Te hoog uitbetaalde reiskostenvergoeding terugbetalen?
#1: Te hoog uitbetaalde reiskostenvergoeding terugbetalen? Auteur: Micha76
Geplaatst: di 13 mei 2014 21:27
Beste forum,
Ik zit in een situatie waar mijn werkgever blijkbaar door een administratiefout afgelopen jaar 2000E te veel aan reiskostenvergoeding heeft uitbetaald.
Dit bedrag wil de werkgever dus nu terug. Daarbij bieden zij terugbetaal-opties aan waar ik het geld via mijn loon zou kunnen terug laten betalen en daar ben ik nu niet mee eens.
Ik ben wel mee eens dat het verschil nu gecorrigeerd wordt op mijn huidige loon maar niet voor hun administratiefout en dus de kosten van het afgelopen jaar.
Ik heb de facto duidelijk (met googlemaps screenshots etc) mijn thuis-werk traject incl. kilometeraantal doorgegeven toen wij bij een bedrijfsovername deze details moesten gaan leveren.
Dat het bedrijf door slordig werk te veel heeft uitbetaald - daar kan ik niets aan doen en het kost mij nu tijd, energie en waarschijnlijk ook recht- / financieel advies om dit allemaal uit te gaan zoeken. Dus lijd ik door deze administratiefout ook weer schade.
Ik heb mezelf hier en daar geïnformeerd en heb ik o.a. ook Artikel 203 Burgerlijk Wetboek Boek 6 over Onverschuldigde betalingen (Afd. 2) gevonden maar ik meen ook te lezen dat er uitzonderingen zijn bijv. als het te veel betaalde geldbedrag al uitgegeven is en bijv. intrekken van het verschulde bedrag via mijn loon niet toepasselijk is. Ik kan alleen de vinger niet op de juiste artikel zetten.
Wie kan mij helpen om hier meer duidelijkheid over te krijgen? Moet ik nu echt voor een slordig administratiefout het hele bedrag terug gaan betalen? Wie betaald de daarbij geleden schade? Ik zal vast ook een aanpassing van mijn jaaropgaaf voor 2013 aan de belastingdienst moeten doorgeven etc etc...
Enige hulp hierbij daar ben ik dankbaar voor!
Alvast dank,
Micha
|
#2: Re: Te hoog uitbetaalde reiskostenvergoeding terugbetalen? Auteur: Jeroen V
Geplaatst: wo 14 mei 2014 6:38
Micha76 schreef: |
Ik heb de facto duidelijk (met googlemaps screenshots etc) mijn thuis-werk traject incl. kilometeraantal doorgegeven toen wij bij een bedrijfsovername deze details moesten gaan leveren. |
Begrijp ik het goed als ik zeg dat je na de bedrijfsovername ineens zo'n 170 euro meer op jouw rekening gestort kreeg? Ging er toen dan geen lampje branden dat er mogelijk een fout gemaakt is? Het totale bedrag aan reiskosten (dus de 170 + het bedrag dat juist is) zal dermate hoog zijn dan je zelf al had kunnen weten dat je teveel hebt gekregen.
|
#3: Auteur: pukje
Geplaatst: wo 14 mei 2014 7:37
als de werknemer aannemelijk kan maken dat hij volstrekt niet wist dat de loonbetaling niet klopte dan kan de werkgever in redelijkheid niet het teveel betaalde loon van de werknemer terugvorderen. De werkgever handelt dan in strijd met het goed werkgeverschap door het teveel betaalde loon terug te vorderen op grond van onverschuldigde betaling.
De werkgever moet ook nog belasting/premie betalen over het
teveel uitbetaalde.
Soms verhaald de werkgever de loonbelasting (ong 10% in schaal 2 )
bij de werknemer,volksverzekeringen mogen niet verhaalt worden
bij werknemer.
|
#4: Auteur: hilde12
Geplaatst: wo 14 mei 2014 8:47
Ik ben toch echt benieuwd waarmee je schade hebt geleden.
Waarom zou je kosten moeten maken, het bedrijf heeft alles al uitgezocht, je heeft zelf al aangegeven dat het klopt.
Er is onterecht teveel uitbetaald, dat moet terugbetaald worden.
en met betrekking tot de jaaropgave.. het zullen waarschijnlijk gewoon onbelaste reiskostenvergoedingen zijn, dan verandert er niets voor de Belastingdienst.
|
#5: Auteur: pukje
Geplaatst: wo 14 mei 2014 9:20
er is meer dan 19 cent per km betaald over dat
meerdere moet belasting betaald worden.
Al het geen wat uitbetaald wordt aan werknemer is loon
|
#6: Auteur: hilde12
Geplaatst: wo 14 mei 2014 10:06
@Pukje, dat weet je helemaal niet.
Die informatie heeft TS namelijk helemaal niet gegeven.
|
#7: Auteur: DENNIS79
Geplaatst: wo 14 mei 2014 15:31
pukje schreef: | als de werknemer aannemelijk kan maken dat hij volstrekt niet wist dat de loonbetaling niet klopte dan kan de werkgever in redelijkheid niet het teveel betaalde loon van de werknemer terugvorderen. De werkgever handelt dan in strijd met het goed werkgeverschap door het teveel betaalde loon terug te vorderen op grond van onverschuldigde betaling. |
Zonder nadere nuancering is dit geen goed advies!
In beginsel moet elk bedrag waar geen recht op bestond en waarvoor geen grondslag is, als onverschuldigd terugbetaald worden!
Het kan echter zo zijn, en zeker in arbeidsrelaties met betrekking tot bepaalde componenten van de maandelijkse betaling door de werkgever, dat er weliswaar geen recht op betaling was, maar dat er WEL een grondslag was. In dat geval, en onder omstandigheden, kan het zo zijn dat er niet altijd sprake is van onverschuldigde betaling.
Als de reiskosten bijvoorbeeld vastgesteld zijn op bedrag X en bedrag X blijkt achteraf verkeerd verrekend te zijn, dan is de vergoeding van bedrag X niet onverschuldigd betaald, omdat er een "besluit" aan ten grondslag lag. De grondslag (vaststelling) zou dan eerst teruggedraaid moeten worden, zodat daar enige terugwerkende kracht aan ontleend kan worden. Een en ander v.w.b. gevolgen is weer afhankelijk van de specifieke rechtspositie die van toepassing is op de werknemer.
Zijn de reiskosten echter vastgesteld op bedrag Y en wordt bedrag X uitgekeerd, dan is er (vrijwel) zondermeer onverschuldigd betaald, en dient de werknemer dat terug te betalen.
Uiteraard zijn er nog tig andere varianten van feitencomplexen te bedenken, die allemaal tot een potentieel iets andere uitkomst kunnen leiden, maar boven alles blijft staan dat als je ergens geen recht op hebt, je daar ook gewoon geen recht op hebt, en als je het dan toch hebt gekregen, je dat dan terug moet betalen!
|
#8: Auteur: pukje
Geplaatst: wo 14 mei 2014 17:03
Maandelijks geeft werkgever een loonbrief zodat iedereen
kan controleren dat het correct is.
Natuurlijk vind werknemer het correct als hij stilzweigend een
loonsverhoging krijgt(loonsverhoging moet niet verplicht schriftelijk)
Werktgever als afdracht plichtige dient de juiste gegevens op
te voeren hiervoor is hij door de belasting/uwv verplicht.
12 maanden later is wel erg laat om geloofwaardig over te komen.
Feitelijk zegt werkgever (schriftelijk) aan werknemer "jij krijgt 100,- meer
per maand" en een jaar later "nee was een vergissing".
|
#9: Auteur: hilde12
Geplaatst: wo 14 mei 2014 17:49
Het is geen loonsverhoging. Het is een foutieve reiskostenvergoeding.
|
#10: Auteur: pukje
Geplaatst: wo 14 mei 2014 18:07
Pfff iedere uitbetaling aan werknemer is LOON ook woon/werk dienstreizen
Deze vergoedingen moeten niet voor niets op de loonbrief staan
omdat het een loon bestanddeel is welke onder de LB valt
met een vrijstelling tot 19 cnt/km.
de belasting bepaalt de afdrachten die voor hun gelden.
|
#11: Auteur: Micha76
Geplaatst: wo 14 mei 2014 18:38
Dank jullie allen voor productieve feedback.
Even een paar reacties van mijn kant uit:
@Jeroen: Misschien lees ik dat verkeerd maar het lijkt als of u mij als werkgever schuldig maken voor een grof administratie van mijn werkgever?
Vreemd. Als je morgen bij AH iets voor 5Euro gaat kopen en morgen komen ze met, hey sorry, kassa-foutje het had 20Euro moeten zijn, geef mij 15Euro terug. Zou je dat zomaar terugbetalen...?
Daadwerkelijk kijkt niet iedeeren elke maand of hij/zij wel te veel/te weinig geld ontvangen. Ik ben geen nederlander en de payslips zijn ook niet altijd echt duidelijk voor mij. Daar heb ik eigenlijk een belastindadviseur voor.
Ook zijn wij bij de overname met zijn allen helaas niet goed toegelicht geweest over dit soort vragen. In mijn situatie zit ik sinds de overname ook veel meer te werken (50-60u/weken) die ik ook niet uitbetaalt krijg en dus in het weekeind probeer ik nog iets van mijn prive-/familie te hebben. Dus nee, het is mij nooit echt opgevallen vooral omdat wij bij/sinds de overname slecht toegelicht zijn.
Ook geeft mijn werkgever vandaag duidelijk aan dat de fout geheel bij hun ligt: "We understand that you have provided the correct documents and we are deeply sorry for the incovenience and for the errors made on our part. However, we will and legally we are obliged to process the correction of the overpayment."
Voor zo'n grof fout moet ik dus extra tijd en energie investeren...
@Hilde: Bedankt voor je comment over de " onbelaste reiskostenvergoedingen"; dit laat ik ter zekerheid nog navragen.
@Dennis, ook bedankt voor je feedback. In my werkcontract (overnamecontract) staat een soort comparison chart zonder exacte details hoe het berekend is. Dus er stond iets van: Eerder kreeg je geen car allowance uitbetaald, nu ontvang je bij ons (door de overname) 1100E gross uitbetaald. Meer staat er niet in. De situatie is nu dat het 580.83E gross had moeten zijn. Daarom is het mij ook nooit echt opgevallen omdat ik altijd dacht dat ik binnen mijn allowance zat.
Ik zit vooral met het feit dat dit een grof administratiefout (eigenlijk grof kwaliteitsfout) van mijn werknemer is en het blijkt dat ik niets tegen kan doen... :/
Wat als ik aangeef dat ik niet in staat ben om het bedrag terug te betalen omdat ik het geld heb verbruikt? Ik begrijp dat er een Artikel voor is met zoiets van "Annullement of repayment" omdat het goederen al verbruikt is. Zou dit voor mij in aanmerking komen?
Alvast dank iedereen!!!
|
#12: Auteur: pukje
Geplaatst: wo 14 mei 2014 18:46
Overname contract interessant
Ben je door een bedrijfsovername bij een nieuwe werkgever gekomen?
Hiervoor gelden dwingende regels europees en in nederland
kort gezegd er mag NIETS veranderen.
|
#13: Auteur: Micha76
Geplaatst: wo 14 mei 2014 18:54
Hoi Pukje,
Klopt. Het gaat om een overname in 2012 van een klein US bedrijf met kantoor in Amsterdam door een groot beest van een US bedrijf ook met kantoor in Amsterdam.
Wat bedoel jij met er mogen geen verandering in komen? De veranderingen op contract level zijn enoorm plus het feit dat ik schijnbaar naar klanten op eigen tijd-kosten mag reisen etc... (daarom een parallel-probleem over compensatie aan overuren).
Thx,
Micha
|
#14: Auteur: pukje
Geplaatst: wo 14 mei 2014 19:03
van rechtswege (automatisch) moet jou nieuwe werkgever het
oude contract overnemen en ook alle opgebouwde rechten
bij jou vorige wergever.
Jou oude werkgever blijft 12 maanden aansprakelijk voor het
naleven van jou rechten (die 12 maanden zijn om jammer)
|
#15: Auteur: hilde12
Geplaatst: wo 14 mei 2014 19:20
Micha76 schreef: | Wat als ik aangeef dat ik niet in staat ben om het bedrag terug te betalen omdat ik het geld heb verbruikt? Ik begrijp dat er een Artikel voor is met zoiets van "Annullement of repayment" omdat het goederen al verbruikt is. Zou dit voor mij in aanmerking komen?
|
Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar je het hier over hebt (het artikel bedoel ik dan)
De werkgever heeft een vordering op je dus die zul je moeten betalen, ongeacht of je het geld al opgemaakt hebt.
Aanvulling:
Hier kun je een aantal vergelijkbare situaties terugvinden:
http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/loon/mag-de-werkgever-teveel-betaald-loon-terugvorderen
|
|