Ontslag wegens economische redenen / ontslagvergoeding
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Ontslag wegens economische redenen / ontslagvergoeding Auteur: M64 BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 11:12
    —
Mijn man heeft te horen gekregen dat zijn functie overtallig is geworden, wegens economische redenen.

Hij heeft 2 opties gekregen:
- Hij kan een andere, lagere functie gaan vervullen. Hierbij moet hij echter flink op zijn salaris in gaan leveren.
- Het bedrijf biedt hem een (veel te lage) ontslagvergoeding.

Nu heb ik een vraag over de ontslagvergoeding. Heb je recht op een ontslagvergoeding volgens de kantonrechtersformule als je het aanbod van de lagere functie afslaat?

Heb je als werknemer nog het recht om te gaan "onderhandelen" over het geboden salaris van de andere functie? Moet de werkgever hier nog tijd voor geven? In de brief staat dat de beide aanbiedingen na donderdag komen te vervallen.

Ik hoop heel snel van jullie een reactie te krijgen! Dan kunnen we beslissen of we juridische hulp aan moeten gaan vragen.....

Laatst aangepast door M64 op di 14 mei 2013 23:50, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: Mkloostra BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 11:30
    —
Quote:
In het eerste arrest bepaalde de Hoge Raad dat een werknemer zich als goed werknemer moet gedragen en dat dit tot gevolg heeft dat hij "op redelijke voorstellen van de werkgever verband houdende met gewijzigde omstandigheden op het werk, in het algemeen positief behoort in te gaan en dat hij dergelijke voorstellen alleen mag afwijzen wanneer aanvaarding daarvan redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd."

De vraag of de werkgever wel voldoende aanleiding had om het voorstel te doen en de vraag of het voorstel op zichzelf genomen wel redelijk is, is in een tweede uitspraak van de Hoge Raad aan de orde geweest. In dit tweede arrest heeft de Hoge Raad aangegeven dat hierbij naar alle omstandigheden van het geval moet worden gekeken, "waaronder de aard van de gewijzigde omstandigheden die tot het voorstel aanleiding hebben gegeven en de aard en ingrijpendheid van het voorstel, alsmede - naast het belang van de werkgever en de door hem gedreven onderneming - de positie van de betrokken werknemer aan wie het voorstel wordt gedaan en diens belang bij het ongewijzigd blijven van de arbeidsvoorwaarden."

Deze formuleringen van de Hoge Raad zijn niet altijd even eenvoudig in de praktijk toe te passen en lijken voor meerdere uitleg vatbaar. Toch proberen de meeste kantonrechters om aan de hand van de bovenstaande formuleringen van de Hoge Raad in een specifiek geval te beoordelen of de door de werkgever gewenste wijziging acceptabel is.

Terug naar de zaak bij de kantonrechter in Rotterdam.

De rechter oordeelt dat de werkgever voldoende aannemelijk gemaakt heeft dat er sprake is van een noodzakelijke reorganisatie met het oog op het voortbestaan van de onderneming. Dit maakt het voorstel op zich nog niet redelijk, aldus de kantonrechter.

Kantonrechter: voorstel van werkgever tot salarisaanpassing is niet redelijk

Een salarisverlaging van (ruim) 1.200 euro bruto per maand is volgens de rechter substantieel. Ook houdt hij rekening met de lange periode dat de werknemer zich voor het bedrijf heeft ingezet. Dit alles afwegende komt de rechter in deze specifieke zaak tot de conclusie dat de door de werkgever gewenste salarisvermindering niet acceptabel is.

De rechter voegt hier wel aan toe dat niet ieder voorstel tot aanpassing van het salaris op voorhand onredelijk is. Met andere woorden: een geringere aanpassing zou mogelijk wel door de rechter gehonoreerd kunnen worden.

Deze zaak laat zien dat de vraag of u als werknemer een lager loon zou moeten accepteren niet zo eenvoudig te beantwoorden is. In het algemeen zal een rechter niet snel geneigd zijn om door de werkgever gewenste aanpassingen (lees: versoberingen) in de arbeidsvoorwaarden te honoreren. Veel hangt af van de vraag wat de aanleiding is van de gewenste aanpassingen en in welke mate u als werknemer benadeeld wordt. Als u wordt geconfronteerd met een dergelijk voorstel van uw werkgever, dan is het inwinnen van juridisch advies geen overbodige luxe

#3:  Auteur: Mkloostra BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 11:46
    —
Op basis van bovenstaande informatie is het onmogelijk om met zekerheid te zeggen dat het aanbod van de werkgever onredelijk is. Ik adviseer u om zsm een arbeidsdeskundige in te schakelen.

#4:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 17:10
    —
Ik sluit me erbij aan, dat het verstandig is een arbeidsrechtsjurist in te schakelen.

De kantonrechtersformule past de kantonrechter alleen toe voor een ontslagvergoeding in het kader van een ontbinding (art. 7:685 lid 8 BW). De werkgever hoeft de kantonrechtersformule dus niet toe te passen.
Wel kan uw man de werkgever dagvaarden voor de kantonrechter wegens kennelijk onredelijk ontslag (art. 7:681 lid 1 en lid 2 onder b BW). De kantonrechter kan dan toetsen of de vergoeding redelijk is geweest.

Of uw man beter kan kiezen voor de lagere functie met lager salaris, kan ik zo niet zeggen.

#5:  Auteur: M64 BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 23:49
    —
Bedankt voor jullie reacties!

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl