Te late betaling loon
#1: Te late betaling loon Auteur: NieuweStart
Geplaatst: zo 28 okt 2012 0:51
Beste allen,
Mijn werkgever betaalt het loon deze maand niet. Ik heb al na emails, telefoontjes nu een aangetekende brief gestuurd waarin ik het loon vorder incl. verhogingen e.d.
Het gaat om 1 maand van ca. 2500 euro netto.
Ik schat de kans niet groot in dat ze gaan betalen. Ik heb hierover met een advocaat gesproken. Hij geeft aan dat een procedure erg kostbaar is (5000-8000 euro).
Ik heb begrepen dat wanneer de tegenpartij wordt veroordeeld tot de proceskosten dit niet gelijk is aan de werkelijke advocaat kosten maar gelijk is aan een zgn. liquidatietarief wat circa 10% is van een gemiddeld advocaten tarief.
1. Hoe kan een werknemer zijn recht halen? Immers om 2600+ euro te krijgen moet ik 5000+ euro uitgeven.
2. Kunnen jullie enige schatting geven van wat een "kort geding" of volledige procedure zou kunnen kosten. Het is denkt ik geen moeilijk zaak. Ik heb een nette arbeidsovereenkomst. Ik heb geen misstappen begaan.
alvast bedankt voor jullie tijd
|
#2: Auteur: Alziend Oog
Geplaatst: zo 28 okt 2012 10:10
Indien uitbetaling door uw werkgever uitblijft en u er voor kiest er een zaak van te maken kunt u er voor kiezen om de zaak aan de kantonrechter voor te leggen. Bij de kantonrechter is namelijk vertegenwoordiging door een advocaat niet verplicht, wat uiteraard redelijk wat kosten kan besparen.
|
#3: Re: Te late betaling loon Auteur: DENNIS79
Geplaatst: ma 29 okt 2012 11:19
NieuweStart schreef: | 1. Hoe kan een werknemer zijn recht halen? Immers om 2600+ euro te krijgen moet ik 5000+ euro uitgeven.
2. Kunnen jullie enige schatting geven van wat een "kort geding" of volledige procedure zou kunnen kosten. Het is denkt ik geen moeilijk zaak. Ik heb een nette arbeidsovereenkomst. Ik heb geen misstappen begaan.
alvast bedankt voor jullie tijd |
Als er "ECHT" geen reden is voor de werkgever om dat bedrag niet te betalen, dan denk ik dat je eens bij een andere advocaat moet gaan praten. Dat bedrag is niet reëel voor een eenvoudige loonvordering.
Overigens kun je voor de dergelijke loonvordering ook zelf procederen, heb je geen advocaat nodig. Je stelt een dagvaarding op (op dit forum staan een paar eenvoudige voorbeelden) en laat deze betekenen door een deurwaarder. Zo'n procedure wordt hoofdzakelijk schriftelijk afgehandeld, al zul je waarschijnlijk nog wel en voor een comparitie worden uitgenodigd.
Je mag je (poging tot een) dagvaarding ook posten op dit forum en daar wordt dan waarschijnlijk wel op gereageerd door de vaste bezoekers.
|
|