tijdelijke woning "via woningbouwvereniging
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: tijdelijke woning "via woningbouwvereniging Auteur: angela286 BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 13:36
    —
Hallo,
Ik en mijn vriend wonen samen.
Eerst in een flat op de snipstraat in baarn
Wij hadden daar ook een tijdelijk contract voor onze woning
bij de woningbouw vereniging.
hoelang wij mochten wonen in deze flat was onduidelijk.
Als wij belden na eemland wonen zei de 1 nog 1,5 jaar.
En de ander zei weer 6 maanden
3 maanden van te voren kregen wij een brief.
Wij moesten onze huis uit en kregen geen andere woning
Ik en mijn vriend.. En nog 20 andere gezinnen
Na veel klagen. 1x media aandacht en veel spandoeken kregen wij een
Telefoontje.. U krijgt en andere tijdelijke woning.
Schaepmanlaan. Dat wonen ik en nog een paar gezinnen nu.
Maar ook hier moeten wij weg. Op 1dec 2012
De gemeente en woningbouw vereniging willen geen gesprekken met ons aangaan
En zeggen ons niet meer te kunnen helpen
Wij betalen in onze tijdelijke woningen even veel huur als een vaste woning
"mag je in NL gewoon op staat gezet worden..?
Wat zijn ons rechten..?
Plzzz help!

#2:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 17:21
    —
De door u beschreven vorm van verhuur lijkt heel sterk op een anti-kraak constructie op basis van de Leegstandswet. Met het verschil dat u zegt dat u een normale huurprijs dient te betalen, daar waar normaal gesproken een beduidend lagere dan normale huur wordt bedongen.

Nu is dat, voor zover ik kan overzien, niet onmogelijk, mits het college van B&W een dergelijk besluit heeft genomen en de door u te betalen huurprijs niet boven het door B&W vastgestelde maximum ligt.

Kortom, wat u voorstelt is niet per definitie verboden of onmogelijk, maar een en ander lijkt wel bijna onvoorstelbaar. Het kan geen kwaad om eens bij een juridisch loket langs te gaan en uw zaak voor te leggen.

Goed om te weten is dat het, nu het om een woningbouwstichting gaat, niet om verhuur op basis van artikel 5:232 lid 4 BW kan gaan.

#3:  Auteur: angela286 BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 21:57
    —
een goed idee inderdaad om daar na toe te gaan
Anti kraak is het absoluut NIET
"de bewoners die daar jaren gewoond hebben, die gezinnen hebben allemaal urgentie gehad ons word gezegd dat wij daar absoluut geen recht op hebben.
Ik ga er ckr heen ! ik heb eemland wonen en de gemeente een email gestuurd maar helaas nog geen reactie terug gehad..
"denk dat ze ons gewoon op straat zetten
"ik ga hier ckr niet mee aankoord en laat u en de lezers nog weten hoe dit afloopt
Bedankt !

#4:  Auteur: angela286 BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 21:58
    —
een goed idee inderdaad om daar na toe te gaan
Anti kraak is het absoluut NIET
"de bewoners die daar jaren gewoond hebben, die gezinnen hebben allemaal urgentie gehad ons word gezegd dat wij daar absoluut geen recht op hebben.
Ik ga er ckr heen ! ik heb eemland wonen en de gemeente een email gestuurd maar helaas nog geen reactie terug gehad..
"denk dat ze ons gewoon op straat zetten
"ik ga hier ckr niet mee aankoord en laat u en de lezers nog weten hoe dit afloopt
Bedankt !

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 23:52
    —
angela286 schreef:

Misschien kun je in zo'n e-mail voortaan ckr als "zeker" schrijven en zinnen met hoofdletters beginnen. Dat komt wat serieuzer over.

Hoe dan ook, als er niet iets bijzonders aan de hand is zoals toepasselijkheid van de leegstandwet of bruikleen ipv huur (met een met bruikleen corresponderende "huurprijs", dat wil zeggen slechts vergoeding van de gebruikskosten), geniet je huurbescherming. De huur kan dan alleen worden opgezegd op grond van één van de in art. 7:274 lid 1 BW genoemde gronden, en als je daar niet mee akkoord gaat zal men naar de rechter moeten. De gronden zijn:
Quote:
a. indien de huurder zich niet heeft gedragen zoals een goed huurder betaamt;

b. indien de verhuurder zijn vordering grondt op een beding als omschreven in lid 2 en aan de eisen van dat lid is voldaan, tenzij de verhuurder geen belang meer heeft bij de ontruiming;

c. indien de verhuurder aannemelijk maakt dat hij het verhuurde zo dringend nodig heeft voor eigen gebruik, vervreemding van de gehuurde woonruimte niet daaronder begrepen, dat van hem, de belangen van beide partijen en van onderhuurders naar billijkheid in aanmerking genomen, niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd, en tevens blijkt dat de huurder, met uitzondering van de huurder, bedoeld in lid 4, andere passende woonruimte kan verkrijgen;

d. indien de huurder niet toestemt in een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst met betrekking tot dezelfde woonruimte, voor zover, in het geval dat onderafdeling 2 op de opgezegde huurovereenkomst van toepassing is, dit aanbod niet een wijziging inhoudt van de huurprijs of van de servicekosten;

e. indien de verhuurder een krachtens een geldend bestemmingsplan op het verhuurde liggende bestemming wil verwezenlijken;

f. indien de huurovereenkomst een onzelfstandige woning betreft, die deel uitmaakt van de woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft, en de verhuurder aannemelijk maakt dat zijn belangen bij beëindiging van de huur zwaarder wegen dan die van de huurder bij voortzetting daarvan.

Van is a. is geen sprake. Optie b. is ook niet van toepassing (als je lid 2 erbij neemt). Gronden d. en f. ook niet. Het zal dus gaan om c. of e. Wat staat er in de brief?

#6: tijdelijke huur Auteur: sjoerdotter BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 17:49
    —
Angela,

In Nederland heeft een gewone huurder huurbescherming. Tijdelijke verhuur zonder huurbescherming kan alleen in uitzonderingssituaties.

Het huurrecht is erg ingewikkeld en hoe sterk of zwak je rechtspositie is is onduidelijk. In elk geval moet je niet genoegen nemen met een dooddoener als: 'het staat geschreven in het contract dat je geen rechten hebt'. Maar ik begrijp dat het moeilijk is om te overleggen of in discussie te gaan met een woningbouwstichting omdat je geen gelijkwaardige gesprekspartner bent.

Over de uitzonderingen op de huurbescherming heb ik mijn scriptie geschreven. Mijn scriptie heb ik online gezet op:
www.tijdelijke-huur.info.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl