Oproep bij nul-uren contract geannuleerd, doorbetalen?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Oproep bij nul-uren contract geannuleerd, doorbetalen? Auteur: bram030303 BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2012 17:10
    —
Ik heb sinds kort een nul-uren contract. Er is een systeem waarbij de planning 4 weken van te voren wordt gemaakt. Medewerkers kunnen aangeven wanneer ze niet kunnen, op basis daarvan worden medewerkers ingepland.

Ik ga ervan uit dat, indien je ingepland bent, dat dit als oproep wordt gezien. Als werknemer ben je dan volgens mij verplicht op te komen dagen. Mijn vraag is: geldt dit andersom ook? Indien je bent ingepland, mag een werkgever dan enkele uren voordat je zou moeten werken jou zomaar afbellen? Of moet hij dan de ingeplande uren uitbetalen, of mag dit "zomaar"?

Ik kan me voorstellen dat de werkgever bv. een week van te voren wel kan annuleren, maar enkele uren vind ik principieel niet juist omdat ik de avond wel heb vrijgehouden.

In contract is er niets over afgesproken. Hoe zit dit wettelijk?

Hartelijk dank bij voorbaat,

#2:  Auteur: Alziend Oog BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2012 19:26
    —
Naar mijn weten is voor afzegging van een oproep in de wet niets geregeld. Het kan echter wel zo zijn dat hier een bepaling voor bestaat in de voor u van toepassing zijnde CAO.

#3:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2012 19:36
    —
Dag,

Als de werkgever werk heeft aangeboden en de werknemer heeft dit werk geaccepteerd, dan is de werkgever verplicht het loon te betalen, ook al kan hij achteraf geen werk verschaffen. Dit op grond van art. 7:628 BW.

Zie voor deze en meer informatie over nul-uren contracten: http://www.arbeidscontracten.com/info/Page2aovk_MUP.html

Met vriendelijke groet,

Marja

#4:  Auteur: bram030303 BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2012 20:13
    —
Dank, dat is helder.

#5:  Auteur: bram030303 BerichtGeplaatst: di 19 mrt 2013 12:12
    —
Vervolgvraag hierover: het is nu weer voorgekomen dat werk 2 dagen van te voren wordt afgezegd, terwijl 4 weken van te voren altijd het rooster wordt gemaakt. Ik hou de tijd dat ik ben ingepland vrij, maar vind het dan erg vervelend dat ik erg kort van te voren ineens "niet meer hoef te komen". Ik ben niet de enige, er zijn stuk of 5 mensen die ineens niet meer hoeven te komen vanwege "minder werk dan verwacht".

Volgens mij sta ik nu in mijn recht om uit te laten betalen, ookal is er geen werk. Echter, als ik nu "moeilijk ga doen", dan vrees dat ik volgend jaar niet meer hoef terug te komen. Het nuluren-contract geldt namelijk in principe een jaar, normaal gesproken wordt het daarna verlengd, heb ik begrepen.

Wat ik heb ik nu aan recht ...als ik er niets mee opschiet? Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Zou ik bv. na een paar jaar het achterstallige salaris alsnog kunnen vorderen? Of geldt hier een termijn voor?

...interessante case zijn als ineens heel nul-uren-werkend Nederland de onterecht niet-uitbetaalde uren van afgelopen jaren gaat vorderen? Graag jullie visie!

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl