vaak meegemaakt dat ze de prijs zonder BTW noemen, maar dat je gewoon zelf altijd even moet doorvragen wat de totale prijs is, inclusief BTW dus.
Ik weet niet absoluut zeker of het juridisch is toegestaan maar ik heb het idee dat dat zeker is toegestaan. Bovendien zou het anders nooit bijv. een gehele ontbinding rechtvaardigen naar mijn inziens.

#6:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 13:09
    —
Formeel mag een ondernemer geen prijs excl. BTW opgeven aan een niet-btw-plichtige afnemer. Artikel 38 wet OB 1968:
Quote:

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

Ook een expliciete 'deze prijs is exclusief BTW' mag dus niet eens.

#7:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 13:17
    —
Oke, maar dit zal zeker geen rechtvaardiging zijn voor een gehele ontbinding van de ovk.

#8:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 13:19
    —
Eva schreef:
Oke, maar dit zal zeker geen rechtvaardiging zijn voor een gehele ontbinding van de ovk.

Nee, maar de btw hoeft TS zeker niet te voldoen, alleen het bedrag ex de btw.

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 14:35
    —
Precies, de particuliere opdrachtgever mag er gerechtvaardigd op vertrouwen dat het genoemde bedrag inclusief BTW was.

Grappig dat het noemen van een prijs exclusief BTW tegenover particulieren ook echt door de wet verboden wordt. Dat heb ik namelijk altijd al "geweten", maar sinds ik rechten studeer twijfel ik aan al die weetjes voor zover ik ze nog niet zelf in de wet heb teruggevonden Wink. Ik heb echter wel de indruk dat het noemen van prijzen en tarieven excl BTW meer en meer voorkomt (met expliciete vermelding als je goed kijkt).

#10:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 18:48
    —
Meestal staat er wel iets (heel klein) onderaan een offerte over de BTW.

#11:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 19:26
    —
tikSimone schreef:
Meestal staat er wel iets (heel klein) onderaan een offerte over de BTW.

Zelfs dan heeft de ondernemer, formeel gezien, pech. Hij *moet* een prijs incl. btw opgeven.

#12:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2005 23:49
    —
Toch zal het ze meestal voordeel opleveren want er zullen er maar heel weinig zijn die de gang naar de rechter ervoor willen maken.

#13:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2005 2:09
    —
Als de particulier het extra bedrag niet betaalt zal de ondernemer naar de rechter moeten. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als op de overeenkomst wel duidelijk (dus niet ergens tussen de algemene voorwaarden) is aangegeven dat het bedrag exclusief BTW is en het verder duidelijk is dat de particuliere opdrachtgever dit gewoon wist. De wet is dan weliswaar overtreden, maar het lijkt me stug dat de opdrachtgever dan niet gewoon de 19% extra moet betalen.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl