Klein geschil, toch irritant - defecte iPhone (GSMWijzer.nl)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Klein geschil, toch irritant - defecte iPhone (GSMWijzer.nl) Auteur: Robert_G BerichtGeplaatst: vr 26 apr 2013 11:39
    —
Hallo allemaal,

Een kleine 2 weken geleden ontving ik een iPhone 5 van GSMWijzer via de post.

Het bijbehorende Tele2-contract zou pas na een maand ingaan (rond half mei a.s.). De kleine, passende, 'nano-simkaart' zou ik t.z.t. opgestuurd krijgen.

Tot die tijd moet ik dus nog mijn oude telefoon (met 'grote' simkaart en oude abonnement) gebruiken. Geen probleem.

Ik besluit dit weekend mijn iPhone eens te inspecteren (ca. een week na ontvangst). Wat blijkt: er zit een haarscheur in het glas. Telefoon start verder wel op, maar doet niet veel zonder simkaart (je kan niet in het menu etc.). Hoe dan ook; lijkt me een duidelijk defect.

Ik maak hier afgelopen dinsdag melding van bij GSMWijzer.nl. Je raadt het al; "sorry meneer, melding had binnen 48 uur gedaan moeten worden. Wij kunnen niks doen."

Het feit dat ik aantoonbaar de iPhone nog niet heb kunnen gebruiken (al is het maar vanwege het feit dat de iPhone een kleinere simkaart behoeft, die pas wordt geleverd wanneer het abonnement ingaat - over twee weken na heden), mag volgens de winkel niet baten. Pech gehad.

Is dit nu redelijk te noemen, of is hier toch sprake van non-conformiteit o.i.d.? De telefoon is gloednieuw en nooit gebruikt (nogmaals, ik kon hem nog niet eens gebruiken).

Met ca. 9 dagen na levering ben ik dit geval toch redelijk snel geweest? Had het ook pas kunnen constateren bij ingebruikname van het toestel...

Wat kan/moet ik doen? Confused

#2:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013 10:47
    —
Dit is onredelijk. Consumenten moeten gebreken binnen een bekwame termijn melden nadat zij deze hebben ontdekt. Ze hebben dus geen onderzoeksplicht na de koop. De bekwame termijn is flexibel, maar wel minimaal twee maanden. Hiervan kan niet in het nadeel van de koper worden afgeweken. De verkoper pleegt hier een oneerlijke handelspraktijk, door dit toch te doen. U kunt daarom een klacht indien bij de ConsuWijzer. U kunt GSMWijzer ook wijzen op art. 7:23 lid 1 derde volzin BW: "Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is."

#3:  Auteur: Robert_G BerichtGeplaatst: vr 03 mei 2013 11:52
    —
Dank, de webwinkel heeft inmiddels aangeboden om het toestel op hun kosten te repareren. Het lijkt er dus op dat het geschil is opgelost!



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl