Is de gemeente nu een a-orgaan of niet?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Is de gemeente nu een a-orgaan of niet? Auteur: amigo0502 BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 1:26
    —
beste,

Ik heb nu voor het eerst bestuursrecht , en ik begrijp maar niet of de gemeente een A-orgaan is of niet. Wie kan me dit vertellen?

#2:  Auteur: Stefb91 BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 13:19
    —
Pak je wetboek erbij en zoek art 2:1 BW. Daar staan alle a-organen. Staat het gezochte daar niet bij, dan is het een b-orgaan.

Een bestuursorgaan is volgens de definitie van artikel 1:1 lid 1 Awb een: "orgaan van een rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld" (a-orgaan). Krachtens publiekrecht ingesteld betekent dat ergens in de wet moet staan dat het 'ding' een rechtspersoon is. (zie art 2:1 BW)

of "een persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed" (b-orgaan). Uitzonderingen staan vermeld in art. 1:1 lid 2 Awb

#3: A-orgaan Auteur: amigo0502 BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 18:27
    —
BEste Stef,

Dat dacht ik nu ook , maar op de tussentoets was dit fout. De vraag was letterlijk: is de gemeente een A-orgaan. Ik had ja en dit was fout. Ik kreeg als uitleg dat alleen het college van B&W , de raad etc. A-organen zijn...

#4:  Auteur: grmohlmann BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 19:08
    —
Een lichaam bevat organen.
Een orgaan is dan een onderdeel/bestanddeel van een lichaam.
Een gemeente is een publiekrehtelijk lichaam.
Een gemeenteraad, het College van B&W, de burgemeester, etc., zijn publiekrechtelijke organen van het lichaam Gemeente.
Een Gemeente is geen orgaan, en dus ook geen a-orgaan, misschien wel een a-lichaam
Helpt dit misschien ?

Guus

#5: Re: A-orgaan Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 22:06
    —
amigo0502 schreef:
BEste Stef,

Dat dacht ik nu ook , maar op de tussentoets was dit fout. De vraag was letterlijk: is de gemeente een A-orgaan. Ik had ja en dit was fout. Ik kreeg als uitleg dat alleen het college van B&W , de raad etc. A-organen zijn...

Dat klopt dus. "Orgaan van"... goed lezen.

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl