Problemen met essay rechtssociologie
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: Problemen met essay rechtssociologie Auteur: claudiax BerichtGeplaatst: di 20 nov 2012 21:12
    —
Ik moet een essay schrijven (bachelor) voor het vak rechtssociologie. Als onderwerp heb ik de mogelijke effecten voor de toegankelijkheid van onderwijs voor studenten van de plannen in het regeerakkoord VVD/PvdA.

Ik heb nooit eerder iets verwant aan rechtssociologie gevolgd en worstel nu erg met welke sub vragen ik allemaal moet stellen om te onderzoeken (enquete lijkt me de beste methode). Ook moeten we verwijzen naar rechtssociologische literatuur, maar hier vind ik ook al niks via de kluwer navigator of uberhaubt via google.

Kan iemand mij helpen?

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: do 22 nov 2012 14:12
    —
Het onderwerp is zo actueel, dat er over het specifieke onderwerp denk ik nog geen rechtssociologische onderzoeken zijn verschenen. Hier is het verzoek van kamerlid Slob te lezen om onderzoek naar de effecten van een sociaal leenstelsel: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33410-20.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dUitgebreid%26pst%3dParlementaireDocumenten%26vrt%3dsociaal%2bleenstelsel%26zkd%3dAlleenInDeTitel%26dpr%3dAlle%26spd%3d20121122%26epd%3d20121122%26kmr%3dEersteKamerderStatenGeneraal%257cTweedeKamerderStatenGeneraal%257cVerenigdeVergaderingderStatenGeneraal%26sdt%3dKenmerkendeDatum%26par%3dAgenda%257cHandeling%257cKamerstuk%257cAanhangsel%2bvan%2bde%2bHandelingen%257cKamervragen%2bzonder%2bantwoord%257cNiet-dossierstuk%257cBijlage%26dst%3dOnopgemaakt%257cOpgemaakt%257cOpgemaakt%2bna%2bonopgemaakt%26isp%3dtrue%26pnr%3d1%26rpp%3d10&resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4

Verdere literatuursuggesties:

- Voor de vakterminologie: Schwitters, 'Recht en samenleving in verandering.' (het boek).
- Voor het wetsvoorstel sociaal leenstelsel: ?? ik weet niet waar dit te vinden is, opmaat misschien? Hiermee kunt u uitleggen wat de plannen van het kabinet precies inhouden.
- Als voorbeeld een rechtssociologisch onderzoek over een ander onderwerp. Bijvoorbeeld in de rechten bibliotheek van de RUN staat een boek over voorkeursbeleid bij gemeenten. Daarin staat een onderzoeksopzet. Dat kunt u gebruiken voor uw eigen vraagstellingen en onderzoeksopzet.
- Literatuur over enquêtetechnieken voor de enquête.

#3:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: do 22 nov 2012 14:36
    —
Nog ter aanvulling:
u kunt ook de betreffende werkgroep docent, of een docent van rechtssociologie raadplegen voor advies. Deze mensen zijn over het algemeen vriendelijk en bereid vragen te beantwoorden.

#4:  Auteur: advocaatjeleefjenog BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2012 19:50
    —
Dat wetsvoorstel lijkt mij heel makkelijk te raadplegen via tweedekamer.nl

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl