inschrijving koopovereenkomst en conservatoir beslag.
#1: inschrijving koopovereenkomst en conservatoir beslag. Auteur: jenny.baron
Geplaatst: do 15 dec 2005 12:16
De volgende casus doet zich voor:
Een schuldenaar wil zijn huis verkopen. De verkoop is vastgelegd in een (voorlopige) koopovereenkomst en deze is ingeschreven in het kadaster.
De schuldeiser wil nu beslag leggen op de woning. Op grond van artikel 7:3 BW kan het beslag in ieder geval niet tegen de koper van de woning worden ingeroepen.
Wat is dan nog de status van het beslag. Stel het huis wordt binnen 6 maanden geleverd aan de koper. Komt het beslag dan te rusten op de opbrengst van de woning die aan de verkoper ten goede komt (door zaaksvervanging?)
Wie kan me uit de brand helpen!!
|
#2: Auteur: Nemine contradicente
Geplaatst: do 15 dec 2005 17:53
Normaliter behandelen we hier geen huiswerkopdrachten , maar voor deze ene keer strijk ik maar over mijn hart .
Wat betreft je casus, op basis van wat voor titel heeft de schuldeiser een vordering?
Mogelijk op basis van een hypotheekrecht?
Want je casus lijkt me vrij eenvoudig op te lossen namelijk, je kunt namelijk geen beslag leggen op een zaak die zich niet (meer) in het vermogen van de schuldenaar bevindt.
|
#3: Auteur: ergo sum
Geplaatst: do 15 dec 2005 18:50
Nemine contradicente schreef: | ... je kunt namelijk geen beslag leggen op een zaak die zich niet (meer) in het vermogen van de schuldenaar bevindt. |
Dan is de vraag of de zaak zich nog in het vermogen van de schuldenaar bevindt ...
|
#4: Auteur: Nemine contradicente
Geplaatst: do 15 dec 2005 19:44
NB ik weet dat mijn antwoord niet volledig correct is, maar ik ga niet alle informatie geven. Het blijft een huiswerk opdracht.
En ik denk overigens niet dat TS het vak insolventierecht al heeft gehad, dus een volledig antwoord zou het alleen maar onnodig complex maken.
|
#5: beslaglegging Auteur: jenny.baron
Geplaatst: ma 02 jan 2006 9:23
Wat de casus betreft: het is zeker geen huiswerkopdracht. De vordering is ontstaan doordat ons waterschap een belastingvordering heeft op de schuldenaar die is opgelopen tot enkele duizenden euro's.
Wat betreft het vermogen. De koopovereenkomst is dan wel ingeschreven in het kadaster; de juridische levering heeft nog niet plaatsgevonden. Het onroerend goed bevindt zich nog in het vermogen van de schuldenaar. Volgens de bepalingen in boek 7 BW regardeert het beslag (naar nu blijkt is dit een executoriaal beslag) de koper niet, maar wat kun je nog tegen de verkoper beginnen? En wat als het pand wordt verkocht, komt het beslag dan te rusten op de opbrengst van het pand dat de schuldenaar na levering verkrijgt?
Er is namelijk beslag gelegd op het pand, maar ook op het overige vermogen van de schuldenaar.
Is er iemand die nog iets zinnigs heeft op te merken?
|
|