Eigendomsbewijs paard
#1: Eigendomsbewijs paard Auteur: advocaatjeleefjenog
Geplaatst: di 03 jul 2012 21:39
Ik vraag me het volgende af. Mijn zus heeft haar paard gestald bij een pensionstal. Ze hoorde dat degene die de onderhoudskosten van het paard betaalt de eigenaar is. De vraag is of dit waar is en zo ja waar staat dit dan in de wet? Een zoektocht in het BW heeft voor mij niets opgeleverd.
Verder wil de stal maatregelen nemen om te zorgen dat duidelijk wordt welk paard welke eigenaar heeft. Dit omdat hier problemen mee kunnen zijn, aangezien een paardenpaspoort of een bewijs van aankoop geen officieel eigendomsbewijs is. De stal wil daarom een eigendomsbewijs ontwikkelen. Dit willen ze doen door een register op te stellen waar de naam van de eigenaar van ieder paard geregistreerd staat. In hoeverre is dit mogelijk? Een paard is immers geen registergoed, kan dit dan gemaakt worden of kunnen zij hier hulp bij inschakelen? En zo nee, wat zou er dan juridisch gezien moeten veranderen?
Voor de duidelijkheid: het bewijs van eigendom is tevens het bewijs dat de onderhoudskosten zijn betaald. Daarom is het belangrijk te weten wie de eigenaar is van een paard. Dit is lastig omdat zoals aangegeven een paardenpaspoort geen officieel bewijs van eigendom is. In het geval van mijn zus staat in het paardenpaspoort nog de oude naam van het paard en de naam van de vorige eigenaar. Dit terwijl mijn zus het paard al een paar jaar in haar bezit heeft.
Ook mag een organisatie (bijv. de stal) niet zomaar een boete opleggen als het eigendomsbewijs niet klopt. Kan hiervoor iets in de wet worden veranderd?
Verder rees de vraag of de stal zichzelf tot eigenaar kan maken indien de onderhoudskosten door de eigenaar niet worden betaald. Mij lijkt dit van niet omdat de stal slechts houder is en daarom beschikkingsonbevoegd is, 3:84 lid 1 BW. Klopt dit?
|
#2: Re: Eigendomsbewijs paard Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 04 jul 2012 0:05
advocaatjeleefjenog schreef: | Ik vraag me het volgende af. Mijn zus heeft haar paard gestald bij een pensionstal. Ze hoorde dat degene die de onderhoudskosten van het paard betaalt de eigenaar is. |
De persoon die haar dat heeft verteld heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. De eigenaar is de persoon die in beginsel de onderhoudskosten moet betalen, maar dat betekent niet dat de persoon die de onderhoudskosten betaalt daarmee opeens eigenaar wordt.
Eigenaar is de persoon die de eigendom van het paard heeft verkregen, bijvoorbeeld door het paard te kopen, of door het van de eigenaar te erven, of door eigenaar te zijn van de merrie dat het veulen heeft geworpen, of door het wilde paard op de prairie te vangen.
Quote: | Verder wil de stal maatregelen nemen om te zorgen dat duidelijk wordt welk paard welke eigenaar heeft. Dit omdat hier problemen mee kunnen zijn, aangezien een paardenpaspoort of een bewijs van aankoop geen officieel eigendomsbewijs is. De stal wil daarom een eigendomsbewijs ontwikkelen. Dit willen ze doen door een register op te stellen waar de naam van de eigenaar van ieder paard geregistreerd staat. In hoeverre is dit mogelijk? |
De stal wil in een administratie bijhouden wie eigenaar is van welk paard, bijv. door op de achterkant van een envelop te schrijven "het bruine paard is van Piet, het witte paard is van Truus". Dat kan handig zijn. Fouten in die administratie hebben echter, natuurlijk, geen gevolgen voor wie juridisch eigenaar is van een paard.
Voor zover de stal het over "paspoort" en "bewijs" en "eigendom" heeft, moet je dat met een korreltje zout nemen. De stal wil gewoon zorgen dat haar administratie op orde is. Wat ze "eigendombewijs" of "paardenpaspoort" noemen lijkt niet veel anders te zijn dan een bewijs van betaling. De stal zal aannemen dat de persoon die betaalt ook de zeggenschap heeft over paard, zoals een parkeergarage ervan zal uitgaan dat de persoon die een auto stalt en ervoor betaalt daarvan ook wel de eigenaar of rechtmatig huurder zal zijn. Soms zal blijken dat zo'n aanname niet klopt en dat een paard bijv. gestolen is, maar dan zien we weer wel.
Quote: | Ook mag een organisatie (bijv. de stal) niet zomaar een boete opleggen als het eigendomsbewijs niet klopt. Kan hiervoor iets in de wet worden veranderd? |
Een stal mag in een stalovereenkomst (of hoe dat ook mag heten) een boeteclausule opnemen, bijv. wanneer er niet tijdig wordt betaald of wanneer stalregels worden overtreden.
Quote: | Verder rees de vraag of de stal zichzelf tot eigenaar kan maken indien de onderhoudskosten door de eigenaar niet worden betaald. |
Dat kan de stal uiteraard niet, en dat weet de stal zelf ook wel. De stal heeft wel een retentierecht: betaal je niet, dan krijg je je paard niet terug.
|
#3: Re: Eigendomsbewijs paard Auteur: DENNIS79
Geplaatst: do 05 jul 2012 13:55
advocaatjeleefjenog schreef: | Dit willen ze doen door een register op te stellen waar de naam van de eigenaar van ieder paard geregistreerd staat. In hoeverre is dit mogelijk? Een paard is immers geen registergoed, kan dit dan gemaakt worden of kunnen zij hier hulp bij inschakelen? |
Door het enkel registreren van een goed, wordt een goed nog geen registergoed... ik zou je studieboeken er nog eens op na slaan ;-)
|
#4: Auteur: advocaatjeleefjenog
Geplaatst: vr 06 jul 2012 19:32
Ik had inderdaad al het vermoeden dat het niet kon. Maar bedankt voor de informatie.
|
|