lening voor/na scheiding
#1: lening voor/na scheiding Auteur: Gregorlimbo
Geplaatst: di 25 sep 2012 12:03
ik heb goede vrienden,die n probleem hebben waarmee ik ze wil helpen.
de vrouw van het getrouwde stel was al eens eerder getrouwd , in gemeenschap v goederen.
de man(haar ex dus) heeft bij Finata-bank een lening afgesloten, 40000 gulden, waar hij als enigste voor tekende.
Daar het een doorlopend krediet betrof ,nam de man het maandelijkse aflosbedrag weer op , voor feesten e.d., dus er werd niks afgelost.
Daardoor kwam hij op n gegeven moment in de schuldsanering ,maar gaf aan die instantie(s) niet door dat hij alleen voor de lening tekende.
Via de schuldsaneringsregeling is 23% v de lening afgelost,maar de rest wil de Finata bank middels deurwaarders e.d. op de inmiddels van die man gescheiden vrouw verhalen.
De man is nadat 23 % betaald is, uit de schuldsanering gegaan.
Hoe kan de vrouw onder deze schuldenlast uitkomen?
Kan men in Ned. als partner ( huwelijk in gemeenschap van goederen) zoveel leningen afsluiten als men wil, zonder medeweten van de ander , die dan wel medeverantwoordelijk is???
Bedankt voor tips
|
#2: Auteur: WimWest
Geplaatst: di 25 sep 2012 20:28
Sinds 1 januari 2012 is bij indiening van het verzoek tot echtscheiding geen gemeenschap van goederen meer vanaf die datum van inschrijving.
Dit om dit soort situaties te voorkomen.
Het enige lijkt mij, dat de ex-vrouw nu via het regresrecht probeert de schuld weer te verhalen bij de ex.
Dit kan alleen als de schuld wordt verhaald als de ex-partner op dat moment weer uit de schuldsanering is, omdat bij eerder verhaal door de bank dit weer gemeld had moeten worden bij de bewindvoerder.
|
|