Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in NL ?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in NL ? Auteur: Marco123 BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 16:42
    —
Hoi,

Zoals de titel al vermeld, Zijn Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in Nederland ?

Alvast bedankt.

Mvg Marco

#2: Re: Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in N Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 17:02
    —
Marco123 schreef:
Hoi,

Zoals de titel al vermeld, Zijn Engels geschreven algemene voorwaarden rechtsgeldig in Nederland ?

Alvast bedankt.

Mvg Marco

Algemene voorwaarden zijn, in het wettelijke systeem, altijd geldig; ik kan me echter voorstellen dat er omstandigheden zijn waaronder van de wederpartij niet in redelijkheid verwacht kan worden dat in een vreemde taal opgestelde voorwaarden begrepen kunnen worden en dat zou daarmee een vernietigbaarheid kunnen creëren.

#3:  Auteur: Marco123 BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 18:26
    —
ok, dat is duidelijk Smile

Dan nog een vraag;

Als de tegenpartij tegen mij zegt dat ik alvorens akkoord te gaan met de algemene voorwaarden aan hun had moeten vragen wat sommige punten inhouden, hebben hun dan gelijk?

Het lijkt mij dat het niet aan mij is om duidelijkheid te creeeren omtrent algemene voorwaarden, maar dat dat aan hun is als verschaffer van een dienst

#4:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 20:45
    —
Marco123 schreef:
ok, dat is duidelijk Smile

Dan nog een vraag;

Als de tegenpartij tegen mij zegt dat ik alvorens akkoord te gaan met de algemene voorwaarden aan hun had moeten vragen wat sommige punten inhouden, hebben hun dan gelijk?

hun hebben nooit gelijk, maar zij kunnen wel een punt hebben. Als er tenminste geen twijfel over bestaat dat jij de AV correct en tijdig tot je beschikking had.
Quote:

Het lijkt mij dat het niet aan mij is om duidelijkheid te creeeren omtrent algemene voorwaarden, maar dat dat aan hun is als verschaffer van een dienst

De regels zien primair op het op de juiste manier verschaffen van de AV. Als dan die dingen niet duidelijk zijn, maar je toch de overeenkomst aangaat, is het jouw probleem dat je die AV niet begrijpt.

#5:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2005 14:21
    —
De Algemene Voowaarden mogen in principe niet in een buitenlandse taal geleverd worden. Dan is dus niet voldaan aan de informatieplicht.

Je tweede vraag ligt er een beetje aan. Zijn de voorwaarden erg cryptisch omschreven en onduidelijk leesbaar dan kan er ook niet zijn voldaan aan de informatieplicht of het kan onredelijk bezwarend zijn. Maar dit is alleen als zelfs een ervaren jurist de bepalingen niet kan doorgronden. Niet dus als een gewone consument het niet snapt ofzo.
Dus als jij de bepalingen niet snapt heeft het bedrijf op zich wel gelijk dat je daar zelf naar moet vragen voordat je de AV aanvaardt.

#6:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2005 19:47
    —
Eva schreef:
De Algemene Voowaarden mogen in principe niet in een buitenlandse taal geleverd worden. Dan is dus niet voldaan aan de informatieplicht.

Dat zal toch echt afhankelijk zijn van de situatie. Stel dat je een abo op een site neemt, die geheel in het engels is. Zouden de AV dan niet ook in het Engels mogen zijn ?

En datzelfde geldt ook wanneer beheersing van de Engelse taal essentieel is voor het afsluiten van een abonnement.

#7:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2005 23:46
    —
Ja daarom zei ik er ook bij in principe....
Er zijn inderdaad een paar gevallen te bedenken wanneer het misschien wel toegestaan is. Bijvoorbeeld als je een geheel engels product of dienst aanschaft.
Maar ik ging er voor de duidelijkheid vanuit dat de vraagsteller het gewoon over een nederlands geval had...

#8: AV in engelse taal Auteur: Bert Peters BerichtGeplaatst: za 22 okt 2005 18:10
    —
Algemene Voorwaarden op zich stellen nog niets voor. Pas als ze van toepassing zijn verklaard hebben ze werking. Als ze op de juiste wijze van toepassing zijin verklaard kan alleen de consument er soms nog aan ontsnappen door te zeuren dat hij bepaalde woorden uit de engelse taal anders begrepen heeft. De ondernemer echter wordt geacht over voldoende kennis op dit terrein te beschikken.

#9:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 1:26
    —
Of ze van toepassing zijn verklaard heeft gewoon te maken met het feit of aan de informatieplicht is voldaan. Of ze dus juist ter hand gesteld zijn. Nu is dit vrij vaak wel het geval. Niet altijd, het komt nog steeds voor dat het mis gaat maar goed daar ging het de vraagsteller niet om.
En het is waarschijnlijk helemaal niet nodig om over bepaalde engelse woorden te 'zeuren' omdat ze waarschijnlijk gewoon in het Nederlands geleverd moeten worden.

#10: Re: AV in engelse taal Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 7:37
    —
Bert Peters schreef:
Algemene Voorwaarden op zich stellen nog niets voor. Pas als ze van toepassing zijn verklaard hebben ze werking.

Volgens mij gaat de manier waarop AV in het BW zijn geïmplementeerd toch wat anders.

De wet zegt juist dat AV *altijd* van toepassing zijn, maar geeft daarna allerlei vernietigingsgronden.

#11:  Auteur: Cor BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005 12:26
    —
Het uitgangspunt is dat aan de toepasselijkheid van de AV geen andere eisen behoren te worden gesteld dan in het algemeen gelden voor het totstandkomen van een overeenkomst.
HR 20 november 1981, NJ 1982, 517
HR 5 juni 1992, NJ 1992, 565

Is de overeenkomst dus in het Engels kunnen de AV ook in het Engels.
Is de overeenkomst in het Nederlands moeten de Av ook in het Nederlands

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl