wetgeving jongmeerderjarig/meerderjarig
#1: wetgeving jongmeerderjarig/meerderjarig Auteur: sandra1978
Geplaatst: ma 28 jan 2013 17:53
Ik heb even een vraag, als er door de rechtbank is bepaald dat je de andere ouder op de hoogte moet brengen over bepaalde situaties zoals bijv. school. Stopt deze verplichting dan wanneer het kind de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt? Deze is dan immers meerderjarig toch??
En alimentatieplicht loopt door tot het 21ste jaar. (tenzij er sprake is van andere afspraken in een convenant.) Nu wordt de alimentatie vooraf betaald. Stel dat je 300,- per maand betaald en het kind wordt op 7 augustus 21. Is het dan zo dat aug. 30 dagen heeft waardoor je per dag zeg maar een bedrag betaald van 300:30=10 eurp per dag, maal die 7 dagen dat het kind nog geen 21 is? Dus dat je voor de maand aug. 70,- alimentatie betaald omdat het kind de rest van die maand al de leeftijd van 21 jaar voorbij is? Zou m.i. anders niet eerlijk geregeld zijn omdat je vooruit betaald, maar wie weet klopt mijn redenering niet?
|
#2: Auteur: g.hagens
Geplaatst: do 07 feb 2013 16:06
De informatieplicht vervalt inderdaad als het kind 18 wordt. Het geldt namelijk alleen voor ouders die gezag hebben, en het juridische gezag over een kind bestaat na zijn 18e niet meer.
Ten aanzien van de alimentatie:
Het klopt dat alimentatie tot 21 jaar doorloopt. Bij convenant kan daar van af geweken worden, maar alleen ten voordele van het kind. Ouders kunnen nooit afspreken dat vanaf 18 een kind geen recht meer heeft op alimentatie. Overigens kan in héél uitzonderlijke situaties ook na 21 de alimentatieplicht doorlopen.
Overigens is het zo dat als voor het 18e levensjaar van een kind de alimentatiebijdrage al is vastgesteld door de rechter, ditzelfde bedrag ook na zijn 18e automatisch doorloopt. De ouder die dat bedrag eerst aan zijn ex-partner moest betalen, moet het vanaf de dag waarop het kind 18 wordt aan hemzelf betalen. Als je gedurende de maand 21 wordt, heb je dus alleen recht op alimentatie voor het gedeelte dat je jonger was dan 21. Dus moet je het inderdaad berekenen op grond van het aantal dagen dat je in een maand geen 21 was. Maar ik heb hier in de praktijk nog nooit problemen mee gezien, eigenlijk.
Met vriendelijke groet,
mr. Gerolf Hagens
|
|