Volmacht of mandaat?
#1: Volmacht of mandaat? Auteur: Yarvolenko
Geplaatst: ma 26 mrt 2012 16:22
Beste mensen,
Ik ben de onderwerpen volmacht en mandaat aan het bestuderen en heb een beetje sturing nodig. Ik zit met het volgende:
Wanneer een ondergeschikte van een bestuursorgaan een volmacht krijgt om iets te doen (bijvoorbeeld 10 computers kopen), dan gelden volgens schakelbepaling 10:12 AWB de voorschriften van een mandaat.
Wanneer het geen ondergeschikte betreft dan gelden de voorschriften van het BW. Bij onbevoegde vertegenwoordiging gelden dan ook de regels volgens de relevante artikelen toch?
Wanneer een ondergeschikte van een bestuursorgaan middels een mandaat onbevoegd vertegenwoordigt, dan gelden ook de aansprakelijkheids eisen van het BW toch? Omdat de afdeling mandaat in het AWB geen onbevoegde vertegenwoordiging behandelt?
Kan iemand me een duwtje in de goede richting geven?
|
#2: Re: Volmacht of mandaat? Auteur: dr.dunno
Geplaatst: do 05 apr 2012 19:39
Yarvolenko schreef: | Beste mensen,
Ik ben de onderwerpen volmacht en mandaat aan het bestuderen en heb een beetje sturing nodig. Ik zit met het volgende:
Wanneer een ondergeschikte van een bestuursorgaan een volmacht krijgt om iets te doen (bijvoorbeeld 10 computers kopen), dan gelden volgens schakelbepaling 10:12 AWB de voorschriften van een mandaat.
Wanneer het geen ondergeschikte betreft dan gelden de voorschriften van het BW. Bij onbevoegde vertegenwoordiging gelden dan ook de regels volgens de relevante artikelen toch?
Wanneer een ondergeschikte van een bestuursorgaan middels een mandaat onbevoegd vertegenwoordigt, dan gelden ook de aansprakelijkheids eisen van het BW toch? Omdat de afdeling mandaat in het AWB geen onbevoegde vertegenwoordiging behandelt?
Kan iemand me een duwtje in de goede richting geven? |
Interessante vraag. Dit is wat ik denk.
Een volmacht kan gegeven worden aan een ieder die werkt onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkt (10:12 Awb); m.i. kan dat een ondergeschikte zijn maar ook een externe consultant.
Zolang er sprake is van een besluit in de zin van 1:3 Awb is onbevoegd handelen uit mandaat namens een bestuursorgaan handelen in strijd met 10:2/10 Awb en daarmee in beginsel grond om in bezwaar/beroep vernietiging van de bestreden beslissing te vorderen (m.a.w. de Awb is van toepassing). Kun je niet in bezwaar/beroep omdat er geen sprake is van een besluit in de zin van 1:3 Awb, dan kun je naar de civiele rechter als vangnet (8:2-6 Awb en 112 Gw).
|
#3: Re: Volmacht of mandaat? Auteur: JoelHendriks
Geplaatst: za 14 apr 2012 0:26
Yarvolenko schreef: |
Wanneer een ondergeschikte van een bestuursorgaan een volmacht krijgt om iets te doen (bijvoorbeeld 10 computers kopen), dan gelden volgens schakelbepaling 10:12 AWB de voorschriften van een mandaat. |
Dus, bestuursorgaan. Wat voor een bestuursorgaan? A-orgaan, B-orgaan, ZBO? Hoe komt dit bestuursorgaan aan de bevoegdheden? Attributie, delegatie, mandaat? Want op wie zijn welke normen van de Awb van toepassing? Alle normen op B-organen?
Wanneer het geen ondergeschikte betreft dan gelden de voorschriften van het BW. Bij onbevoegde vertegenwoordiging gelden dan ook de regels volgens de relevante artikelen toch? |
Is elke willekeurige ondergeschikte van een groter geheel automatisch bevoegd om zich als volmachtigde uit te geven?
Of moet de contractaangaande partij wellicht eerst een bepaalde schijn van zekerheid geven dat hij ook gevolmachtigde is, in dusdanige mate dat de andere daarop mocht vertrouwen? Wie moet de volmacht waarmaken? De gevolmachtigde of de contractaangaande partij?
Wanneer een ondergeschikte van een bestuursorgaan middels een mandaat onbevoegd vertegenwoordigt, dan gelden ook de aansprakelijkheids eisen van het BW toch? Omdat de afdeling mandaat in het AWB geen onbevoegde vertegenwoordiging behandelt? |
Opnieuw de vraag: wie heeft zich dan verbonden? De gevolmachtigde of de contractaangaande partij?
|
|