Ondeugdelijk product
#1: Ondeugdelijk product Auteur: Batigol
Geplaatst: za 19 jan 2013 13:38
Hallo,
Ik had een vraag mbt een ondeugdelijk product:
Als een consument bij mij een product koopt dat achteraf kapot was en de consument hierdoor schade heeft opgelopen (gevolg schade) en ik deze meteen betaalt heb omdat ik geen slechte publiciteit wilden. Ik heb aankoopbedrag terug gegeven, de medische kosten en immateriële schade vergoed. Kan ik dit dan terugvorderen van de leverancier?
Nu heb ik zelf al wat onderzoek gedaan en kwam er dit uit:
art 6:75 bw
1) Tekortkoming
Ja, ondeugdelijk product
2) Toerekenbaar
Ja, het is de leverancier te verwijten dat ze een productiefout gemaakt hebben.
3) Schade
Ja,
4) Causaal verband
Ja, door de fout is er schade.
Maar dit geldt geloof ik alleen voor het product zelf. Geldt voor de gevolg schade art 7:24 BW? En had ik de gevolg schade dus niet moeten betalen maar had de consument die direct moeten verhalen bij mijn leverancier?
Mijn voorlopige conclusie is dat ik een ingebrekestelling moet sturen naar de leverancier met redelijk termijn dat voor het versturen van een nieuw product. Dus kan geen geld terug krijgen. Kan iemand van jullie dingen bijvullen of bevestigen wat ik zeg?
Alvast bedankt,
Jo
|
#2: Auteur: jpst
Geplaatst: za 19 jan 2013 14:03
7:25 BW is voor jou als verkoper van toepassing.
Het idee achter deze wet is dat de schade ook daar terecht komt waar ie hoort: bij de leverancier/fabrikant.
De gevolgschade kan een klant wel direct bij jou verhalen, jij hebt immers het product verkocht en geleverd aan je klant. Met de fabrikant heeft de klant waarschijnlijk geen overeenkomst.
6:75 BW geeft puur aan dat jou niets te verwijten valt. Wat overigens niet wegneemt dat mensen in eerste instantie best bij jou aan kunnen kloppen.
Je moet inderdaad je leverancier informeren over de gang van zaken en de claim van je klant daar neerleggen.
Dat van geen geld terug kunnen krijgen lijkt me wat discutabel. Als een product daadwerkelijk voor schade heeft gezorgd kan ik me namelijk ook voorstellen dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Dus dat zal van de specifieke situatie/product afhangen.
|
|