lening
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: lening Auteur: Gregorlimbo BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012 12:10
    —
ik heb goede vrienden,die n probleem hebben waarmee ik ze wil helpen.

de vrouw van het getrouwde stel was al eens eerder getrouwd , in gemeenschap v goederen.
de man(haar ex dus) heeft bij Finata-bank een lening afgesloten, 40000 gulden, waar hij als enigste voor tekende.
Daar het een doorlopend krediet betrof ,nam de man het maandelijkse aflosbedrag weer op , voor feesten e.d., dus er werd niks afgelost.
Daardoor kwam hij op n gegeven moment in de schuldsanering ,maar gaf aan die instantie(s) niet door dat hij alleen voor de lening tekende.
Via de schuldsaneringsregeling is 23% v de lening afgelost,maar de rest wil de Finata bank middels deurwaarders e.d. op de inmiddels van die man gescheiden vrouw verhalen.
De man is nadat 23 % betaald is, uit de schuldsanering gegaan.

Hoe kan de vrouw onder deze schuldenlast uitkomen?
Kan men in Ned. als partner ( huwelijk in gemeenschap van goederen) zoveel leningen afsluiten als men wil, zonder medeweten van de ander , die dan wel medeverantwoordelijk is???
Bedankt voor tips

#2:  Auteur: Maddox BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 16:34
    —
Ik denk dat deze vraag beter in de personen en familierecht sectie gesteld kan worden.

Wat ik weet:

Voor bepaalde rechtshandelingen zijn beide handtekeningen van echtgenoten nodig. Een doorlopend krediet hoort hier niet bij. http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel6/Artikel88/geldigheidsdatum_26-09-2012

Echtgenoten zijn verder hoofdelijk aansprakelijk voor de gewone gang van de huishouding aangegane verbintenissen. De vraag is of de lening onder deze noemer valt. Dit zou voorgelegd kunnen worden aan een rechter, maar ik acht de kans op succes niet groot. De vrouw zal haar deel van de lening moeten voldoen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel6/Artikel85/geldigheidsdatum_26-09-2012

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl