Welke juridische term is hier voor?
#1: Welke juridische term is hier voor? Auteur: JanGroen
Geplaatst: vr 25 jan 2013 22:32
Ik ben op zoek naar een juridische term die gebruikt wordt voor de volgende situatie:
Bij een sollicitatie wordt de sollicitant voor meerdere vervolggesprekken teruggevraagd. Hierbij maakt de toekomstige werkgever ook kosten op een bepaald moment (denk aan testjes, enz.), maar ook de sollicitant maakt kosten (denk aan reiskosten).
Op een gegeven moment mogen beide partijen er dus redelijkerwijs van uit gaan (door de vergevorderde vorm van solliciteren / de gesprekken) dat een arbeidsovereenkomst in het verschiet ligt.
Als in dit vergevorderde stadium één van de twee partijen zich terugtrekt, dan mag de andere partij de tot dan toe gemaakte kosten in rekening brengen bij de andere.
Hoe heet deze juridische term waarbij het onderlinge vertrouwen ineens wordt gebroken?
|
#2: Auteur: Alziend Oog
Geplaatst: za 26 jan 2013 10:55
Doelt u op de precontractuele fase?
|
#3: Auteur: JanGroen
Geplaatst: za 26 jan 2013 11:33
10 Punten! Dat was 'm, bedankt!
|
#4: Auteur: DENNIS79
Geplaatst: di 29 jan 2013 18:36
Daar lijkt me bij een arbeidsovereenkomst nu niet bepaald snel sprake van! Voor zover er überhaupt sprake van zou kunnen zijn...
Het feit dat er niet meteen een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan, maar nog meer tests worden afgesproken, lijkt mij de duidelijke aanwijzing dat partijen er nog niet aan uit waren of zij met elkaar in zee wilden gaan!
|
#5: Auteur: Alziend Oog
Geplaatst: vr 01 feb 2013 15:22
DENNIS79 schreef: | Daar lijkt me bij een arbeidsovereenkomst nu niet bepaald snel sprake van! Voor zover er überhaupt sprake van zou kunnen zijn...
Het feit dat er niet meteen een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan, maar nog meer tests worden afgesproken, lijkt mij de duidelijke aanwijzing dat partijen er nog niet aan uit waren of zij met elkaar in zee wilden gaan! |
Een arbeidsovereenkomst is gewoon een overeenkomst en bij een overeenkomst kan er sprake van zijn dat men er nog niet over uit is of zij met elkaar in zee willen gaan maar hier wel over onderhandelen, dat noemt men immers de precontractuele fase. De sollicitatieprocedures die voor het sluiten van een arbeidsovereenkomst voorafgaan kunnen wel degelijk aangemerkt worden als een precontractuele fase en worden dan ook beheerst door de eisen van redelijkheid en billijkheid.
|
#6: Auteur: dr.dunno
Geplaatst: za 02 feb 2013 20:06
Alziend Oog schreef: | DENNIS79 schreef: | Daar lijkt me bij een arbeidsovereenkomst nu niet bepaald snel sprake van! Voor zover er überhaupt sprake van zou kunnen zijn...
Het feit dat er niet meteen een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan, maar nog meer tests worden afgesproken, lijkt mij de duidelijke aanwijzing dat partijen er nog niet aan uit waren of zij met elkaar in zee wilden gaan! |
Een arbeidsovereenkomst is gewoon een overeenkomst en bij een overeenkomst kan er sprake van zijn dat men er nog niet over uit is of zij met elkaar in zee willen gaan maar hier wel over onderhandelen, dat noemt men immers de precontractuele fase. De sollicitatieprocedures die voor het sluiten van een arbeidsovereenkomst voorafgaan kunnen wel degelijk aangemerkt worden als een precontractuele fase en worden dan ook beheerst door de eisen van redelijkheid en billijkheid. |
Als vooraf duidelijk is dat het sollicitatieproces meerdere, cumulatieve eisen c.q. stappen omvat, dan kun je doorgaans geen beroep doen ex precontractuele aansprakelijkheid, tenzij toezeggingen zijn gedaan in de eerdere fase die naar redelijkheid en billijkheid de wederpartij in de veronderstelling mocht brengen dat e.e.a. nagenoeg rond was. Het is algemeen aanvaarde praktijk, dat een sollicitatieprocedure een complexe functie (dus niet vuilnisman of heftruckchauffeur) vaak meerdere stappen omvat.
Wat onverlet laat, dat je weinig succes zult hebben met een kort geding om een paar tientjes en alle kosten die daarbij komen en natuurlijk voor de rest van je arbeidsleven niet meer terecht zult kunnen bij die werkgever, noch anderen met wie hij in contact is, hetgeen zeker in bepaalde branches erg vervelend kan zijn.
|
#7: Auteur: cvb
Geplaatst: zo 03 feb 2013 11:33
Alziend Oog schreef: | Doelt u op de precontractuele fase? | Daar kun je natuurlijk (tevoren) op zich weer afspraken over maken; zoals b.v. bedrijven doen met een Letter of Intent.
|
|