Beschikkingsonbevoegdheid bij verkoopovereenkomst
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Beschikkingsonbevoegdheid bij verkoopovereenkomst Auteur: sjaars123 BerichtGeplaatst: za 13 okt 2012 16:12
    —
Hallo,

Ik ben net bezig met mijn bachelor rechten in groningen, en ik vroeg met het volgende af:
Wanneer persoon A met persoon B overeenkomt om een zaak te verkopen (A = vervreemder, B = verkrijger), en op het moment dat de zaak en het geld nog niet geleverd zijn een zekere persoon C een aanbod doet aan A om de zaak voor meer geld over te kopen, kan dit dan? En welke verplichtingen volgen hieruit voor A jegens zijn overeenkomst met B?
Is A, wanneer hij iets belooft heeft te verkopen aan B, beschikkingsonbevoegd?

Mvg. Tiddo

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: za 13 okt 2012 17:21
    —
Dag,

Nee, A is nog gewoon beschikkingsbevoegd; hij is immers eigenaar van de zaak, hij heeft nog niet geleverd. Door echter een overeenkomst met zowel B als C te sluiten, zal hij echter jegens één van beide partijen wanprestatie (art. 6:74 BW) plegen. Hij kan namelijk maar één keer leveren (verbintenis uit de overeenkomst). Op A rust dan én de verplichting aan één van partijen te leveren én een schadevergoedingsverbintenis (art. 6:95, 96 BW gederfde winst) jegens de andere partij die niet geleverd krijgt.

Met vriendelijke groet,

Marja

#3:  Auteur: sjaars123 BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 19:59
    —
Dank u zeer Smile

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl